Lamdan?

Skriv svar
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Anivision vad är din erfarenhet hitintills?

-Vad är bra och dåligt med din lamda.
-Vilken livslängd är det på lamdan.
-Behövs kalibrering eller är den alltid rätt tills den dör.
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Jag har bara kört den i några veckor. Man fattar ju hur man famlade i blindo innan, man ser nu hur alla förändringar man gör i inställningarna på brännaren påverkar förbränningen. Man ser också väldigt tydligt hur ojämn förbränningen är, mycket pga av små variationer i matningen från skruven.

En sak som påverkar hur jämn förbränningen sker är att starten sker på ett bra sätt. En för stor startdos påverkar hela förbränningsförloppet faktiskt. Nu har jag minskat startdosen och får inte den svängning av förbränningen som jag fick innan.

Lambda 1,4=6% O2
Lambda 2,0=10% O2

Med min nuvarande inställning är det mellan dessa värde jag ligger med ett medel på ca lambda 1,7=8% O2

Utan sonden så hade jag inte haft en aning om vart jag hade legat.

Jag har ingen aning om hur lång livslängd den har men eftersom jag bara använder den när jag testar så blir det några längre stunder. Jag kanske är uppe i några timmar nu så den ska nog hålla läääänge till.

Jag kalibrerade den vid första användningen. Det är nog inte speciellt ofta man behöver göra det tror jag. Kalibreringen sker genom att trycka på en knapp med sensorn i vanlig luft så det är ändå inget svårt.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Då kanske du förstår att jag har en jämn matning "anivision" om du tittar på mätresultatet jag lade ut tidigare i denna tråd. Jag ligger och vandrar på mätvärdena igenom hela förbränningscykel inom någon procent bara.

Jag kör idag med en Vertikalskruv från Matene AS som ligger hästlängder före i utvecklingen av skruvmatning till brännare som doseras direkt med externskruv. Med denna skruv kan jag även dosera pelletsen in i bottenskruven, den horisontella som förser den vertikala skruven med pellets från veckoförrådet. Jag tror mycket på att man måste hitta en skruvdosering till dessa brännare som är väl anpassad. En skruv som fylls till 100% ger aldrig rätt dosering, detta gäller även internskruvar på brännare. Man måste hitta en lösning där man doserar pelletsen så att den håller jämn nivå i skruven hela vägen fram till rostret. Jag har inte mer än 70% fyllning i skruven. Det är detta som ger resultat. Här flödas pelletsen fram och följer med i spiralen så att doseringen blir jämn ihop med varje stigning i spiralen.

Utav 30st uppmätta startdoser jag gjorde i sommras så låg stardosen mellan 95-110 gram. Det är inte stor felmarginal. Men en förutsättning att även få en jämn matning är kvaliteten på bränslet, att detta håller en jämn längd som exempel. Kombinationen ULMA brännaren, vertikalskruven samt Norsk pellets gör att jag eldar två veckor idag i min CTC 1200 pannan och det utan bekymmer. Turbulatorerna gör jag rent en gång per månad och tubkanalerna drar jag var fjortonde dag.
Förut fick jag göra rent en gång i veckan. Till våren blir det nog ett inköp av en Ulma panna.

När man kör med lambdastyrning är det bränslematningen man måste rätta sig efter. Det är väl detta du upptäckt nu när du gjort dina tester.
Det är därför jag även uppmanar många här på forumet som kör med standardskruvar att man håller rent en- två gånger per år för att få en bättre matning, dosering. När man inte har resurser till att mäta så ser man inte saker som detta.
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Karla1, loggar du värdena under hela förbränningscykeln?

Det har talats här i forumet om en doserare från Energifirma Fredrik Degerman, men det verkar som om dom har upphört eller nåt för alla kontaktuppgifter saknas och hemsidan är helt död. Det hade väl varit en bra grej annars...

Du pratar dig varm om vertikalskruv, men det innebär då att ju flackare vinkel från förrådet man har desto mindre fyllnadsgrad får man och därmed jämnare matning, eller?

Jag skulle vilja ha de två effektlägena som senare Ulma har, men då måste jag köpa en ny fläkt och programmera om PLC:n :(
Detta för att fläkten är så kraftig att den blåser ut lite pellets innan den är helt förbränd.

Enligt kalkylen på Ulmas hemsida så ligger jag på en effekt på ca 18kW
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du vet hur ett mafa mini ser ut i botten med det justerbara vinkelröret som man använder till standardskruvar, detta är helt bortplockat på mitt förråd.

Vertikalskruven är uppdelad i två skruvar(två motorer och spriraler), en horisontal bottenskruv samt en vertikalskruv. Under förrådet är en låda placerad som den horisontala skruven går igenom och har ett speciellt inlopp som är justerbart, du kan dosera pelletsen i denna skruv. Sedan matar den pelletsen fram till vertikalaskruven som är sammankopplad med denna korta skruv i ett T-rör. Pelletsen matas därefter rakt upp och hur det fungerar får jag inte tala om därför jag har tystnadsplikt angående ett avtal jag skrivit med leverantören Matene AS. När pelletsen når toppen så ramlar den över kanten i en 45 graders böj som lutar ned mot brännaren. Här sitter en kort bit rör sedan slanganslutning till brännaren. Den vertikala skruven jag har är motorn placerad i botten, men det finns även dessa som har en dragande skruv med motorn i toppen.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

anivision skrev:Har du läst igenom hela den här tråden? :lol:

Nåja, man behöver en sk bredbandslambda och ett styrdon till den. Det finns visningsenheter med inbyggt styrdon men jag använder ett som jag jag kopplar till datorn och loggar hela förbränningskurvan.

http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Hej!

Det här är ett högintressant litet paket. Man jag kollade på Innovatives hemsida och läste FAQ och manual (finns att ladda ner). Produkten är anpassad för bilmotorer och den verkar bara ge värden mellan 0.5 till 1.523 lambda. Förbränning av pellets ger ju (lätt felinställt) upp mot 2.1 lambda.
Funkar detta verkligen med pellets? För jag antar att din seriella ingång till datorn är en av de analoga utgångarna som lyder under dessa lagar?

Som en sidenote. Om man programmerar lanbda/AFR ratio till 1.0 så borde man väl få ut lambda på en ansluten AFR-display som nämdes. AFR är ju ett värde som är relativt en stochiometrisk parameter som man programmerar in i applikationen för olika bränslen. Om man bara kan ange detta värde till 1.0 i applikationen så borde man alltså få ut lambda på displayen. Detta ämne nämdes tidigare i tråden...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

anivision skrev:Jag har ingen aning om hur lång livslängd den har men eftersom jag bara använder den när jag testar så blir det några längre stunder. Jag kanske är uppe i några timmar nu så den ska nog hålla läääänge till.
Tänk på att inte ha sensorn monterad i rökröret utan att mäta. Sensorerna kräver att värmningen är igång, annars kommer sensorn att bli förstörd. Den måste brännas ur kontinuerligt för att hållas ren.
Jonas Bylund
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Barsk skrev:
Innovates sida om LC1:
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Jag har en del erfarenhet med denna sensor, men monterad i bil då.
Det är en prisvärd sensor med två analoga utgångar. Båda kan programmeras för olika utspänningskurvor. Det går aldeles utmärkt att använda en billig voltmeter som display och använda den andra för att logga till dator via A/D omvandlare.
Jonas Bylund
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Ställde frågan om lambda värden på Innovates forum och fick detta svar.
Tydligen klarar programvaran via serieinterfacet alla lambda värden. Men analog out verkar vara begränsad till motsvarande lambda 1.523.
Har ställt en fråga till Innovates support om det går att komma runt.
Om man kan få analog out att klara lambda värden upp till åtminstone 2.0 så kan man ju koppla in den i exempelvis en PLC som omvandlar spänningsnivån till motsvarande lambdavärde och visa det på displayen. Vore ju käckt. Jag råkar ha en PLC (snart) som har en ledig ingång... :)
Quote:
Originally Posted by barsk
I would like to use this equipment for calibration of a wood pellet burner. Since it is a wideband labda it should work. However wood pellets burning usually goes to a lambda value of between 1.5 to 2.1. And as you refer to 1.523 as a max value I guess this equipment will not work? Or can I program the lambda to give a wider measurement window, i.e lamda values up and beyond 2.0?
The Lambda range of .5 to 1.5 only refers to recording logs.

When you connect the LC-1 to a computer and run LogWorks, the real-time dashboard displays Lambda from .5 up to about 80 then switches the display to oxygen % (about 18%, I forget exactly) up to 20.9%.

If you look at a sensor in real-time with LogWorks and exhale your breath on the sensor (careful lips, sensor is hot) you will see the O2% change to Lambda and find your AFR. Humans run pretty lean, a little richer if they’ve been drinking.

Along with an LC-1 you could use other sensor devices like the SSI-4 and TCI-4 to get more information. If you use an AuxBox you could have a high temp thermocouple on the stack and other low temp sensors around the room or in the forced air system if there is one and find the most efficient setup.
Reply With Quote
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Fick just en ny idé som spelar vidare på PLC-konceptet, lambdan och fläkten till brännaren som nu styrs av Thermias elektronik.

Om man nu kan få lambda-sensorn att ge användbart analogt värde till en PLC. Då kan man också ta in styrspänningen till fläkten som en analog ingång till PLC'n. Jag antar att Thermias elektronik ger en variabel lågnivå signal nånstans som sen förstärks till fläktmotorn. Om man kunde gå in i den kedjan och få ut lågnivåsignalen som man kopplar in i PLC'n som sen får moderera den beroende på lambdavärdet. Den modererade signalen går sen vidare till fläktens "förstärkare" och ger en korrigerad fläkthastighet.

Modereringen får man ställa in via konfigurerbara parametrar så att den ger lämplig modifiering av fläktstyrningen.

Fasen, det verkar ju inte så oöverkomligt krångligt alls, eller? Borde gå att applicera på de flesta brännartillverkare som har motsvarande variabel fläktstyrning.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En liten enchipsdator borde enkelt kunna lösa problemet bara serieportsprotokollet är känt.

Den kan då läsa seriedata från LC1 och skicka ut data på valfritt sätt, analogt eller på annat sätt. T.ex. en digital signal för högt lambda och en annan för lågt lambda.
Jonas Bylund
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Och då dyker vi raskt in i nästa kunskapsträsk :) Jag har precis doppat fötterna i PLC-programeringens förlovade värld. Och nu enchipsdatorn. VAr kan man hitta mer information om lämplig sådan, var köper man dom, vad kostar dom och hur programmerar man dom?

Jag är ju programmerare (Java för det mesta numera) så om det inte är alltför lågnivå med enchippare så borde det ju gå vägen.

En variant här är ju (om enchipparen är billig) att låta den agera interface mellan lambdasonden och PLC'n.

Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Fördelen med encippare är just att dom är billiga och kräver lite elektronik runt omkring.

Det finns olika varianter men PIC -serien från Microchip Technology är poppulär.

http://www.microchip.com

Exempel:
PIC12F675-I/P uC DIL8
Elfa artikel 73-197-67, 25 kr. ( www.elfa.se )
En 8-bitars FLASH-baserad enchipsdator i utrymmesbesparande 8-pin DIL- eller SO-kapsel. Den har en RISC-arkitektur med enbart 35 instruktioner som alla tar en klockcykel att utföra, förutom programhopp som tar två. Kretsen har ett strömsparande SLEEP-läge, brett matningsspänningsområde och innehåller bl a ''watchdog timer'', reset vid spänningstillslag, ''Power-up Timer'' (PWRT), ''Oscillator Start-up Timer'' (OST), komparator, ''In-Circuit Serial Programming'' (ICSP) och sex I/O-pinnar som vardera kan driva eller sänka upp till 25 mA för direktdrivning av t ex lysdioder. PIC12F675 har dessutom en 4-kanals, 10-bitars A/D-omvandlare.
Datablad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 319742.pdf

Jag har köpt några sånna och ett utvecklingskit med programmerare. Man programmerar i högnivåspråk.
Jonas Bylund
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Åh herregud...

Enchipdatorer (µC = microcontroller) finns i MÄNGDER...

PIC från Microchip, AVR från Atmel, Renesas från .... Renesas, ARM från en massa tillverkare, Rabbit från Digi... och hur många som helst andra.

Till detta vill jag dock föreslå PIC eller AVR, vill du ha något med lite mer "musklar" kan Renesas M16C vara grejen.

Och ett förslag: spola allt vad som Java heter i den värld!

Vill du ha mer "kött på benet" kan du gå in på Svenska Elektronikforumet, där finns det en hel del kunnande. Se även DENNA SIDA och kolla under produkter -> PIC.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Tack för all info. Känns aningen överväldigande innan man börjat sovra ut vad som är vad och vad man behöver.

Och nej, jag tänkte inte använda Java i det här sammanhanget, det var mest som en orientering om var jag är idag. C-programmering finns dock i ryggmärgen och det är ett möjligt spår vad jag förstår.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar