Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Har lite semester nu,så då passade jag på att bygga ett veckoförråd i pannrummet,samt måla väggen där oljetanken stod.Meningen att ha ett lite större skruvförråd än tidigare,är att kunna ha en buffert ifall det blir strul vid beställning till det stora yttre förrådet.
Här kommer en bildserie steg för steg
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Blev en liten fortsättning av projektet,då pannrummet var i stort behov av renovering.Så det var bara att börja med att laga och måla
Det såg inte för vackert ut där oljetanken hade stått,så jag började där.Veckoförrådet är också placerat där.
Här var det trångt att komma åt.
En liten hylla är bra att ha vid sotning av botten på skorstenen.
Lite hyllor är bra att ha.
Gamla lådan fick bli ett litet vedförråd.Nu är det färdigt och ser mycket bättre ut.
Det har tagit sin tid av semestern,men det är det värt
Senast redigerad av Taxen den lör 12 jul, 2008 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
Pelletseldare sen -00
Nu skall jag i ärlighetens namn erkänna,att det är en snickare som hyresvärden har lejt in Jag träffade honom som hastigast förra fredagen och då nämnde han att han har satt en spik där glaset är och att det går att göra en lucka med sticksåg.Får se om jag letar upp där manluckan sitter bakom panelen och gör en dörr/lucka nån gång i framtiden.Det går annars att krypa in under fickan och knacka sig fram var nivån befinner sig.Räknar med att pelletsen skall räcka till Jan-09,då det var 4 ton beställt 1:a Maj och årsförbrukningen räknas till drygt 5 ton.Värmen räknas in i hyran,så jag har ej järnkoll på förbrukningen Är ändå själv intresserad av att allt skall funka,samt att det går åt så lite som möjligt
Pelletseldare sen -00
Nu har jag kommit till skott och satt skivor under förrådet.
Fick nästan samma färg som hussockeln
Pelletseldare sen -00
När jag tittar på detta så undrar jag vad det är som hindrar ute-förrådet att fylla pannrumet? Pannrummet är ju under nivån för den tunga pelletsen? Kanske bara är dum?
Vad menar du?
Det ligger 4 ton pellets i uteförrådet och det rinner ner i mitt veckoförråd.Har ett spjäll som jag kan stänga där ute ifall jag behöver t.ex.tömma veckoförrådet på spån.Du ser på bildserien hur det funkar
Pelletseldare sen -00
Detta spjäll, som jag inte hittar i bildserien, är det alltid stängt då? Så öppnar du det när du vill fylla veckoförrådet? Eller vad hindrar uteförrådet från att tömmas in i källaren?