Jag har köpt i från www.biopellets.nu 2300:-/ton säckar

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!

Jag har köpt i från www.biopellets.nu 2300:-/ton säckar

Inlägg av Per-Erik »

Har köpt från dem nu. Säkarna är vita & på 15kg st.
Pelletsen är hård & fin. Knappt något damm eller spån överhuvudtaget.

Även pallarna verkar vara av finkvalite. Pallarna är större änn vanliga SJ pall. Men jag har aldrig fått så fina pallar tidigare. Brukar ju vara så att de mer eller mindre faller i hop med spikar som står upp och punkterar säckarna. :evil:

av 70 säckar så hade en en liten reva på ca 2cm. annars var alla säkarna hela & fina.

Verkar vara importpellets från Öst.
Beställde på en fredag & fick pelletsen på Onsdagen efter.

Spec på pelletsen. En pall kostar 2300:- (för 1050kg)
Material: 100 % Träpellets
Diameter: 8 mm
Längd: 5 - 30 mm
Fukthalt: < 8 %
Aska: < 0,5 %
Energiinnehåll: > 4500 kcal / kg
Paketering: 15 kg säck på pall
Pall: 1050 kg (70 säckar)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ja, jag köpte 5pall från dem också.

Tror det är Litauisk pellets, googlade lite på orden som stod på packsedeln och fick massa Litauiska länkar... :-)

Pelletsen verkar fin, minst lika bra som Neova jag kört med tidigare, och till ett mycket bättre pris...

/johan

Edit: >4500Kcal/kg skulle mostavara 5.2KWh/kg, alltså betydligt högre energiiinnehåll än våra svenska leverantörer...nåja, återstår väl att se.
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Som sagt att pelletsen skulle innehålla mer energi.. Kan bero på att en del att leverantören anger fel värden ifrån analysen.

Vilket gör att det bli högre energiinnehåll än vad det är vid pelletseldning.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Man verkar få betala frakten och då hamnar priset per kilo ungefär på samma som Byggmax. Intresse för baltpellets finns men ingen verkar satsa på att marknadsföra på allvar.
En annan importör som ofta annonserade på Blocket om billig pellets kunde inte lasta av pelletsen själv utan man skulle själv ordna en lastmaskin för det. :shock: Hur kan man bara komma ide'n?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Man verkar få betala frakten och då hamnar priset per kilo ungefär på samma som Byggmax
Samma som byggmax *hämt*-pris ja.

/johan
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Liten uppdatering nu när jag kört en månad med denna pellets.
Kan väl säga att jag är sådärnöjd, den brinner väl iofs. bra och så, men sintrar MYCKET, det blir som "sandkakor" på rostret efter bara ett halvt dygn.

Så uraskning av brännaren måste till MYCKET oftare än med Neova, där räckte det med en gång i veckan (förmodligen längre också men har aldrig provat), med den här måste jag ta ur brännaren varje dygn(!) för att inte luftslitsarna ska sättas igen...

Funderar på o snickra ihop en tryckluftsurblåsning som får blåsa rent efter varje körning, det kanske kan förlänga uraskningsintervallet något....

Nåja, man får väl se det som läropengar. Nästa gång blir det definitivt någon av de "kända" märkena.

/johan
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Jag har också köpt pellets från biopellets.nu och kan väl säga att jag inte är riktigt nöjd med den har aldrig haft så många driftstopp som nu brännaren stannar 3-4 ggr per dag Jätte roligt när det är -10 ute, när jag körde med byggmax pellets stannade den aldrig. Att pellestsen är hård och fin kan jag inte hålla med om och att det skulle vara lite spån vill jag också protestera mot tömde en säck igår i förrådet dammet som bildades när jag tömde luktade som när man har sopat golvet på ett bygge dvs. smutsigt
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

I dag när jag körde brännaren så började det att lukta plast efter ett tag och när jag kollade på pelletsen så var de gröna plastbitar i den :shock: när jag sen rensade brännaren så var det fullt med så stenar :?: :? på rostret
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Solve75:
Precis sånt råkade jag ut för när jag testade "balt" pellets för ett par år sedan, stenar/metallbbitar/plast m.m.

Nedmalet och pressat byggavfall inblandat tro ? :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Inte "Balt" alls
:D
Tråkigt när man har köpt flera pallar men så är det när man tror gott om alla
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Reklamera skiten..!

Min pellets har fungerat utmärkt iallfall, jag har inte haft några stopp överhuvudtaget. Typ 1,5 ton har brunnit upp. Jag har bara askat ur & rengjort brännaren 1 gång (vilket är normalt för mig).
Snart dax igen dock.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Kennet From
Frö

Inlägg av Kennet From »

Jag har kört med pellets från Biopellets under december -08 för mig har det sintrat extremt mycket och jag får driftstopp efter bara ett dygn, eftersom "stenarna" hindrar ny pellets från att komma fram till brännarkoppen.

Jag vill bestämt avråda från att köpa denna pellets om leverantören inte kommer med garantier för att det ska fungera bättre.

Jag vill utöver detta ge Biopellets beröm för att handla rekorderligt när det gäller reklamation, eftersom min pellets delvis var fuktskadad vid leverans och de utan att blinka eller ifrågasätta tog allt felaktigt i retur och rabatterade kvarvarande på grund av merarbetet som uppstog vid omlastning.
Ecotec Bioline 20 i Exonom kombipanna Souterräng Tegel/lättbetong totalt 250kvm.
Skriv svar