automatshunt utegivare
automatshunt utegivare
Inspirerad av kloka ord på forumet tänker jag försöka få igång min automatshunt. Shuntmotorn på pannan är en Acaso 6052 men styrningen sker vad jag kan förstå ifrån pannans styrkort. Jag fick med en framledningsgivare medan anslutningarna på kopplingsplinten för utegivare och innegivare är tomma. I beskrivningen står att utegivare måste finnas medan innegivare är frivilligt.
Tänkte få dit en utegivare så jag får igång det. Kopplar jag in autoläge som det är nu så stänger shunten helt.
Ett PTC motstånd ska det vara vad jag hört men frågan är vilka värden det ska ha. Vänder jag mig till tillverkaren länkas jag till Metrotherm som vet iiingenting om pannan.
Är det någon som har en aning om vilka värden som en utegivare normalt har och vilket PTC motstånd som skulle passa?
Tänkte få dit en utegivare så jag får igång det. Kopplar jag in autoläge som det är nu så stänger shunten helt.
Ett PTC motstånd ska det vara vad jag hört men frågan är vilka värden det ska ha. Vänder jag mig till tillverkaren länkas jag till Metrotherm som vet iiingenting om pannan.
Är det någon som har en aning om vilka värden som en utegivare normalt har och vilket PTC motstånd som skulle passa?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Innan du köper en givare kan du prova med en ca 100-120 ohms potentiometer. Om shunten reagerar på en motståndsändring är du i rätt område, och du kan välja PT100. Om shunten inte reagerar är temperaturgivaren en annan eller är det fel på styrningen.
Senast redigerad av Furetör den ons 22 okt, 2008 08:35, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
När man väljer själv så blir det väl oftast pt100 givare.Icecap skrev:Brukar väl vara en PT100-givare?
Men de som levererar sådan här utrustning kan ha vad som helst (men oftast inte pt100) Kanske för att krångla till det så de får sälja sin "egen" givare?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skulle inte tro det, det blir för mycket krångel och för dyrt.
Vissa kanske använder PT1000, andra PT100 och visst, somliga kan använda en std. NTC-motstånd på något värde men de finns ju hos t.ex. ELFA.
Sedan är det "bara" att klura ut vilket värde.
Är det ingen med en sådan styrning som kan mäta sin givare? Det är mycket sannolikt att det är samma värde på ute och innegivaren.
Vissa kanske använder PT1000, andra PT100 och visst, somliga kan använda en std. NTC-motstånd på något värde men de finns ju hos t.ex. ELFA.
Sedan är det "bara" att klura ut vilket värde.
Är det ingen med en sådan styrning som kan mäta sin givare? Det är mycket sannolikt att det är samma värde på ute och innegivaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag håller nog med IceCap i detta fall, men PT-1000 givare använder man inte dom mest till högre temperaturer?
Kolla på www.conrad.se dom har ett antal givare.
Kolla på www.conrad.se dom har ett antal givare.
Nu köpte jag en PT 100 givare men det var bortkastat.
Mekade till slut bort framledningsgivaren och det verkade vara ett NTC motstånd (heter det inte så när resistansen minskar när temperaturen ökar?)
Mätte upp resistansen vid en del olika temperaturer men jag hittar ingenstans i Elfa sidorna där man kan stoppa in värdena och få reda på vilket motstånd som behövs.
Mätvärdena var som så:
31 grader :17,5 kohm
34 : 15,1
44 : 10,3
47 : 9,1
50 : 8,3
56 : 6,5
65 : 4,3
Hur kommer jag fram till vilket NTC motstånd det kan vara?
Mekade till slut bort framledningsgivaren och det verkade vara ett NTC motstånd (heter det inte så när resistansen minskar när temperaturen ökar?)
Mätte upp resistansen vid en del olika temperaturer men jag hittar ingenstans i Elfa sidorna där man kan stoppa in värdena och få reda på vilket motstånd som behövs.
Mätvärdena var som så:
31 grader :17,5 kohm
34 : 15,1
44 : 10,3
47 : 9,1
50 : 8,3
56 : 6,5
65 : 4,3
Hur kommer jag fram till vilket NTC motstånd det kan vara?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Verkar motsvara tex 2322 633 03223 här: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 2982_1.pdf
22k vid 25gr./ -4% per grad över. (Om jag nu har förstått det rätt)
Motsvarande komponent finns bergis på Elfa.
22k vid 25gr./ -4% per grad över. (Om jag nu har förstått det rätt)
Motsvarande komponent finns bergis på Elfa.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Rätt ur skallen set det ut att vara precis det Micke C säger.
Och troligen är det samma givartyp på "alla" positioner. Inte alltid så.... men det är vanligt.
Och troligen är det samma givartyp på "alla" positioner. Inte alltid så.... men det är vanligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.