verkningsgrad/vedkamin
verkningsgrad/vedkamin
Hur räknar dom verkningsgraden på en vedkamin ?
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Oops! måste varit en svår fråga?... Dom skriver ju 75-80% verkningsgrad
Är det för uppvärmd luft/ förbrukad-Ved...?
Mvh
Är det för uppvärmd luft/ förbrukad-Ved...?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Hej Roland
Det finns två sätt att räkna verkningsgraden på...
1 / Hur bra veden förbränns så inget oförbränt går ut genom skorstenen.
2 / hur bra värmen tas ut ur det vi förbränner och konverteras till nytto värme.
När jag själv testar verkningsgraden på produkter.
Mäter jag mänden ved som går åt på en bestämd tid att hålla en bestämd temperatur,
Som referens använder jag ett 2kW elektriskt fläktelement
som har en egen EL undermätre med ett sådant prov går det att räkna fram hur bra elden förbränner veden och även värmeutaget är med samtidigt.
Mvh
Ruben
Det finns två sätt att räkna verkningsgraden på...
1 / Hur bra veden förbränns så inget oförbränt går ut genom skorstenen.
2 / hur bra värmen tas ut ur det vi förbränner och konverteras till nytto värme.
När jag själv testar verkningsgraden på produkter.
Mäter jag mänden ved som går åt på en bestämd tid att hålla en bestämd temperatur,
Som referens använder jag ett 2kW elektriskt fläktelement
som har en egen EL undermätre med ett sådant prov går det att räkna fram hur bra elden förbränner veden och även värmeutaget är med samtidigt.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Tack Ruben...ännu en gång för din visdom
När dom (Tillverkarna)säger tex: kaminen är på 3 kW och har en verkngrad på 75-80 %...så mäter dom ungefär som i ditt exempel..?
Har du nån fomel...
Mvh

När dom (Tillverkarna)säger tex: kaminen är på 3 kW och har en verkngrad på 75-80 %...så mäter dom ungefär som i ditt exempel..?
Har du nån fomel...

Mvh
Hej Roland
Här är lite siffror .
Energi innehållet i ved varierar med fuktinnehållet.
men eldnings torr ved med 20% fukt innehåll, då går det 2,6 Kg ved / 10kW. För 3 kW 0,867 gram ved minus förluster
Rökgasmängden ca 15 m³ / 2,6 kg ved
energiinnehållet i 1 m³ rökgaser = Ca. 0,36Watt /°C beroende av fukthalten i rökgaserna.
Mvh
Ruben
Här är lite siffror .
Energi innehållet i ved varierar med fuktinnehållet.
men eldnings torr ved med 20% fukt innehåll, då går det 2,6 Kg ved / 10kW. För 3 kW 0,867 gram ved minus förluster
Rökgasmängden ca 15 m³ / 2,6 kg ved
energiinnehållet i 1 m³ rökgaser = Ca. 0,36Watt /°C beroende av fukthalten i rökgaserna.
Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 15 dec, 2008 02:25, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Helt torr ved skall innehålla 19000kJ/kg
För varje % fukt avgår 216kJ
Så vid 10% fukt så är det 16840kJ i energi innehåll.
Och vid 15% är det 15760kJ i energi
1kWh= 3600kJ
16850/3600=4,68kWh/kg 10%fukt
15760/3600=4,37kWh/kg 15%fukt
Så någonstans mellan 4,4-4,7kWh/kg ligger veden om du har den fukthalten
För varje % fukt avgår 216kJ
Så vid 10% fukt så är det 16840kJ i energi innehåll.
Och vid 15% är det 15760kJ i energi
1kWh= 3600kJ
16850/3600=4,68kWh/kg 10%fukt
15760/3600=4,37kWh/kg 15%fukt
Så någonstans mellan 4,4-4,7kWh/kg ligger veden om du har den fukthalten
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Jag hittade lite mer info tydligen gäller dessa siffror vid prima kvalitet på veden.
Som om barkborrar har varit där och käkat på trädet är ju frågan om det är prima kvalitet längre.
Tyvärr hittar jag ingen info om hur mycket energi man ev skall räkna bort vid olika kvalitet.
Men siffrorna i förra posten lär ju fungera bra som riktlinje iaf.
Som om barkborrar har varit där och käkat på trädet är ju frågan om det är prima kvalitet längre.
Tyvärr hittar jag ingen info om hur mycket energi man ev skall räkna bort vid olika kvalitet.
Men siffrorna i förra posten lär ju fungera bra som riktlinje iaf.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Tja det låter fint dä! Ja gör av med 60kg borräten gran för att värma 3000l vatten 50g. Vetifanken tyckte det var bättre ifjol me björkved?
Men bönderna här nere gråter nästan om säger att man ska elda upp björken!

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
-
- Pannrumsnisse!
Så här låter svaret från BE Äfab..
Det finns två sätt. Att mäta verkningsgraden på Braskaminer..
Den indirekta metoden då man beräknar summan av alla förluster. Rökgas förlusten beräknas med Siegerts formel som tar hänsyn till fri värme i form av rökgastemperatur, luftöverskott som skall värmas till rökgastemperatur (O2 eller CO2) och oförbränt i form av endast CO. 100%- rökgasförlusten ger som bekant en förbränningsverkningsgrad.
Ytterligare förluster är oförbränt i askan och strålningsförluster, men eftersom det oftast är väldans lite oförbrännt i askan och strålningsförlusterna är lika med kaminens värmeavgivning till rummet så är ofta verkningsgraden lika eller mycket nära vad som är förbränningsverkninggrad.
Den direkta metoden använder man en klimatkammare. Ett isolerat rum där man sedan via en värmepump kyler rummet så att man håller konstant temperatur. Den energi man måste tillföra är då lika med producerad energi till byggnaden och förhållandet mellan tillförd energi och producerad energi ger som bekant kaminverkningsgraden.
Det finns två sätt. Att mäta verkningsgraden på Braskaminer..
Den indirekta metoden då man beräknar summan av alla förluster. Rökgas förlusten beräknas med Siegerts formel som tar hänsyn till fri värme i form av rökgastemperatur, luftöverskott som skall värmas till rökgastemperatur (O2 eller CO2) och oförbränt i form av endast CO. 100%- rökgasförlusten ger som bekant en förbränningsverkningsgrad.
Ytterligare förluster är oförbränt i askan och strålningsförluster, men eftersom det oftast är väldans lite oförbrännt i askan och strålningsförlusterna är lika med kaminens värmeavgivning till rummet så är ofta verkningsgraden lika eller mycket nära vad som är förbränningsverkninggrad.
Den direkta metoden använder man en klimatkammare. Ett isolerat rum där man sedan via en värmepump kyler rummet så att man håller konstant temperatur. Den energi man måste tillföra är då lika med producerad energi till byggnaden och förhållandet mellan tillförd energi och producerad energi ger som bekant kaminverkningsgraden.
Kanon med två tillvägagångssätt..en man kan prova själv och en hur tillverkarna går till väga allmänbildning på högsta nivå!...Jag tackar igen för fina analyser
Och jag tror att det stämmer det kamintillverkarna säger med75-80% verkngrad..för man behöver inte använda mer än upptändningsved +ett större ilägg på 2 knubbar så har man värmt upp hela huset från 19 till 25 C ..helst nu när det bara är en 7-10 minus...."Gud bless the ved"
Mvh

Och jag tror att det stämmer det kamintillverkarna säger med75-80% verkngrad..för man behöver inte använda mer än upptändningsved +ett större ilägg på 2 knubbar så har man värmt upp hela huset från 19 till 25 C ..helst nu när det bara är en 7-10 minus...."Gud bless the ved"

Mvh