Nu är äntligen min Mafa förrådslösning (systemlösning 2) i drift!!! Den automatiska påfyllningen av mellanförrådet verkar fungera bra så nu slipper jag förhoppningsvis den manuella påfyllningen:)
Hoppas bara att flexskruven håller ett tag nu...
Äntligen!
Äntligen!
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Finns det några givna regler eller rekommendationer som leverantören skall följa vid påfyllning?
Ex vilket tryck skall pelletsen blåsas in med. Hur många kg/minut ska blåsas in eller något liknande...
Tänkte vara hemma och se på när de fyller första gången..
nyfiken som jag är!
Ex vilket tryck skall pelletsen blåsas in med. Hur många kg/minut ska blåsas in eller något liknande...
Tänkte vara hemma och se på när de fyller första gången..

080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det som finns är väl mängden spån som får finnas i efter fyllningen.
Men då ska ju alla krav (ex. slanglängd) från leverantören vara uppfyllda.
Ett tips så här före första fyllningen är att täta alla möjliga springor med silvertejp. Det är något makalöst hur dammet lyckas sippra ut.
Edit:
Noterade efteråt att du bor på Åland. Då kanske svenska normer inte riktigt gäller..?
Men då ska ju alla krav (ex. slanglängd) från leverantören vara uppfyllda.
Ett tips så här före första fyllningen är att täta alla möjliga springor med silvertejp. Det är något makalöst hur dammet lyckas sippra ut.
Edit:
Noterade efteråt att du bor på Åland. Då kanske svenska normer inte riktigt gäller..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag tätade silon mellan varje plåt med tätningsmassa jag fick från MAFA... får väl se hur bra den håller tätt och sedan slita fram silvertejpen för att täta där det behövs:)
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Man ska inte ropa hej innan.... har testat silon lite nu och matningen verkar fungera fint men... efter några dagar av kontinuerligt regnande har vatten trängt in och det är ju inget vidare. Ingen fyllning imorgon med andra ord!
Hade en polare här idag som sprutade vatten med slangen över silon medan jag satt inne i den:) man kunde då se att det på ett ställe blev att droppa in... väldigt sakta men ändå tillräckligt för att förstöra mina dyrbara pellets. Dessutom läckte manluckan levererad av MAFA ordentligt!
Nu blir det till att täta silon innifrån (inga problem) och bygga ett litet plåttak över manluckan. SUCK man blir aldrig färdig:(
En fråga: Nån som vet något bra att täta med? Sikaflex 521 Uv följde med från MAFA men det är slut. Om det inte skulle finnas här på holmen (Åland) finns det något annat ni kan rekommendera?
Hade en polare här idag som sprutade vatten med slangen över silon medan jag satt inne i den:) man kunde då se att det på ett ställe blev att droppa in... väldigt sakta men ändå tillräckligt för att förstöra mina dyrbara pellets. Dessutom läckte manluckan levererad av MAFA ordentligt!
Nu blir det till att täta silon innifrån (inga problem) och bygga ett litet plåttak över manluckan. SUCK man blir aldrig färdig:(
En fråga: Nån som vet något bra att täta med? Sikaflex 521 Uv följde med från MAFA men det är slut. Om det inte skulle finnas här på holmen (Åland) finns det något annat ni kan rekommendera?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Exempel på jämförbara produkter:
Sika 221
Simson 70-03 (Bostik)
Å andra sidan lär det funka med "icke-märkesvara" också, dvs MS-polymer eller PU-baserad UV-beständig tätningsmassa från Biltema eller motsvarande.
Sika 221
Simson 70-03 (Bostik)
Å andra sidan lär det funka med "icke-märkesvara" också, dvs MS-polymer eller PU-baserad UV-beständig tätningsmassa från Biltema eller motsvarande.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården