Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

wepe skrev:Se första inlägget :wink:

Wepe
Ja!som sagt 606 kr med frakten kom på en dag..funkar suuuper...Fläkten går lugnt till väga"( som en norrlänning"???) :wink: läängre gångtid det funkar klockaaaa .......än så länge 8)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
feb
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 22 feb, 2005 11:07
Kontakt:

Montera tändelementet

Inlägg av feb »

Hejsan, har köpt en sån här http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... sor-2.html
Fast är det varmluft verkligen som det står i rubriken?
Det följde inte med några anvisningar..
Hur monterar man elementet? Har glödstift tidigare.

mvh Fredde
http://www.vaxjodyksallskap.se

Enplans med källare 116+116m2, PX-21,
Värmebaronen Combimax 3000 CU, Värmebaronen Aqualux CU och Aqualux UB.
Veckoförråd. 6 pallar pellets apr-okt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Montera tändelementet

Inlägg av Taxen »

feb skrev:Hejsan, har köpt en sån här http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... sor-2.html
Fast är det varmluft verkligen som det står i rubriken?
Det följde inte med några anvisningar..
Hur monterar man elementet? Har glödstift tidigare.

mvh Fredde
Har du glödstift tidigare,så skall det bort och du måste ha en s.k.Triac med hållare för det tändelementet du köpt.Jag beställde lika som dig för ett par dagar sedan,men jag har sen tidigare varmluftständnig.Vad har du för årsmodell på brännaren?Var väl ett tag sedan de tog bort glödstiften.

Här en bild på den blåa dosan du behöver.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
uffe73
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 05 jan, 2008 19:57
Ort: Sorunda

Inlägg av uffe73 »

5 elemtet på 2år :(
Ingen garanti :(
Fick dock detta elemnet gratis av killen som var här och fixade pannan sist.
Ska nu beställa ett elemnt med processor från Pelletsbilen.se

Fler som haft en massa skit fel med sin brännare?
Slangar som brunnit, element som gjort det samma, värmeskydd som EJ fungerat.

För övrigt fungerar allt jätte bra... :roll:
CTC Total - 1982
KMP PX21 - 2005
Plats byggt förråd (~30 säckar)
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

uffe73 skrev:5 elemtet på 2år :(
Ingen garanti :(
Fick dock detta elemnet gratis av killen som var här och fixade pannan sist.
Ska nu beställa ett elemnt med processor från Pelletsbilen.se

Fler som haft en massa skit fel med sin brännare?
Slangar som brunnit, element som gjort det samma, värmeskydd som EJ fungerat.

För övrigt fungerar allt jätte bra... :roll:
När jag bytte mitt tändelement för några månader sedan så ville min lokala återförsäljare ha serienumret på min brännare så skulle jag få ett års garanti på elementet...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
uffe73
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 05 jan, 2008 19:57
Ort: Sorunda

Inlägg av uffe73 »

här skyller leverantör på tillverkare...tillverkare på leverantör...å jag som får betalar det hela.

tur i otur att man slipper betala för all service iaf...den tar leverantören.
nu köper jag element från pelletsbilen som sagt och hoppas att processorn löser en del av problemet.
måste väl även ställa om alla inställningar efter processor bytet antar jag.
CTC Total - 1982
KMP PX21 - 2005
Plats byggt förråd (~30 säckar)
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Bytte just mitt tändelement för första gången.
Det har tickat på i 2år och 3månader.

Hoppas det nya håller lika länge, såg dock att kablarna på det nya elementet inte alls hade samma goa värmeisolering som det gamla.
Hoppas inte kablarna smälter.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Har aldrig bytt mitt nu 4år.....Men har ett i lager....ifall att
Tänk på när du byter att inte trycka fram elementet ,,det är konan som skall vara så långt fram som möjligt har jag läst mig till,,,då håller det bättre och funkar bättre :)

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Verkar vara stor spridning på kvalitén. Jag har haft ett i 13 månader, ett i ca 18 månader och nu ett i drygt två månader. Det stannade medan jag var borta en vecka så nu gnuggar elleverantören händerna av förtjusning. Visst får jag ett nytt men det har jag säkert mer än väl betalt i elförbrukning ändå :( .
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

På Tal om trollen fick byta mitt reservelement i morse....
Ja håller det nya i 4 år till är det ju OK...Ta i järn :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Element

Inlägg av Peter_s »

Hej på er

Har nu haft min KMP pellx brännare i c:a 6 år och har inte bytt ut elementet än :-)

Men borde nog skaffa ett för säkerhetskull :-)

Har nu hittat detta http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=51&iPageID=7
350,00 (Inkl moms) är ju inte farligt dyrt !

Visst är det en sådan man skall ha ???
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo det är rätt?undrar vad som skiljer mer än 5 W skillnaden `?Och prisskillnaden,,,420W-----425W?

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... iac-2.html

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

När ni bytt tändelementet hur har ni placerat detta?


Monterar ni elementet fel, samt är lite onoga när ni rengör brännaren så har ni en kort livslängd på elementet. Försök att när ni rakar askan ur röret att det inte trycks aska in i hålet mot tändelementet.

1. Fästskruven som man drar fast elementet med skall fästas så nära centrum av elementet som möjligt är. Det får inte dras åt för hårt då det kan plattas till. När man gör detta så är risken att elementet håller sin form och inte går ihop i centrum i framkanten. Det hamnar även längre tillbaka i ytterhylsan. Man får en konstant luftflöde runt elementet, sitter elementet för långt fram i hylsan så minskar luftflödet och tändförmågan försämras.

2. Ytterhylsan skall sedan sjkutas fram så tätt som möjligt mot brännarrörets hål, går att justera även med dom två fästskruvarna under brännaren. Nu finns det tillräckligt med luftutrymme runt elementet som gör att det kan jobba optimalt med fläkten. Många tror att elementet ska ligga så nära pelletsen för att tända den men det är fel. Det är den heta luften som skall tända pelletsen. Här kan man även gå ned på startdosen till ca 2,5 dl och det tänder bra ändå. Men förutsättning är att man har pelletsbromsen monterad i fallröret och jag rekommederar även bromsen i framkanten av brönnarröret då det förhindrar pelletsen att stutsa in och läga sig i botten av pannan och svettas, det bildar bara tjära med tiden.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kanon Karla!
Sen kan det vara bra att suga ur röret med grovis och lite x-tra i hålet där t-elementet sitter om möjlig aska täpper igen,,,,

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Väcker en gammal tråd till liv!

Förra ägarna till vårt hus sa att de var tvungna att byta tändelement varje år runt jul. Ska beställa hem ett och ha liggandes. Blir helt yr av all information som ni skriver ut. Processor hit, startdos dit... varmluftstädning istället för tändelement osv...

Jag tror att jag har en PellX 21, kan vara PellX20 oxå? Jag trodde att den var monterad 2005, men tydligen är den tillverkad 2002. Och att Pannan är CTC Total 1984. Sen slutar min kunskap om denna maskin :)

Jag är inte helt bakom flötet när det gäller mekanik, men pannor och brännare gör mig fruktansvärt förvirrad.

Efter och ha läst denna tråden så vet jag inte längre om jag ska beställa ett tändelement till min PellX, då det tydligen fanns en annan variant med varmluft?!

Hjälp en stackars pojkspoling att ta reda på vad man ska beställa, hur man kan förbättra den mest och så vidare...


EDIT, la in lite kort på den:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar