4 stopp på 3 dagar!!

Skriv svar
HRW
Gallringsobjekt

4 stopp på 3 dagar!!

Inlägg av HRW »

Nu börjar jag bli less och behöver tips på vad som kan vara fel med anläggningen..

Startade upp allting för 1 vecka sedan allting har gått bra tills i förrgår då jag gick ner i källaren och ser att panntempen är nere på 20 grader sen ser jag att det står avbrutit på displayen. Så jag plockade ur brännaren och askade ur brännaren och pannan, i brännaren var detinte mycket endast lite som jag petade bort med en mejsel från rostret, dock var det en del aska/sot på utsidan av brännarröret, sen efter det har jag gått in i pannrummet och sett att det står avbrutit i displayen. Några tips på vad som kan vara fel?

Rökgastempen är iaf 140 grader (enligt chlas ohlsson rökgastermometern)
röken från skorstenen består nästan bara av vattenångor (kallt ute) lite färg kan man se ibland i den..
Askan är brunaktig.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Verkar som du kör för snålt med antingen startdos eller vid drift.Är det också lite ojämn matning på skruven,så hinner den slockna innan det fyller på mer pellets.Kan du sitta kvar medans den kör en driftfas,så kan du kanske se när den lägger av.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Avbrutit är ju ett tecken på att brännaren inte lyckats tända.
Inträffar det bara ibland så kan det knappast vara tändelementet som är trasigt.
Är startdosen 1-2 cm pellets och draget normalt så borde det inte vara någon svårighet att få det att tända.
När det har blivit avbrott så kan man ju titta på pelletsarna som ligger i skålen. Är dom helt obrända så har det inte blivit någon tändning.
Är dom ganska brända så har tändningen misslyckats.
Och tittar du ned genom inspektionshålet under tändningen så ser det förstås helt normalt ut?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

jag har bara tagit lös brännaren 2 av gångerna, dom 2 andra har jag bara kört några manuella renblåsningar och startat upp den igen.. men ena gången jag tog ut så var det en del oförbränd pellets, andra gången knappt någon alls..

Jag har suttit vid pannan 2 av gångerna jag har startat upp den och då startade den som vanligt..

Innan jag startade upp brännaren för först gången mätte jag upp startdosen och den var ca 1,5cm.

Så jag ska alltså ställa upp startdosen 1 steg? eller mer?
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Man ska nog inte utesluta tändelement ändå. Mitt element funkade till hälften, den ena elkontakten var ok men den andra var sönderbränd. Elementet lyckades ändå tända 9 gånger av 10.

Om möjligt med din brännare, ta ur den och starta upp den för att se att hela elementet blir glödgat.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Kan kolla upp elementet, men jag tycker ju inte det borde vara det då brännaren endast är 1 vecka gammal idag..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tror på liten startdos....ojämn matning...när den startar ibland då får den normalt nästa gång mindre :wink: Prova öka startdosen lite :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Nu har jag varit i pannrummet och justerat lite.. justerade upp stardosen 1sec, får se hur det fungerar.

Justerade även stopptiden på skruven till 14.0 istället för 15.0 som det var från början.. Och nu verkar den gå jämnare och bättre.
Då jag var i pannrummet innan justering så sjönk rökgastempen till 100grader och pellets kom inte varje gång skruven gick och ibland 1-2pellets ibland några fler. Efter justering så kommer det ungefär lika mycket pellets varje gång och rökgastempen ligger på 150 grader.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nyckeln till problemets lösning ligger nog i brännarskålen när det har blivit ett avbrott. Ligger det oförbrända pellets motsvarande 2 startdoser där har inte tändningen fungerat. Är skålen nästan tom så har det inte kommit fram några pellets. Du verkar ha dålig matning.
Brännaren är inte särskilt känslig för startdosens mängd 1 eller 2 cm pellets fungerar vilketsom. Men tändelementet mår säkert bäst om man inte snålar med startdosen.
Vill man kontrollera att tändelementet fungerar så är motståndet ca. 211 ohm. Vill man mäta så måste ena sladden till tändelementet lösgöras på kopplingsplinten först.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

HRW skrev:Nu har jag varit i pannrummet och justerat lite.. justerade upp stardosen 1sec, får se hur det fungerar.

Justerade även stopptiden på skruven till 14.0 istället för 15.0 som det var från början.. Och nu verkar den gå jämnare och bättre.
Då jag var i pannrummet innan justering så sjönk rökgastempen till 100grader och pellets kom inte varje gång skruven gick och ibland 1-2pellets ibland några fler. Efter justering så kommer det ungefär lika mycket pellets varje gång och rökgastempen ligger på 150 grader.
Verkar funka nu...nu kommer ditt pelletspaket att gå många långa norrländska mil..."ta i plåt"

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Här är en del tips till felsökning.
http://pelletsteknik.se/guider/felsokning.pdf
Peter
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den tis 29 dec, 2009 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Nu har jag hållt koll på anläggningen i helgen och allting verkar funka fint, inte en enda driftstörning alls.. sänkte även skruven en bit då jag verkade ha haft lite brant vinkel på den tidigare. Blev nog lite bättre det också. Dock så verkar det mata dåligt med pellets ibland så det får jag felsöka lite i vid tillfälle, men för det mesta går allting bra med en rökgastemp på ca 150.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Låter lite som du har ojämn matning från pelletsskruven, Antar på din beskrivning att det är en helt ny anläggning. Behövs antagligen lite intrimmning, du har redan ändrat skruvens vinkel, det är inte så mycket mer att leka med där. Men hur skruven sitter i botten av förrådet spelar också in, svårt att se hur den greppar när förådet är fullt så om det går hyfsat nu är det kanske lika bra att avakta. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

HRW skrev:sänkte även skruven en bit då jag verkade ha haft lite brant vinkel på den tidigare. Blev nog lite bättre det också.
Kolla vinkeln med vattenpass,det är svårt att uppskatta vinkeln på skruven.
Jag brukar montera skruven i 42-43 graders vinkel.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

PelletsTeknik Kalmar skrev: Jag brukar montera skruven i 42-43 graders vinkel.
Okej ska försöka kolla upp vinkeln på skruven just nu har jag nog 45..
Skriv svar