förbrukning!

jogu75
Ungskog

förbrukning!

Inlägg av jogu75 »

just nu går det nästan 2 säckar per dygn, tycker det är mycket, har precis satt in pellets, har inte bott i huset mer än 3 månader så jag vet inte vad förbrukningen av olja låg på förrut.
skulle detta fortsätta så är det ju ca 900 kg i november, då blir ju årsförbrukningen över 8 ton, kan det verkligen stämma?
panna! Nibe city år 2000
Brännare Green Energy 2008
107 kvm+ 120 uppvärmd källare, huset byggt 1975, mexitegel.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det låter lite mycket i och för sig, nu har jag ingen värme i källaren, men det är ett gammalt 50 tals trähus med gamla tvåglasfönster och rätt halvkass isolering på vinden (15cm sågespån).

Jag använder en säck om dagen om det är minusgrader, av någon underlig anledning så verkar det inte göra så stor skillnad om det är -3 eller -13 det går ungefär en säck per dygn vilket som.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Låter som en hög förbrukning. 1975 var två år efter enegikrisen och då hade man lärt sig isolera. Fortfarande hade man inte lärt sig bemästra det här med grunder ock fukt, man smetade kallasfalt på grunden och trodde då problemen var lösta.
Är du säker på att källaren verkligen ska värmas upp? Finns det fungerande grunddränering och "platonmatta" ellet liknande på utsidan av grunden?
Annars riskerar du få fuktskador om källaren tidigare inte var uppvämd.

Om du har betydligt större förbrukning än mig i en 30-talskåk nästan utan isolering så måste det nästan vara källaren som drar värmen.

Hur är det med turbulatorer eller retarder i pannan och hur hög är rökgastemperaturen. Kan ju försvinna en del värme den vägen om pannan inte hinner ta upp den värme som brännaren levererar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

En granne en gammal änka på 90 "pannor" har nyss sålt huset oljepanna beställde 4 m3 varje år 95 m2 med+ källare...så det går att förbruka :wink: det är väl ca 8 ton det...Dom nyinflyttade borrar just för tillfället dagen till ära...Kommer inte tjäna in besp på dom m2 men vad gör det sa dom..! och log! hade fått bra pris på kåken..mycket att göra förståss men med så händiga grannar går väl det med :roll: (Vem menade jag med det tro? :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Var inte så förvånad Jogu75.
Du har en hel del att värma upp och om du förbrukar 8 ton om året med ett genomsnitts pris på 2000:-per ton så hamnar du runt 16000:- om året för uppvärmning och varmvatten.
Jämför detta med olja som du säkert behöver 4m2 och ett genomsnittspris på 12000:- per kubik blir 48000:- om året så det tycker jag inte att du gör åt för mycket.
Helt normalt med denna väderlek där det blåser mycket och ute tempen pendlar mellan +5och-5.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min statistik visar att de 3 kallaste månader slukar 55% av årets pelletsförbrukning!

Då jag började 22/12-2005 slogs jag av fasa över hur mycket pellets den ÅT, jag räknade likaledes till att jag skulle bli MYCKET fattig väldigt snabbt... men sedan kom det mildare väder, förbruket sjönk snabbt och efter ett år hade jag koll på hur det egentligen fungerar.

Så lugn i stormen, det är bara just nu!.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Vi har ju rätt likt hus iallafall, byggt 75 och mexitegel/trä fasad. Ca 21 grader på boytan och ca 20 i källaren försöker jag att hålla temperaturen på. Fram till i söndags så hade det gått åt ca 500kg pellets, ca 25kg om dagen i snitt förra veckan. Tror att det hamnar runt 650kg för hela november, skulle bli mildare här nu.

Skulle säkert kunna göra nåt för att förbättra verkningsgraden också, brännaren sitter i vedluckan och rökgastempen ligger på 220+ nysotat. Så två 16kg säckar per dygn låter lite mycket kanske? Beroende på var i sverige du befinner dig också då iofs.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

650 kg ..Ca 325 l olja..räcker knappt till min salladsdressing på en månad :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Ingen aning om det är mycket eller lite, har bara bott i huset i 7 månader nu. Skulle iallafall vilja flytta brännaren till oljebrännarluckan, men då måste jag ha nån lågriktare till brännaren som jag förstått det och en stos för att få ut brännaren för den rymms inte i hålet. Sen måste jag nog flytta elpatronen också för den sitter rakt ovanför oljebrännarhålet så den blir nog i vägen också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Det syns direkt vad man förbrukar när man fyller säck! Detta jämfört med oljeeldning där man har svårare att se vad senaste veckans uppvärmning kostat. Variationer i temperatur och blåst märks genast men det är ca 4 månader som står för 80% av pelletsåtgången i mitt hus så startar man sin kariär som pelletseldare på vintern blir man alltid överaskad över vad det kostar att värma ett hus när det är riktigt kallt. Ser man till årskostnaden så känns det bättre men helt klart, skulle jag bygga nytt skulle jag satsa på ett lågenergihus. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Var inte ledsen, vi har gjort av med 3 säckar per dygn den senaste veckan :cry:

Huset är dåligt isolerat, tvåglasfönster, ligger inte vindskyddat, och så fort man startar värmesystemet säger det slurp i förrådet. Pannan är inte bra till pelletseldning, vi kan inget om inställningar och dem vi köpte brännaren av bryr sig inte.

Men, så är det när man vill sluta med olja och prova något nytt utan att byta panna. I fjol gick det nog åt 8,5 pall, fast vi räknade inte så noga. I år har vi runt 18 grader och räknar varje säck för att veta.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

holyanna skrev:Var inte ledsen, vi har gjort av med 3 säckar per dygn den senaste veckan :cry:

Huset är dåligt isolerat, tvåglasfönster, ligger inte vindskyddat, och så fort man startar värmesystemet säger det slurp i förrådet. Pannan är inte bra till pelletseldning, vi kan inget om inställningar och dem vi köpte brännaren av bryr sig inte.
Det låter ju hopplöst. Du tror inte det skulle löna sig att pilla lite på inställningarna och kanske få ned förbrukningen lite.
Vart tar så mycket enegi vägen. Är rökgastemperaturen normal eller försvinner värmen till kråkorna?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är nog inte så hopplöst..dom värmer nämligen detta Torsten :wink:

http://www.sofiero.helsingborg.se/main. ... anguage=SV
Mvh
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Fixar man till fönster och dörrar så kan man spara in en hel del i uppvärmning och kostnaden för att fixa till fönster behöver inte kosta skjortan det går att byta ut ett glas i tvåglas till ett isolerglas och det är billigare än att byta hela fönster.
Kolla tätningslister runt fönster och dörrar byta ut de mot nya osv.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag tror inte man skall stirra sig blind på förbrukning kontra ute temperatur.
Mitt dåligt isolerade hus drar ungefär lika mycket pellets om det är +5 eller -10. Men blåst däremot har en fullständigt förödande effekt, samt tantens entimmes duschar förstås.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar