combifire kallnar fort

martin_martin
Späd planta

combifire kallnar fort

Inlägg av martin_martin »

Hej jag har en combifire från 1998 och en janfire från 2007 och en tk1a.
Brännaren startar en gång i timmen när jag har 30g vatten ut på elementen och då har jag hystern ställd på 12g, start på 65g stopp på 77g tycker att den går för mycket.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hur mycket mycket vatten är det i pannan ? jag har för mig att det är 150l eller nått sånt, stämmer det ?

En gång i timmen kan väl vara rätt normalt tycker jag i så fall, vad menar du med att den går för mycket ? har den gått mindre tidigare eller vad jämför du med ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

martin_martin: jag har en panna med en hel del mer volym och för tillfället går det ca: 2 timmer från eldstopp till ny eldning... eller rättare: det ville ha gjort det om jag körde med mina vanliga 26°C diff.

Det passar med att jag har en panna med nästa den dubbla volym.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Var inte rädda...det är naturligt att brännaren startar och stoppar. :) :P
Jag skulle bli mer rädd om min brännare inte startade.. :shock:

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan vara obehagligt om den inte stannar också....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kanske än värre det igentligen..micke :wink: :mrgreen:

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... nu har min brännare kört runt 16 timmar och snart utför den väl en askskrapning varefter den kör igen...
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Icecape.."vadan" denna långa brännargång?..jag vet att du verkar vara en shysst grabb ..men inte behöver väl du värma alla grannars "accar" :wink: 8) :P

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... faktisk SPARAR jag lite på att den kör kontinuerligt. Jag har ju den konfiguration som kallas "Janfire NH Mody" vilket betyder att den modulerar "på riktigt" i steg om 10W tack vara den PID-reglering som finns.

För att använda den ska man koppla till en PT100-givare som panntemperatursensor samt självklart en nyare mjukvara, sedan kör den kontinuerligt fram till att den ska askskrapa, askskrapningen utförs och den startar elden igen.

När vi duschar ser man "direkt" på effektregleringen att det går extra värme åt och den har en responstid på runt 2 minuter.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har kört ett års test på min utrustning och det att köra på låg effekt och långa gångtider ...resultat = att jag förlorar ca: två månaders pellets på det ..med andra ord så tar 6 ton pellets slut två månader för tidigt.

Så nu ska jag får ny bulkleverans nästa vecka och sedan ska jag låna testutrustnig för att ställa upp brännaren igen och spara pellets.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Icecap skrev:Nja... faktisk SPARAR jag lite på att den kör kontinuerligt. Jag har ju den konfiguration som kallas "Janfire NH Mody" vilket betyder att den modulerar "på riktigt" i steg om 10W tack vara den PID-reglering som finns.

För att använda den ska man koppla till en PT100-givare som panntemperatursensor samt självklart en nyare mjukvara, sedan kör den kontinuerligt fram till att den ska askskrapa, askskrapningen utförs och den startar elden igen.

När vi duschar ser man "direkt" på effektregleringen att det går extra värme åt och den har en responstid på runt 2 minuter.

Hej Icecap!

Ja, det låter intressant. Jag är nyfiken och kanske funderar att köpa PT100-givare till min Janfire Integral NH. Hur koppla in givare till special ombyggnad anslutning från PT100-givare panna till NH brännare som kan styr effektsteg 9-10 kw eller? Jag har styrenhet typ 1.22 SE. Vad heter märke PT100-givare och elkopplingschema. Gärna skriv här eller min mail på: goran_frank@tele2.se

Hälsningar Göran
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är jag i den sits att jag är den person som har utvecklat styrenheten och de olika program, självklart i enlighet med janfires önskemål, direktiv och behov.

Vissa delar har jag tagit fram för att se om det gick och då Janfire hade önskemål om termostat + riktig modulerande drift pillade jag lite med det och fick fram ett hyggligt resultat.

Så att jag har den möjlighet att köra med den mjukvara + sensorer jag har betyder inte att jag har rätt att dela med mig, mjukvaran kan jag inte heller tillhandahålla då den tillhör Janfire osv.

Jag skulle gilla att Janfire släppte ett "uppgraderingskit" med de extra kontaktdon och mjukvara men det har efter vad jag vet rikligt att göra så det är inte "bara".

Så ... jag kan inte dela med mig helt enkelt, det SKA gå via Janfire.

Men givaren är en alldeles vanlig PT100 givare, styrdosan är den vanliga och mjukvaran ska vara den "senaste" så när uppgraderingen blir tillgänglig är det inget megajobb.
Är inte PK!
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Icecap skrev:Nu är jag i den sits att jag är den person som har utvecklat styrenheten och de olika program, självklart i enlighet med janfires önskemål, direktiv och behov.

Vissa delar har jag tagit fram för att se om det gick och då Janfire hade önskemål om termostat + riktig modulerande drift pillade jag lite med det och fick fram ett hyggligt resultat.

Så att jag har den möjlighet att köra med den mjukvara + sensorer jag har betyder inte att jag har rätt att dela med mig, mjukvaran kan jag inte heller tillhandahålla då den tillhör Janfire osv.

Jag skulle gilla att Janfire släppte ett "uppgraderingskit" med de extra kontaktdon och mjukvara men det har efter vad jag vet rikligt att göra så det är inte "bara".

Så ... jag kan inte dela med mig helt enkelt, det SKA gå via Janfire.

Men givaren är en alldeles vanlig PT100 givare, styrdosan är den vanliga och mjukvaran ska vara den "senaste" så när uppgraderingen blir tillgänglig är det inget megajobb.
Jag uppfattat det. Det är bra utveckling framtid om modulerande stegvis effekt styr panntemperatur och lamdan ger fläkthastighet med optimalt CO värde och CO2. Janfire testar olika funktion och säkerhet innan bestämt tillverka nya produkter. Jag är nöjd med sin nya panna och brännare som bara går och går. Har lågt pelletsförbrukning och klarar bra både värme och varmvatten än jag hade gamla pannan :D
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:Jag har kört ett års test på min utrustning och det att köra på låg effekt och långa gångtider ...resultat = att jag förlorar ca: två månaders pellets på det ..med andra ord så tar 6 ton pellets slut två månader för tidigt.

Så nu ska jag får ny bulkleverans nästa vecka och sedan ska jag låna testutrustnig för att ställa upp brännaren igen och spara pellets.
Samma resultat som jag fått, Blir som att rökgaserna bara åker mitt i tuben utan att överföra värme typ..
Nu testade jag bar med effekterna 12/16/20 kW, Pannans märk/maxeffekt är 16 kW för pellets, 22 kW för olja, 20 kW ved..
Med brännaren på 12 kW så gick det 500 gram pellets extra för att värma 500 l tanken utan uttag 30° mot vid 16 kW på brännaren, Med 20 kW gick det 400 gram mer än med 16 kW men 100 gram mindre än med 12 kW.. Vid alla tester låg Co2 på 12%

Kanske måste göra ett test med bara 8 kW oxå för att se hur mycket mer pellets det går då.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jqag tror dom flesta som provar kommer till samma resultat som notti och Andre. Att sänka brännarens effekt utan att i motsvarande grad öka pannans förmåga att ta upp värme från rökgaserna är bara slöseri.
Pannans och brännarens egenskaper måste vara anpassade till varandra och sålunda finns det bara ett driftsläge som är optimalt.
Modulerande drift är nog en sån sak som aldrig skulle ha uppfunnits för pellets. Låt gå för att en brännare med dåligt brännarrör kör modulerande i en eller två minuter för att värma upp delarna och hindra att brännarröret spricker - men köra modulerande under lång tid är onödigt slöseri.

När jag jobbade med industrikraft "modulerade" vi faktiskt ångpannan med försiktig drift i 15 minuter på morgonen innan vi drog på för fullt för att inte få onödiga materialspänningar, men då var det tonvis med vatten som skulle värmas och inte ett brännarrör.

Långa gångtider på vintern är kanske en motivering för att köra med låg effekt men vad är det för fel på underhållseld?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar