Nibe city + Viking Bio
Nibe city + Viking Bio
Hej!
Har tänkt montera in en Viking Bio i en Nibe City -98 och har några frågor. Har sett några på forumet som har just denna kombinationen av brännare och panna.
1. Kan jag använda mig av orginalluckan till oljebrännaren, och behöver den i så fall modifieras?
2. Behöver jag en distans mellan brännaren och luckan för att få ut brännaren en bit?
3. Vilken dragbegränsare rekomenderas?
4. Hur ser elinstallationen ut? Vad behöver kopplas in?
Jag tar gärna emot övriga tips och råd om denna anläggninng.
Mvh Cad
Har tänkt montera in en Viking Bio i en Nibe City -98 och har några frågor. Har sett några på forumet som har just denna kombinationen av brännare och panna.
1. Kan jag använda mig av orginalluckan till oljebrännaren, och behöver den i så fall modifieras?
2. Behöver jag en distans mellan brännaren och luckan för att få ut brännaren en bit?
3. Vilken dragbegränsare rekomenderas?
4. Hur ser elinstallationen ut? Vad behöver kopplas in?
Jag tar gärna emot övriga tips och råd om denna anläggninng.
Mvh Cad
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
Från Nibe City så matas elströmmen till oljebrännaren via ett kretskort.
Maximal ström genom kretskortet är specificerad lägre än vad en VikingBio och en del andra brännare också förbrukar under eltändningen. Risk finns alltså att kretskortet på Nibe City blir överbelastat och slutar fungera.
Jag skulle välja en brännare med lägre effekt på tändelementet eller Roslagsbrännaren som smart nog har separat strömmatning och inte belastar Niben:s kretskort.
Maximal ström genom kretskortet är specificerad lägre än vad en VikingBio och en del andra brännare också förbrukar under eltändningen. Risk finns alltså att kretskortet på Nibe City blir överbelastat och slutar fungera.
Jag skulle välja en brännare med lägre effekt på tändelementet eller Roslagsbrännaren som smart nog har separat strömmatning och inte belastar Niben:s kretskort.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Du kan använda orginalluckan . Nu är jag inte så insatt i den
brännaren . Men jag hade sågat upp ett fyrkantigt hål och
svetsat dit plattjärn c:a 10 cm , därefter en kraftig plåt med
hål i , för att få ut brännaren lite . Tittar du på Nibes hemsida
och sök dokument på Nibe city . ser du hur deras ser ut , blir
ungefär samma. Vidare har du inte en Tigex 25 på den pannan??
Brännaren måste kopplas rätt , måste gå via överhettsskyddet
det är lag på det . Vidare hade jag kopplat förbi kretskortet
på pannan , för att undvika att kortet går sönder . Känner
du dig det minsta osäker anlita en elektriker . Ser att det kom
ett inlägg imellan när jag sitter med pekfingret . Men du kan
koppla in vilken brännare som helst om du kopplar förbi kortet
som jag nämde innan . Kopplar alltså ett relä som styrs via
signalen från brännartermostaten på kortet i pannan , kopplar sedan
matningen till reläet så det går via överhettningsskyddet även
fasledningen . Så allt bryts om det skulle stolla sig och bli för varmt
Men som nämnts innan inget att pilla med om du känner dig osäker
Wepe
brännaren . Men jag hade sågat upp ett fyrkantigt hål och
svetsat dit plattjärn c:a 10 cm , därefter en kraftig plåt med
hål i , för att få ut brännaren lite . Tittar du på Nibes hemsida
och sök dokument på Nibe city . ser du hur deras ser ut , blir
ungefär samma. Vidare har du inte en Tigex 25 på den pannan??
Brännaren måste kopplas rätt , måste gå via överhettsskyddet
det är lag på det . Vidare hade jag kopplat förbi kretskortet
på pannan , för att undvika att kortet går sönder . Känner
du dig det minsta osäker anlita en elektriker . Ser att det kom
ett inlägg imellan när jag sitter med pekfingret . Men du kan
koppla in vilken brännare som helst om du kopplar förbi kortet
som jag nämde innan . Kopplar alltså ett relä som styrs via
signalen från brännartermostaten på kortet i pannan , kopplar sedan
matningen till reläet så det går via överhettningsskyddet även
fasledningen . Så allt bryts om det skulle stolla sig och bli för varmt
Men som nämnts innan inget att pilla med om du känner dig osäker
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Jag kopplade in min Viking BIO utan att använda styrelektroniken alls på min CTC1100, endast överhettningskyddet samt on/off knappen till brännaren används ifrån pannan.
Brännaren låter jag styra panntemperaturen med hjälp av den medföljande givaren som man pillar ner i ett dykrör. Hittar du inte något ledigt så försök att lokalisera det som tidigare använts för oljebrännaren.
Brännaren låter jag styra panntemperaturen med hjälp av den medföljande givaren som man pillar ner i ett dykrör. Hittar du inte något ledigt så försök att lokalisera det som tidigare använts för oljebrännaren.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jo självklart. Men nu var det ju Nibe City det var frågan om. Den pannan har den egenheten att oljebrännarens el är dragen från ett kretskort på pannan. Om man inte som wepe analyserar elschemat i detalj innan inkopplingen så är det väl mycket sannolikt att man bygger in detta tidsintällda driftstopp i sitt system.OPEC skrev:Jag kopplade in min Viking BIO utan att använda styrelektroniken alls på min CTC1100, endast överhettningskyddet samt on/off knappen till brännaren används ifrån pannan.
Synd att den enligt många bästa oljepannan att konvertera till pellets har den här konstigheten.
Kanske skulle det vara bra om det fanns en underavdelning till
"PELLETS - Eldning, Brännare, Pannor, Allmänt" på forumet som hette något liknande "Oljepannor - fakta för konvertering" där folk kunde lägga in uppgifter om vanliga och ovanliga pannor: Mått på förbränningsutrymmet, ev. elschema och erfarenheter av konverteringen.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag satsar nog på Roslagsbrännaren istället.
Den är visst bara att montera direkt på luckan utan någon distans, med medföljande monteringsplåt enligt en säljare. En Viking bio sticker visst ut ca 10 cm till med distansen. Jag vill inte att brännaren sticker ut så mycket mer än vad oljebrännaren gör idag. Jag saknar dragbegränsare, men om en Tigex 25 funkar bra så får det bli en sådan. Roslagsbrännarens elinstallation verkar ju busenkel, och vad jag har läst om den så klarar den brännaren pellets av sämre kvalitet också.
Övriga tips och råd om denna anläggninng mottages.
Mvh Cad
Den är visst bara att montera direkt på luckan utan någon distans, med medföljande monteringsplåt enligt en säljare. En Viking bio sticker visst ut ca 10 cm till med distansen. Jag vill inte att brännaren sticker ut så mycket mer än vad oljebrännaren gör idag. Jag saknar dragbegränsare, men om en Tigex 25 funkar bra så får det bli en sådan. Roslagsbrännarens elinstallation verkar ju busenkel, och vad jag har läst om den så klarar den brännaren pellets av sämre kvalitet också.
Övriga tips och råd om denna anläggninng mottages.
Mvh Cad
Sitter det inte en Tigex25 på rökröret på din panna ???
Brukar följa med . Hoppas inte det jag skrivit har
fått dig att tveka , ang val av brännare . Skrev bara
vad jag skulle gjort . Men tror nog att Roslagsbrännaren är
en bra brännare oxå , har inte haft någon själv , men verkar
som dom som har sådana verkar nöjda . Vidare vad jag fattar
som, fin support . En mycket viktig del enl mig .
Wepe
Brukar följa med . Hoppas inte det jag skrivit har
fått dig att tveka , ang val av brännare . Skrev bara
vad jag skulle gjort . Men tror nog att Roslagsbrännaren är
en bra brännare oxå , har inte haft någon själv , men verkar
som dom som har sådana verkar nöjda . Vidare vad jag fattar
som, fin support . En mycket viktig del enl mig .
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ska du köpa dragregulator så ta inte en Tigex25. Den är för liten för de flesta pelletsinstallationer. Hos Transtemper kostar en KW Sid 012 lika mycket och har större kapacitet. Enda fördelen med Tigex25 är att den kan monteras i valfri vinkel. Den fastnar också ofta i helt öppet läge så regleringen blir bara sisådär.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Efter mycket läsande på detta forum, och kontakt med ett antal tilverkare och säljare så blev det ett Roslagsbrännarpaket med skruv och tank, levererat hem till dörren inom två veckor. Tack skall ni ha för all hjälp!
Jag skall renovera huset och under golven har jag en massa sågspån som isolering. Är det någon ide att försöka köra det genom brännaren, eller är det bara att kassera?
Jag skall renovera huset och under golven har jag en massa sågspån som isolering. Är det någon ide att försöka köra det genom brännaren, eller är det bara att kassera?