Lågeffekt - pelletsmatning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shocker
Späd planta

Lågeffekt - pelletsmatning

Inlägg av shocker »

Hej

Är det någon här som har mätt upp hur ofta skruven går då brännaren är inställd på lågfart (hårdkodat).

min startar 59 gånger på 10 min, dvs ca var 10e sekund. och går då på ett ungefär 1/3 varv.

Jag tycker att det känns som att detta är lite väl mycket, men det kanske är normalt????
CTC 1100 family (alla turbulatorer i 30% avkapat på 2st) + Viking Bio -08
Ca 10m hög skorsten med 80mm flex-slang
Tegelhus fr -75 på ca 200m2 i göteborgs skärgård
Rad med AGA-termostatventiler fr -75
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Min KMP(PellX20) går ung.var 20:e sek.och 1/4 varv.De är ju ganska lika brännare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Min skruv går 1,9 varv varje 10 sekund.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Allt har att göra med hur skruven är konstruerad.
Spiralstorlek, rörstorlek samt varvtal på motorn.

Sedan är det inviduellt på varje skruv till överfallsmatade brännare hur skruvinloppen är gjorda, lutning på skruv val av pelletsförråd mm. Detta måste justeras in på varje enhet som man installerar i en panna.

En lutande skruv på 48grader ger mindre mängd och ojämn matning, luftfickor. Den får gå mer varv för att ge normal pelletsmatning.
En skruv på 42-43 grader ger en jämn och normalare matning som oftast stämmer mer överens med tillverkarens rekommendation.
En skruv på 30-35 grader ger betydligt mer pellets och mycket jämn matning, nackdelen är att den går väldigt tungt då pelletsen packas ihop mer kompakt, och gör att skruven kan börja backa efter varje stopp och detta sliter även på skruvens delar.

Så för att jämföra skruvar mellan brännare, och då även samma fabrikat så gäller det att mycket måste stämma överens.

Här är det också lika, som man har sett många på forumet skriver om hur man har sin brännare injusterad. Om brännarens cykeltid totalt är 20 sekunder som exempel och johansson och petterson har båda 8 sekunders drifttid och 12 sekunders vilotid på en PX21:a så betyder detta inte att brännarna har samma rökasvärden. Även fast man har samma panna och brännare. Man måste ta hänsyn till både skruvar, startdoser, tändelement, skorstenar mm. Man måste justera med ett rökgasinstrument för att få sin anläggning att gå optimalt.

Det som står i en bruksanvisning till en brännare är endast en grundinställning så att man kan starta upp brännaren vid installationen.
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

Hej,

Vad Karla1 säger är helt riktigt,

Därför ställde jag frågan under indexfliken "värmebaronen", brännaren jag har (enl min signatur) har hordkodad matning i lågeffekts läget. Vad jag kanske borde nämna är att jag har en skruv med plast rör (finns en inställning för plast alt plåt)!

Givetvis kan förhållandena vara olika iform av att tex lutning på skruven kan variera några grader osv, dock bör skruvens matningsintervall samt % av fullt varv vara lika på dessa brännare (såvida man inte har något specialchip eller liknande...).

Jag vill egentligen bara veta om matningen på min anläggning är normal.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Verkar fullt normalt. Om du är skeptisk kan du ju mäta upp hur mycket pellets det faktiskt ramlar ner under en 10min period så kommer du se att kW'en kommer verka rimliga.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

:D självklart..... att jag inte tänkt på det... :roll: :oops:
tack för svaren!!!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shocker!

Kolla på www.ulma.se där har du en beräkningskalkyl på hur mycket din skruv ger, och beräkningen går även ut på att se tillförd effekt från brännaren. Hur många kW den ger ca.

Beräkningskalkylen är enkel att förstå om du tittar igenom den och läser rubrikerna noga.
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

ahaa!

man tackar, det var en mycket smidig liten beräkningsmodell!!
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

hej igen,

här kommer en liten parantes ang resultatet från effektberäkningen på ulma-sidan.

då man tryckt på beräkna får man två resultat:

Det ena är effekten på brännaren i drift (utan hänsyn till pannans verkningsgrad osv) det handlar alltså om hur mycket skruven matar till brännaren då den är i drift. (alltså det jag var ute efter..)

Det andra "Angiven mängd pellets per timma ger: xx,x kWh"
(och detta skriver jag bara andra slipper fundera över samma sak...)
anger antal kWh i form av pellets som skruven kan mata, dvs om skruven går 60min i sträck utan uppehåll/vilotid! dvs inte att blanda ihop med energiförbrukning om brännaren är i drift 60 min i sträck!

tyckte bara att foruleringen "Angiven mängd pellets per timma ger: xx,x kWh" var lite missvisande....

förövrigt en mycket smidig beräkningsmodell!!!

:D
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Nej då, det är inte missvisande.
Det du ser som beräknats fram är att skruven låt oss säga ger 9kg per timma och ett kg pellets innehåller 4,8kWh.
9kg*4,8kWh ger =43,2kWh som skruven ger per timma.

Det är som du säger inte så intressant som i ditt fall, här är ju tillförd effekt som du är ute efter. Men för många är det även intressant att veta hur mycket kWh som man har förbrukat under en viss period.
Därför har jag även lagt in detta beräkningsresultat på slutet.

Sedan kan man diskutera om man ska beräkna efter 4,7 eller 4,8kWh
Men som ISO standard så anges 4,8kWh per kg.

OBS! Jag kan också tillägga att i denna kalkyl ser man endast tillförd effekt från brännren som jag sagt tidigare, man måste dock trimma in brännaren med ett rökgasinstrument så att man uppnår målsättningsvärdena på O2,CO2,CO, och med kalkylens hjälp ser man då hur mycket effekt brännaren ger som slutresultat, så man inte övermatar brännaren med för mycket effekt. Det är ingen kalkyl för att ställa in rökgasvärdena med.
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

Hehe jag menade inte att beräkningen skulle räkna fel eller så utan bara att då jag läste "Angiven mängd pellets per timma ger: xx,x kWh" så tog det en stund innan min hjärna kopplade att resultatet visade den energimängd som skruven kan mata om den snurrar 60 min i sträck,

min spontana tanke var att "Angiven mängd pellets per timma ger:" innebar tillförd energi till brännaren om den var i drift 60 min i sträck... (vilket ju inte stämde alls med siffrorna jag fick fram då tex en brännare med effekten 16kW som är i drift i 60 min skulle avge just 16 kWh under den tiden... och inte 57 kWh.... som resultatet visade)

med missvisande menade jag alltså helt enkelt att jag tycker texten
"Angiven mängd pellets per timma ger:"
borde ändras till
"Skruvens kapacitet per timma vid konstant drift är:"

eller något i den stilen... :wink:

angående energimängd / kg pellets tycker jag som du att 4,8 kWh/kg är rätt värde för beräkningen!
Skriv svar