Nytt uteförråd

Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Så här ser pelletsen ut, som levererades.

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har lite semester nu,så då passade jag på att bygga ett veckoförråd i pannrummet,samt måla väggen där oljetanken stod.Meningen att ha ett lite större skruvförråd än tidigare,är att kunna ha en buffert ifall det blir strul vid beställning till det stora yttre förrådet.

Här kommer en bildserie steg för steg :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bra jobbat !!!
Helt enkelt :thumright:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Blev en liten fortsättning av projektet,då pannrummet var i stort behov av renovering.Så det var bara att börja med att laga och måla :wink:

Det såg inte för vackert ut där oljetanken hade stått,så jag började där.Veckoförrådet är också placerat där.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här var det trångt att komma åt.
Bild

En liten hylla är bra att ha vid sotning av botten på skorstenen.

Bild

Lite hyllor är bra att ha.
Bild

Gamla lådan fick bli ett litet vedförråd.Nu är det färdigt och ser mycket bättre ut.
Bild

Det har tagit sin tid av semestern,men det är det värt :wink:
Senast redigerad av Taxen den lör 12 jul, 2008 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

ah blev ju riktigt nice ju :D :D behöver göra något liknande här memma med.men ska orka oxå :o
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Lite uppdatering.
Nu börjar det likna nåt.

Bild

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Taxen.

Du är snitsig! :)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

En riktig uppfinnarjocke :wink: :) 8) :joker:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Taxen.

Det ser ut som du byggt in siktglaset bakom panelen?
Hur pejlar du uteförrådets innehåll?
Mäter du daglig förbrukning? Hur?

Jag har ju ett förråd där jag manuellt fyller säckar så det är ju enkelt att mäta förbrukning varje dag (jag är statistikfanatiker)

Snyggt byggt och det är trevlig läsning i.o.m. dina rapporter med bilder.

Hur gör man för att lägga in bilder direkt i inlägget?

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Rayyan skrev: Hur gör man för att lägga in bilder direkt i inlägget?
MVH/Rayyan
Med img taggar runt länken till bilden.

Kod: Markera allt

[img]http://här.är/bilden.jpg[/img]
Du kan klicka på 'citera' knappen på inlägget med bilder ovan så ser du.
Jonas Bylund
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu skall jag i ärlighetens namn erkänna,att det är en snickare som hyresvärden har lejt in :wink: Jag träffade honom som hastigast förra fredagen och då nämnde han att han har satt en spik där glaset är och att det går att göra en lucka med sticksåg.Får se om jag letar upp där manluckan sitter bakom panelen och gör en dörr/lucka nån gång i framtiden.Det går annars att krypa in under fickan och knacka sig fram var nivån befinner sig.Räknar med att pelletsen skall räcka till Jan-09,då det var 4 ton beställt 1:a Maj och årsförbrukningen räknas till drygt 5 ton.Värmen räknas in i hyran,så jag har ej järnkoll på förbrukningen 8) Är ändå själv intresserad av att allt skall funka,samt att det går åt så lite som möjligt :wink:
Pelletseldare sen -00
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu har jag kommit till skott och satt skivor under förrådet.
Fick nästan samma färg som hussockeln :wink:

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

När jag tittar på detta så undrar jag vad det är som hindrar ute-förrådet att fylla pannrumet? Pannrummet är ju under nivån för den tunga pelletsen? Kanske bara är dum?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad menar du?
Det ligger 4 ton pellets i uteförrådet och det rinner ner i mitt veckoförråd.Har ett spjäll som jag kan stänga där ute ifall jag behöver t.ex.tömma veckoförrådet på spån.Du ser på bildserien hur det funkar :wink:
Pelletseldare sen -00
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Detta spjäll, som jag inte hittar i bildserien, är det alltid stängt då? Så öppnar du det när du vill fylla veckoförrådet? Eller vad hindrar uteförrådet från att tömmas in i källaren?
Skriv svar