Pellets automatisering

Skriv svar
capi01
Späd planta

Pellets automatisering

Inlägg av capi01 »

Hejsan,

Jag har ett stort gammalt hus och kör idag med effecta brännare. Efter att ha kört detta system i höst så tycker jag det är på tok förmycket handpåläggning idag. Jag vill automatisera husets värmesystem så mkt det bara går och jag vill självklart fortsätta använda pellets.

Jag har kommit fram till följande och skulle gärna vilja ha återkoppling på vad ni tycker som kan mer om det här än vad jag kan.

Janfire Integral (pelletspanna + janfire nh) + askutmatning

Är Janfire den leverantör som har mest automatiserat system?

Jag har inte sett ngt på markanden som kan jämföras med detta system när det kommer till enkelheten kring att sköta och hantera systemet på daglig basis. Stämmer försäljnings snacket med verkligheten? Har jag kommit fram till rätt slutsats tycker ni?
Senast redigerad av capi01 den sön 14 dec, 2008 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
200 +90m2 (2 plan), 1925, 20°C.
CTC Regent (1990) + Pellx brännare, Mafab lager
Malmö
Inga kontakter inom pelletsbranchen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nu finns det ju en del olika lösningar på uraskningen men NH är väl dom som kommit längst antar jag, sen frågar jag mig om det behövs, som ett rent experiment så har jag bara askat ur pannan de senaste tre månaderna, brännaren har jag inte rört och jag har kört ungefär halva tiden på underhållseld och min brännare har inga som helst invändningar mot detta, det blir en viss mängd sot och aska i brännaren som når sin topp efter en vecka ungefär sedan blir det inte värre, givetvis blir det beläggningar i brännaren som man får ge sig på så småningom men jag skulle tro att det skulle räcka med 2 ggr om året eller så.

Men visst, om du nu har en panna som rymmer mycket aska så kan det ju vara värt att satsa på.

Stora förråd är väl en smaksak, jag kör med tunna bredvid brännaren som måste fyllas en gång i veckan, jag har plats till ett stort förråd men tänker fortsätta som jag gör, aldrig några som helst problem med skruvar eller liknande det bara går och går och går och.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Icecap, hallå! :wink:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OPEC: Ja?

För mig är ett automatiserat system ända från bulkförrådet till att sotaren kommer och tar hand om skitjobbet.

Askurmatning...? Tjooo, kanske det men varför? Med t.ex. en Integral har man så mycket askutrymme att det knappast behövs: man skyfflar ut var ½ år och om det är som här där sotaren kommer var ½ år kan h*n ta hand om den del.

Jag har inte rensat min brännare de senaste par år, när jag plockar ut den för att sota pannan sopar jag av det värsta på utsidan för att inte skita ner för mycket men det är allt.

Det största problem jag ser är transporten från bulken till brännaren, med flex-skruv kan det ju bli lite hur som helst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
capi01
Späd planta

Inlägg av capi01 »

Hejsan,

Visst håller jag med att själva delen av att få pelletsen till pannan är det man tjänar mest på den dagen man har ett bra fungerande värmesystem.

Vårt värmesystem tar enorm tid att underhålla på veckobasis tyvärr och det är även sjukt ineffektivt, där av fokus på just detta utbyte först.

Nästa steg blir att bygga ut ett pelletsförråd på ett par kubik, antingen ska jag bygga det själv eller så ska jag köpa ngt standardförråd.

Nu vågar man knappt åka till svärföräldrarna i mellan dagarna eftersom att systemet kanske stannar upp. Och det vill man inte ska hända mitt i vintern... CTC regent passar inte bra som brännar panna....

Tack för att ni alla tog er tid att svara...
200 +90m2 (2 plan), 1925, 20°C.
CTC Regent (1990) + Pellx brännare, Mafab lager
Malmö
Inga kontakter inom pelletsbranchen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ett veckoförråd som håller ... *tadaaa* 1 vecka när det är som kallast, att bära säckar är inget större problem för mig men jag skulle gärna vilja ha ett stort förråd istället.

Jag askar/sotar var 3-4 vecka under eldningssäsongen och har ingen betänkligheter vid att åka bort en vecka, jag VET att det bara tuffar på och fungerar.

Och ändå är min panna en skitpanna, dåligt med askutrymme, kass effektivitet osv.

Tidåtgången per vecka under eldningssäsongen:
* Säckbärande och tömning i förråd, ca: 10 minuter.
* Sotning/askning av panna, ca: 30 minuter var 3'dje vecka, alltså 10 min/vecka.
* Släpande från pall till källare: ca: 45 min/3 pall, totalt 120 min/år, ger 2:18 per vecka.

Totalt blir det ungefär 22:18 per vecka i arbetstid vilket jag tycker är ganska OK med tanke på den besparing jag har vid att ha pellet istället för olja eller el.

Och man ska inte glömma bort att ju mer automatiserat system, ju mer prylar som kan gå sönder.

Själv är jag inte sugen på flexskruv och har inte möjlighet för rak skruv, alltså kvarstår vaccumtransport vilket faller på pris och ljudnivå. Jag har därför fått en idé jag ska testa vid tillfälle, kräver dock lite mekande först.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Inte är din panna så dålig (effektiv)...265 en "god gammal" panna :joker:
Uraskningen .. :( .......Men annars bra rökgas utan problem... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... jag har funderingar på om det skulle gå att bygga en panna som faktisk kan ta tillvara på en brännare på låg effekt, jag behöver de-facto som mest runt 11kW när det knakar på som kallast, om man då ser till att pannan har runt 12kW som max-effekt borde det gå bra.

Men jag vill ha en del termisk inerti också, jag skulle föredra att ha antingen en panna med mycket liten vatten och en skaplig ackumulatortank eller en panna med en ganska fet volym och då jag har mycket begränsat plats till en ackumulatortank är svaret ju givet på förhand.

Anledningen till att ha en termisk massa är att om det är mycket kallt ute och huset behöver nästan precis all värme som kan produceras kan det bli besvärligt att duscha/diska/tappa VV.

Men som vanligt: massor av idéer men mycket lite tid att förverkliga dom i.

Man "borde" även ha en "rökgasshunt", alltså ett automatstyrd spjäll som öppnar helt när brännaren ska köra och som, när brännaren stoppas, stänger ner "en hel del" men inte helt och som sitter mellan dragbegränsaren och pannan.

På det vis kommer det att finnas ett svagt drag genom brännaren/pannan som ventilerar bort gengaser om de bildas, draget i skorstenen begränsas av dragbegränsaren och skorstenen kylas mindre liksom pannan. Får väl ta en snack med sotaren om det är OK att bygga en sådan, sedan kan man testa om det är någon vinst.
Är inte PK!
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

Du har ju de Österikiska pannorna typ Wiessman, Windhager. Handpåläggningen är ju minimal, men är ju dyrare. Det finns lite mer info om dessa pannor om du söker på ovanstående märken på bla forumet.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Skriv svar