Många funderingar ang min värmeanläggning

Skriv svar
byggare_bob
Späd planta

Många funderingar ang min värmeanläggning

Inlägg av byggare_bob »

Hej.
Har för ca en månad sedan börjat att elda pellets och har nu massvis med frågor

Har en janfire flex-a brännare i en albin trio panna.

Tycker att det är ganska dålig effekt i brännaren. Kör på läge 3. (12kw). Det tar runt 2 timmar att värma pannan från 20 grader till 70. Tycker att det borde gå betydligt fortare med så mycket effekt.
Rökgastempen är bra enligt manualen.
dessutom verkar den sätta i sej väldigt mycket pellets gämfört med mina grannar som har liknande hus. Drygt 1.5 småsäck om dagen.

En bekant sa att askan som blir inne i pannan skall vara helt vit. Min är brun. Hur skall det vara?

Finns det några fördelar med att installera en ackumulatortank och laddomat till min anläggning?

Går det att justera en sådan brännare någonting på egen hand utan rökgasmätare?

Hur mycket bör trycket variera i vattnet i pannan/elementena beroende på temp? Skiljer runt 0.8 bar mellan varm och kall panna.

I min skorsten så sitter någon typ av stålslang ca 100mm dia. Denna gör att det blir för dåligt drag för att elda med ved men är rätt så perfekt för pellets enl sotaren. Finns det något man kan göra för att öka draget så att vedeldning är möjligt?

Tack på förhand // Byggare_bob
hvblå
Späd planta

Inlägg av hvblå »

hej hej...ingen expert men varför starta brännaren när pannan är 20 grader? kan väl aldrig vara bra på något sätt? mvh
Nibe city vx Janfire Flex A K silo CBJ shuntatomatik dragbegränsare 95 kvm + källare som värms...e kontroll termostat
byggare_bob
Späd planta

Inlägg av byggare_bob »

Om man inte kör brännaren på ca 1,5 dygn så har tempen sjunkit till 20 grader.

Givetvis så styr jag brännaren med termostat så den går vanligtvis runt 70-80 grader.

Detta var bara ett exempel på att jag tycker att den borde ge mer effekt.

Mvh

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det tar runt 2 timmar att värma pannan från 20 grader till 70. Tycker att det borde gå betydligt fortare med så mycket effekt.
Nu har jag ingen aning om hur mycket vatten du har i din pannan men om jag skulle värma upp min 265:a (270 liter ungefär) från 20 till 70 grader så lär det säkert ta minst två timmar, beror ju också på om du har shunten öppen till elementen, då tar det ju ännu längre tid att värma upp pannan, du får dessutom ta effektuppgiften med en nypa salt, det är på ett ungefär.
Rökgastempen är bra enligt manualen.
dessutom verkar den sätta i sej väldigt mycket pellets jämfört med mina grannar som har liknande hus. Drygt 1.5 småsäck om dagen.
Jag använder ungefär 1 säck om dagen, men jag har litet hus, ingen värme i källaren och fuskar en del med braskamin så det låter väl inte helt orimligt lite beroende på hur stort hus du har och hur mycket vatten ni förbrukar, men det är ju säkert möjligt att det går att få ner det en del med lite pillande 8)
En bekant sa att askan som blir inne i pannan skall vara helt vit. Min är brun. Hur skall det vara?
Vit, grå eller brun, det beror på brännare pannan, pellets osv, så länge askan inte är becksvart så bör det vara ok.
Finns det några fördelar med att installera en ackumulatortank och laddomat till min anläggning?
Färre starter, men det man vinner i långa gångtider osv förlorar man i värmeförluster i tanken så rent ekonomiskt tror jag inte det gör någon skillnad, men om du ska elda med ved så är det i praktiken ett måste med tank.
Går det att justera en sådan brännare någonting på egen hand utan rökgasmätare?
Klart det går, jag kunde inte ett skit om pellets när jag började för 3 år sedan och det har aldrig varit någon "injusterare" i närheten av mitt hus och ska så förbli, och min brännare går helt perfekt, finns inget att klaga på, sen kan det tänkas att rent miljömässigt så har jag ingen perfekt inställning men förbrukningen är bra, askan fin, röken fin, sotaren glad och ännu gladare är jag, med sunt förnuft kommer man väldigt långt.

Men en förutsättning är ju att du vet hur du ska göra och inte bara gå lös på inställningarna hej vilt och hoppas på det bästa, om det finns någon kunnig person i din närhet med instrument (och som vet hur det ska användas) som har rykte om sig att veta vad han pysslar med så kan det ju vara värt ett försök men ofta kostar det mer än det smakar.
Hur mycket bör trycket variera i vattnet i pannan/elementena beroende på temp? Skiljer runt 0.8 bar mellan varm och kall panna.
Det är nog väldigt olika, beror ju på många saker, vattenvolymen, höjden, tempskillnaden mellan kall och varm och vad du har för expansionskärl, 0.8 låter helt rimligt tycker jag men det beror som sagt var på väldigt många faktorer.
I min skorsten så sitter någon typ av stålslang ca 100mm dia. Denna gör att det blir för dåligt drag för att elda med ved men är rätt så perfekt för pellets enl sotaren. Finns det något man kan göra för att öka draget så att vedeldning är möjligt?
Det får nog bli med en rökgasfläkt i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
byggare_bob
Späd planta

Inlägg av byggare_bob »

Tack så mycket för alla bra svar.

Sotaren var förbi igår och kikade lite i pannrummet. Vi justerade om brännaren och draget i pannan och lite av varje och lyckades få till en verkningsgrad på 92-93%. Det måste ju vara kanon bra.
Nu blir askan grå/vit istället för brun också. Den bruna askan berode på fel mängd luft enl sotaren.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag tycker det låter som ett spjäll.....finns det en spak som justerar?Obs! spjäll max öppet..

Rökrör mot golv ...och på pannan

Det finns mycket krutgubbar och gummor som kan hjälpa till....så ta gärna ett foto.. :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på vad man menar med verkningsgrad, är det verkningsgraden på brännaren eller hela systemet ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
byggare_bob
Späd planta

Inlägg av byggare_bob »

Det vet jag inte. Vad är skillnaden?
Sotaren kopplade på någon mätapparat som man kunde se massa olika värden på.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar