nybörjar-eldare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Danne031
Lärjunge!

nybörjar-eldare

Inlägg av Danne031 »

Tjena, har precis fått nycklarna till vårt hus och flyttar in efter nyår.
Systemet är som sådant att det står en antik CTC olja/ved anno 1974 där. Olja är vi inte särskilt intresserade av att köpa såklart :) Troligtvis kommer pellets installeras men inte denna säsongen så nu får man lära sig elda med ved. Vidare finns en ack-tank jag glömde kolla rymd på, cirka 2m hög. Har även öppen spis som kommer användas frekvent då mor och son kommer tillbringa våren hemma dagtid.
Ytterligare info är att det finns solpaneler fast det spelar ju ingen roll vintertid om jag förstått allt rätt.

Det knepiga är nämligen att förra ägarinnan numera bor på äldreboende så vi har ingen att direkt fråga om hur grejerna funkar.

Hade planer på att elda en stund på fredag kväll för att ha det varmt lördag då vi ska upp och kleta lite färg på väggarna. Det ligger ju runt nollan här nu (ett par mil öster om Göteborg), så det var 12 grader i kåken.

Så länkar eller tips och frågor, allt mottages tacksamt :)
Man kommer ju bli en frekvent besökare här nu eller åtminstone när vi flyttat klart.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Frågan är! Har förra ägaren eldat med olja eller El innan ni köpte huset så rekomenderar jag att ni kontaktar den lokala skorstensfejarmästaren i kommunen för en provtryckning av skorstenen innan ni börjar elda fasta bränslen.

Eller kontakta byggnadsnämnden i kommunen och fråga vad som gäller..

Mitt tipps !!!!
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Skorstenen är inga problem, vi pratade med sotaren innan köpet och den besiktigades inför försäljning. Detta var i Oktober så det är bara att köra enligt honom =)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Bra !! Kanske inte den bästa panna att elda ved i men den fungerar hjälpligt. Rökgastemperaturen sänks drastiskt vid pellets eldning.

Lycka till !!!
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Så hur går man till väga nu då? :)

Lite konkreta frågor nu också..
Huset är 1½ plans på 120kvm med källare, hur länge kan man tänkas behöva elda för att få upp lite värme i radiatorerna?
Vågar man fjutta på och åka ifrån innan det brunnit ut fullständigt? Hur lång tid kan en laddning ta?
Det sitter 3 tempmätare på höjden på väggen bakom ack-tanken, eller tanken står intil en vägg, mätarna sitter på andra sidan väggen. Vad visar de troligtvis och vad ska de ligga på?

fasen vad frågor man har..

Pannan heter CTC 2658 om jag tyder siffrorna rätt
volym värmeber 245L
eldyta olja/koks 1.6/1.2
effekt olja/koks 20k/12k
konstr tryck [2.0] ATÖ vid max tryck 120grader
batteri 12V

Vilken ved är bäst till panna/öppen spis?
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Hejsan

Nu är ju jag inte heller någon expert på eldning och jag köpte mitt hus för några veckor sedan.

Jag kör med en CTC265K -75 panna, och jag funderar om inte du tyder siffrorna fel och att det ska vara CTC265B. Tror det fanns en sådan modell. Men jag tänka mig att du har ungefär samma panna med separat eldstad. Men nu har inte jag någon acktank så det kan jag inte attala mig om.

Men när jag började elda och experimentera så kollade jag så jag hade hyggligt drag och justerade luckan som stänger när panntempen blir högre. Justerade in den så den stänger vid ungeför 85grader. Men kastar in så det kryper över 90 grader ibland.
Annars så är det bara att elda som en tok för efektiviteten i elddelen är fruktansvärt dålig. Jag skulle då inte vilja elda min panna emot någon acktank. Bara bereda sig på att gå ner hyggligt ofta om man vill ha det varmt och gott.
Läste någonstans att elda i en CTC265 med ved skulle man bara göra i nödfall. Och jag kan förstå det med den efektiviteten.

Sen vilken ved som rekomenderas så är det väl björk som förutspråkas som har högst energi innehåll. Själv så kör jag blandved.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pannan heter CTC 2658 om jag tyder siffrorna rätt
Det lär nog vara en 265B du har.

Viss försiktighet bör iaktas, för det första måste du kolla så att du har en vedbaffel till pannan, det är en trekantig baffel ser ut nästan som en kil som sitter längst upp i veddelen, den sticks in i rökröret, om du inte har en sådan så kan man bocka till en plåtbit själv utan större besvär.

Sätt i en rökgastermometer i rökröret om där inte finns någon så att du kan hålla koll på tempen.

En 265:a är totalt värdelös att elda med ved i och om du drar igång den på full rulle utan vedbaffeln i så hamnar du lätt på 500-600 grader varma rökgaser ut i skorstenen vilket den kanske inte alls mår bra av.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Nu sa du något micke! Jag måste baskemig kolla om jag har den baffeln som du pratar om. Finns några skisser/bilder hur den ser ut och verkar?

Mvh Kent
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Okaj tackar. Jag skickade iväg ett mail till CTC igår med och i morse vid 9 hade jag fått svar :shock:
Hon trodde också det var 265B och skickade med en manual, den innehåller mycket nyttig läsning.

Som jag tolkar det sitter en elkassett på pannan också, så vi lär väl inte jobba ihjäl oss med eldandet denna säsongen kanske, får se hur det verkar..
Den där vita på vänster sida visst är det elkassetten? Åker nog upp på fredag och ser om jag kan få fart på den,sen ser vi på lördag om det händer något.

Bild

Förresten vilken sorts affärer letar man efter rökgastermometer hos?
Senast redigerad av Danne031 den tis 16 dec, 2008 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Men hallå vad pinsamt, nu när jag klickade på bilden för att kolla så den funkar, så ser jag att det verkar ligga en manual på brännaren. :oops:

ja det är ok att skratta åt mig
:lol:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sånt som händer.

Uttag för elpatroner finns längst ner på mitten av pannan mellan luckorna, fast locket brukar vara rostigt så det är bäst att låta dom vara om det inte redan är installerat.

Om du menar den lilla vita burken på vänstersidan så vet i hundan vad det är för något.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

och vad det gäller ved så är det egentligen inte så stor skillnad så länge veden är torr och i omdelbar närhet till pannrummet
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Har försökt plöja igenom lite manual nu..

Vad betyder 'genomströmningsvattenvärmare - kopparbatteri' ?

Sen apropå eldrift så verkar det ju som att ingen form av eldrift alls var standard, och det betyder att man måste elda olja eller ved för att få värme i huset. Har jag rätt? Eller har man alltid möjligheten att få varmt med el, att den där elkassetten var tillval för att ytterligare öka kapaciteten?
Vi hade ju gärna fått upp värmen över natten fredag-lördag så man kan måla lite i behagligare temperaturer..

Jag är som sagt fullständigt novis på allt vad vattenburet gäller. Men jag vet ju att när visningen var så fanns varmt i radiatorer och kranar, fast huset varit tomt länge. Känns ju lite icke-troligt att en gammal tant ska eldat olja..eller..(tanken var inte många liter kvar i)
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Finns där inga släktingar eller så som du kanske kan fråga? Någon son eller gammal bror som har hjälpt sin gamla syster???

Är hon själv inte i skick att kontakta på ålderdomshemmet?

Man brukar ju nämligen kunna få en del nyttig info från förra ägaren av ett hus som man nyss har köpt!

I värsta fall får du väl ta kostnaden att fylla på några kubik olja för denna säsongen, och sedn byta värmesystem när ni blivit lite varma i kläderna!
Är oljetanken godkänd?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det kanske kan vara värt att ta dit någon vvsare som kan kolla över anläggningen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar