CTC Pionjär

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johanna
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 sep, 2008 22:05

CTC Pionjär

Inlägg av johanna »

CTC-Pionjär.

Har en CTC-Pionjär och tänker nu installera en pellets brännare.
Nu säger en del att det är bara slöseri med pengar då pannan som är 15 år inte håller mer än 5 år. Sen måste jag investera i någon annan uppvärming ex luft/ vatten och då tycker dom att jag lika väl kan göra det på en gång.
Har någon erfarenhet av Pionjär och vilken brännare är då att föredra?
Tacksam för snabbt svar!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag var med och sågade ned en ctc 265 panna installerad 1964 förra veckan. Fortfarande utan rost invändigt, hade nog hållt 10 år till.
Kan du installera brännaren själv så är det en kostnadseffektiv lösning med pellets även om pannan inte är idealisk. Elpriset har ökat 30% senaste två åren och fortsätter att öka. Pelletspriset sjönk faktiskt en aning förra sommaren.
Sök på forumet på Pionjär så får du nog fram mer information från dem som har en sådan panna.
Inget fel med luft-vatten värme men ofta behöver man bygga om värmesystemet för att kunna installera luft-vattenpump. Värmepumpen klarar inte av att leverera så särskilt varmt vatten och då måste radiatorerna vara dimensionerade därefter.
Vad gäller brännare så finns det många bud. Själv tycker jag Roslagsbrännaren och Bionordic Viking B16 är bra. De kan man installera själv utan problem med garantin och båda dessa verkar vara hållbara och inte kräva så mycket nya reservdelar. I alla fall Viking B16 är mycket lätt att ställa in så man behöver inte betala för injustering så fort man byter pellets.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Nisse_Snik
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 13:27
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Hej Johanna !

Jag hade själv en Pionjär som jag tänkte konvertera då jag flyttade in. Noterade dock rätt snart att det droppade vatten från expansionskärlets överrinningsledning. Efter diverse undersökningar konstaterade jag att vv-beredaren inne i pannan läckte ut till pannkretsen.
Jag pratade med diverse vvs-firmor. De sade att det var ganska vanligt fenomen på Pionjär (min panna var från 1980). Vissa årsmodeller hade inte en emaljerad vv-beredare. Naturligtvis inte årsmodell 1980 :(

Jag beslutade då att inte kladda med bara byta oljebrännaren, utan slängde ut alltihop och satte in en ny EcoFlex. Fungerar felfritt :D

Mitt tips är att Du försöker kolla om Du har något motsvarande läckage i Din krets, och dessutom om Din årsmodell har ett emaljerat kärl. Har Du inget läckage så kan Du säkert köra Pionjären med pelletsbrännare många år framöver.

När Du väljer brännare tycker jag att Du skall välja en som Du kan flytta över till en eventuell pelletspanna i framtiden.

Lycka till !

//Nisse !
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Skriv svar