Pelletslukt i villan, läckande murstock?

matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Jag bad att sotaren skulle komma och kontrollera skorstenen som ett första steg, eftersom jag har haft problem med den tidigare bad jag att dom skulle ta med kameran vilket dom gjorde. Skorstenen är inte igensatt och det är ett bra drag i den. Han skickade även ned sitt klot till pannan så att jag verkligen skulle veta att det var fri passage.

Brännaren har aldrig gått riktigt bra utan jag får nog försöka trixa mig fram med rätt inställningar tills det blir ok. Röklukten är något jag måste ordna ganska omgående, man kan se att det kommer in sot i huset tex längs med en list där jag vet att de gamla ventilationsrören ligger.

Jag skall testa att täppa till kanalerna i toppen av skorstenen. Jag tror inte att det är någon större fara med det, dessa är ju ändå inte i bruk och de nya ventilations rören löper i separata flexi rör inuti dessa gamla kanaler.

Alternativet är ju ett insatsrör och jag kan tänka mig att det är ganska dyrt, det är ju inte heller säkert att det löser problemet. Varför inte testa det billigaste och enkla först...

Tack för alla synpunkter.
/Oskar
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vet inte vilken sotare du har haft som besökare, men det verkar som om det är kondens som tränger ut genom muren på vindsvåningen. 20 cm *20 cm area på din rökkanal låter mycket för att användas till pelletseldning speciellt om man även tänker på din skorsten längd.

Har du drag begränsare ?

Sotarna säger att det inte är stopp i kanalen, men det spelar ingen roll. Problemet tror jag är kondens.
Vp...
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Jo det verkar vara en riktig feting till till pipa, den var faktiskt 25*25 cm och 13 meter hög, det sitter en dragbegränsare monterad. Jag har förstått att det inte är särskillt optimerat för pellets och att man borde montera ett insatsrör... men som jag skrev tidigare tror jag att det är ganska kostsamt, får kolla upp det lite närmare...

Skorstenen är i allafall torr och enligt sotaren var det inga problem med kondens. Jag tror att nu när jag har fått lite olika vinklar på detta att det är den mekaniska ventilationen som spökar, det är ju ganska lätt att testa iallafall.

Jag skall även testa att byta tändelementet för att se om starterna återigen kan bli bra utan en massa gengasknallar.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

När jag sätter på fläkten i köket så får jag röktlukt i huset också.

Min sambo ringde väldigt ängslig till mitt jobb för 1,5 år sedan för hon kände röklukt hemma. Samma dag skulle jag till på tjänsteresa till Tyskland samma dag. Det vart till att sätta sig i bilen och åka hem för att kolla upp vad det kunde vara. Efter lite letande och tankeverksamhet kom jag fram tilll att det måste vara den gamla imkanalen från det gamla badrummet. Har också instalerat ett frånluftfläktsystem i våran gamla kåk med passiva tilluftsventiler. Det hela hände när köksfläkten var på och provade att provisoriskt sätts igen den kanalen och vips så var lukten borta.
Slutsats: Fler tilluftsventiler (satt bara en på markplanet) och sätta igen dom gamla ventilationskanalerna i skorstenen föra att få bort "baksuget" av ventilationsluften i skorstenen. Ps: Jag kom iväg på resan iaf.

Mvh Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jo, köksfläktar drar ut en hel del luft när de är igång. En del klarar vid max 750m³/h och t.o.m mer...... då gäller det att man har tilluftsventiler så det räcker till.
Det har inte jag så hos oss är det löst som så att när fläkten i köket används så bryts matningen till frånluftsfläkten via ett relä i säkringskåpet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Så enkelt, så självklart....det där skall jag kopiera 8)
Har redan klockstyrning på fläktsystemet så det är ju enkelt att koppla in en styrning från köksfläkten.

Det gör nog funktionen på den bättre också om all luft rör sig mot den.
Måste testas åtminstone.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

matrix skrev:Jo det verkar vara en riktig feting till till pipa, den var faktiskt 25*25 cm och 13 meter hög, det sitter en dragbegränsare monterad. Jag har förstått att det inte är särskillt optimerat för pellets och att man borde montera ett insatsrör... men som jag skrev tidigare tror jag att det är ganska kostsamt, får kolla upp det lite närmare...

Skorstenen är i allafall torr och enligt sotaren var det inga problem med kondens. Jag tror att nu när jag har fått lite olika vinklar på detta att det är den mekaniska ventilationen som spökar, det är ju ganska lätt att testa iallafall.

Jag skall även testa att byta tändelementet för att se om starterna återigen kan bli bra utan en massa gengasknallar.
Jag är iaf säker på att du har kondensproblem i synnerhet när du förklarar en frään lukt i huset. När sotaren var till dig och kollade rökkanalen var den säkert torr inuti, men sotaren var med all sanolighet inte in i vindsutrymme och kollade även där med fukt mätare :?:

Kondensen kan vara gammal ved sot / oljekondens som trängt in i teglet trotts att rökkanalen är torr innuti när man kollar, kan alltså vara fukt som inte märks direkt. Efter en viss tid kan denna kondens sakta tränga ut genom teglet mot bostadsutrummet.

Sedan utan att veta kanske du kör din pelletsbrännare på oljesidan i din panna med dålig injustering samt att din panna har en trång kanal i botten på askutrymmet som går ut under rostret på vedsidan. Sedan kanske du även har baffel plåten kvar i överdelen på vedsidan.

Det kanske finns andra alternativ än att sätta in insatsrör i din skorsten.
Man kan kanske helt enkelt byta rökkanal till din panna i pannrummet om det finns intilliggande kanaler.

Vp..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Så enkelt, så självklart....det där skall jag kopiera 8)
Det är fritt att kopiera, den idén bjuder jag på..... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Har lite bekymmer med braskaminen nämligen, därav att jag tyckte det var en snilleidé. Visserligen finns ju egen tilluft kanal utifrån till den men det blir ändå störningar på den när man öppnar luckan ibland å petar lite i brasan, å sedan ryker det in å luktar apa.....

När man kör köksfläkten samtidigt alltså.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Jag har nu testat att byta tändelement och det hjälpte inte, jag har kvar mina gengas knallar ett par gånger per dygn. Jag tyckte att den startade snabbare med det nya tändelementet men det var nog önsketänkande. Jag mätte det gamla och det nya tändelementet till 123 ohm så jag tror inte att det gamla var trasigt.

Problemet med röklukten kommer främst när pannan startar så jag antar att jag måste få ordning på detta först. Jag fattar bara inte vad som är skillnaden mot förra året, inställningarna är densamma och skorstenen har ett bra drag... vad med är det som saknas? har ni andra någonsin gengasknallar vid start?

Ska man kanske testat att ta bort baffen i pannan? den är nu monterad för "fossil bränslen".
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det fenomen som du får i denna panna om du monterat brännaren i oljedelen kan uppstå ihop med olika typer av brännare beroende på hur dessa jobbar vid uppstart. Detta beror i grunden på att du har utloppet på rökgaserna placerat bak mot brännaren. Du får gaserna under tändprocessen att rulla runt i eldstaden och utav fläktdraget dras dessa inte ut på samma enkla sätt som i en panna som har stående tuber eller en med utloppet i främre delen av eldstaden. Då byggs gengasen upp till en högre nivå och antänds och orsakar poffarna i pannan. Har du fel mängd på startdos så kan det förosaka ännu mer problem. Det blir typ samma fenomen som om du hade dåligt drag i pannan.

Jag har sett ett liknande fall hos en bekant och jag rådde honom att flytta brännaren till veddelen. Det går lite mer pellets men du får mindre problem. Han kanske förbrukar ca 300-400kg mer per år. Du eldar även längre och du får lättare att ta ur askan. Har du mätt rökgastemperaturen en meter ned i skorstenen? Eller nere vid pannan. Han har kört i snart två år nu utan några av dessa problem han hade i början. Rökgaserna blir lite högre så är det kondensproblem så hjälper det till om du har en stor och lång skorsten. I ditt fall skulle jag redan från början satsat på ett insatsrör.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Eftersom det har fungerat problemfritt tidigare.?, så måste någon annan förutsättning ändrats nu. Skruvlutning, tilluft, skräp i skruven eller något.

I princip allt under hela uppstartsfasen går att ställa på Eurofiren (något ligger i dold meny).

Men mitt råd är att ta dit någon installatör som kan Eurofiren. Risken är att det blir ännu dyrare och farligare om du pillar på dessa inställningar utan kunskap.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen. Nu när jag tänker till så har jag faktiskt flyttat på magasinet och matarskruven i somras när jag lade klinker i pannrummet, magasinet står nu inte riktigt i vinkel med brännaren men man kan vrida på magasinets koppling (mafa veckomagasin) jag trodde inte att det skulle kunna spela någon roll men allt är värt att testa just nu.

Jag har även ställt ned startdosen till omkring 3 dl och tänkte att om den startar med en helt tom brännare borde det inte vara något problem när det finns lite gammal pellets i den efter ett par dagar. Startar den inte är är det ju bara att öka lite.

Vad skönt att det finns flera experter man kan rådfråga här.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Vednisse!
Jag förstår ditt resonemang, men mitt råd är att som du också skriver startdos och justering behöver göras. Men visst har det fungerat på oljedelen när brännaren har haft rätt justering, men nu är det också problem med kondens på grund av denna stora skorsten, därför kan det vara ett bra alternativ att flytta brännaren till veddelen för att öka rökgaserna lite till. Annars om man ökar effekten på brännaren om den gått på låt oss säga ca 12 kW från början i oljedelen leder oftast till att man får rengöra från aska mera samt så kan detta jämna ut sig om man som exempelvis flyttar brännaren, men kör den på lägre effekt men ändå högre rökgaser då veddelen ger högre rökgaser.

Matrix! vart har du brännaren placerad i pannan?
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Jag har brännaren i oljedelen och det har ju som sagt fungerat ganska bra tidigare. Det enda som jag nu kan komma på är att det har hänt något med skruven eller magasinet, brännaren startar som dem skall och ca 1 av 10 starter resulterar i en rejäl knall. När brännaren har startat går den rent och förbränningen verkar ok, man känner inte den "sura" lukten längre och lågan är gul. Jag har ingen rökgas termometer så jag vet inte det står till med kondens i skorstenen, enligt sotaren var det inga problem...

Jag ska ställa ned startdosen yttreligare och när magasinet börjar bli tomt kommer jag att ställa det som det stod tidigare och även göra rent skruven ordentligt. Förhoppningsvis hjälper det... just nu är det starterna som krånglar, det är även då lukten kommer in i huset som mest.

/Oskar
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Skriv svar