God afton ved-vänner!
I mina 5 öre/kWh så har jag mycket riktigt bara räknat med löpande kostnader. Detta året fick jag all min ved gratis från jobbet. Jobbar med grundläggning och vi har gjort ett nytt villaområde ute i skogen och vedtillgången var minst sagt god, nästan bara björk. Motorsåg hade jag sedan tidigare, vedklyven hade jag oxå sedan tidigare. Till arbetsplatsen var jag tvungen att ta mig varje dag, med kopplad släpkärra så drar inte bilen så jättemycket mera. Träden lyftes fram med firmans grävmaskin med timmergrip, kördes fram med firmans hjullastare. Elen till vedklyven stod firman för.
Så mina utgifter för veden var typ...*eftertanke*... eget arbete.
Självfallet kan situationen se helt annorlunda ut nästa år. Man kanske blir tvungen att köpa ett lass timmer. Man får stå för elen till klyven själv osv. Så då kanske jag landar på 30öre/kwh, vem vet.
Loggning acktankar,Försluster i ett ved system?
-
- Prima virke
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tompamannen skrev:God afton ved-vänner!
I mina 5 öre/kWh så har jag mycket riktigt bara räknat med löpande kostnader. Detta året fick jag all min ved gratis från jobbet. Jobbar med grundläggning och vi har gjort ett nytt villaområde ute i skogen och vedtillgången var minst sagt god, nästan bara björk. Motorsåg hade jag sedan tidigare, vedklyven hade jag oxå sedan tidigare. Till arbetsplatsen var jag tvungen att ta mig varje dag, med kopplad släpkärra så drar inte bilen så jättemycket mera. Träden lyftes fram med firmans grävmaskin med timmergrip, kördes fram med firmans hjullastare. Elen till vedklyven stod firman för.
Så mina utgifter för veden var typ...*eftertanke*... eget arbete.
Du klöv väl veden o lastade släppet på arbetstid oxå..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
-
- Prima virke
Nu ska vi inte gå till överdrift, även om det kanske ligger lite i det ni skriver
. Idag blev det 2 stora björkar ytterligare på jobbet, dessa stod i vägen för oss när vi skulle forcera, men dom blev kvistade och uppkapade i längder i bara farten
Vad pigg & alert man blir när man arbetar med den egna veden på betald arbetstid

Vad pigg & alert man blir när man arbetar med den egna veden på betald arbetstid

Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.