Dränerar ni bort smulor/finfraktion?

Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Silar man bort spånen även om man inte behöver så blir det väl mer jobb än nödvändigt? Spånet måste då antingen slängas bort eller läggas på komposten. Bättre att låta den brinna upp.
Jag har aldrig haft problem med spån i min brännare, t o m blandat ut pellets med spån någon gång utan problem. Det var då jag torkat ett par fuktskadade säckar som spruckit och smulats.

Däremot verkar det som om någon brännare på marknaden är lite känsligare för spån än de flesta andra.

Oljigt torkpapper ska förvaras i obrännbar behållare med lock för att minska risken för självantändning eller rättare sagt hindra spridning om det börjar brinna.
Att hälla olja på pelletsen skulle i alla fall inte jag göra.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag håller med de flesta inga problem med spån här heller.
Jag kör med säckar så det blir inte så mycket spån.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
edde
Frö

Inlägg av edde »

Nu får ni ursäkta mig men jag byter ämne igen och tar det här med Kw och Kwh igen.
K = Kilo som betyder tusen.
W = watt ett mått på energi eller effekt.
H = Hour som betyder timme

Alldså 20Kwh = 20000Watt per timme brukar även skrivas bara Kw men betyder det samma. Det redovisar hur mycke energi något innehåller, hur mycke effekt man får ut eller hur mycke energi det går åt. Rätta mig om jag har fel!

Kommentar: Du har en del fel i det du skriver ovan..... det är viktigt med stor resp. lite bokstav på enheter :wink:

k = kilo-prefix, tusen (liten bokstav)
W = watt och är ett mått på effekt (stor bokstav)
h = betyder timme (liten bokstav)

kWh (observera storleken på bokstäverna) = energi (energiförbrukning) och kan inte skrivas som kW (Kw gäller ej) för då blir effekt, vilket inte är lika med energi. Det är inte lätt det här med enheter, det kommer säkert invändningar på det jag har skrivit också. / Roli moderator
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag ser det som att du har rätt och på samma sätt tänkte jag :wink:

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har kommenterat enhetsbeteckningarna i inlägget två steg upp.

Vi skall försöka hålla oss till rätt beteckningar i det som skrivs, att det sedan kan bli fel ibland det är mänskligt. Det är lätt att slinta på tangenterna när man skall ha stor resp. liten bokstav. Men om vi alla försöker göra rätt så skall det nog gå bra. Sedan förstår nog de flesta vad som gäller även om det skulle bli en liten bokstav på enheten watt i stället för en stor. Men det är inte "rätt" :wink: .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar