Spänning på fläkt vid uppstart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Jag såg på Eldkrafts videoinstruktion att spänningen på fläkten vid uppstart ska vara 90 volt. Jag kommer bara ner till 100 volt. Har jag fått allt om bakfoten eller är det nåt tjall på min brännare. Den är från -01.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
C.M.R.
Fröträd

ändring uppstart till ca 100Volt

Inlägg av C.M.R. »

Se nya ändringar från Janfire ang. uppstarts-volttalet på fläkten här:
(gäller inte Flex-A med nya boxen.)

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

(reservdelar flex-a / elspiral)
Senast redigerad av C.M.R. den tor 08 apr, 2010 23:03, redigerad totalt 3 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
larse
Ungskog

Mäta startspänning

Inlägg av larse »

Hej! Vi är vad jag ser på forumet några som fortfarande kör med den gamla glua brännaren, alltså den utan mätuttag. Jag har löst problemet på min brännare genom att montera ett vanligt jordat eluttag på brännarens baksida.

Funkar hur bra som helst. Bara att stoppa i pinnarna till voltmetern och i lugn och ro kunna skruva på potentiometrarna. Vi har ju trots allt bara två händer. :D :D :D
larse. 145kvm Nordiska Trähus, Gul Janfire Flex-a från 1999, Borötank 500/110, hemtillverkad laddomat och Danfoss shuntautomatik.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det gäller också att man har en bra multimeter. Min 99-kronors visade alldeles för mycket så jag fick låna hem en Fluke från jobb.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
larse
Ungskog

Inlägg av larse »

Hej Shakespeare! Jag hoppas att min multimeter duger. Det är ingen Biltemapryl utan en CALTEK CM1703. Den visar samma värden som den multimeter vi använder på jobbet i samband med bränder. :D :D
larse. 145kvm Nordiska Trähus, Gul Janfire Flex-a från 1999, Borötank 500/110, hemtillverkad laddomat och Danfoss shuntautomatik.
larse
Ungskog

Inlägg av larse »

Hej! Läste att startspänningen vid uppstart av Janfire skall vara 100 volt. Jag har försökt att mäta med min multimeter, en Caltec CM1703. Eftersom pulserna är så korta är det svårt att få till ett rättvisande mätvärde. Dessutom verkar startpotentiometern inte svara som den ska.

EPROM-en som sitter i är märkt 91, bytte till den i början på 2000.

Vet någon om det finns någon senare modell än den jag har monterad, skulle ett byte underlätta starten så att jag slipper gengaspuffar.

Så länge jag har en ny spiral monterad fungerar det men efter några månader puffar det igen.

Kanske dags att skaffa ett utbyteskort eller ny brännare den gamla är snart 10 år. :) :)
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Hoppar in i en gammal tråd efter att ha justerat min Flex-a lite idag.

Shakespeare skrev:Det gäller också att man har en bra multimeter. Min 99-kronors visade alldeles för mycket så jag fick låna hem en Fluke från jobb.
mvh
Skulle även säga att det gäller att man inte har för bra heller.
En bild säger mer än tusen ord...

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar