Bionordic Viking B16GL eller Roslagsbrännaren RB Master?
ok. så det är fläkten som flåsar på för att blåsa bort den lösa askan?
Kan man kanske påstå att jag kör med samma funktion då fläkten blåser extra länge innan och efter start. varför jag stälde den så minns jag inte.
vill dok påpeka att det bildas iallfall kaka för min del, pannan inte toppjusterad men jag tror ändå att det bildas en liten kaka hur bra pannan än är justerad. har jag fel?
Ang stickprop. varför skulle det vara olagligt?
kör ju med termostaten, den om något borde ju känna av om pannan kokar. (sålänge den inte har pajat) det går även bra att koppla RB till pannan termostat om man stopar i ett extra kretskort. har haft denna funktion tidigare.
B16 är inte den kopplad till strömen konstant? får den endast ström via pannan som ex en vanlig oljebrännare då?
Kan man kanske påstå att jag kör med samma funktion då fläkten blåser extra länge innan och efter start. varför jag stälde den så minns jag inte.
vill dok påpeka att det bildas iallfall kaka för min del, pannan inte toppjusterad men jag tror ändå att det bildas en liten kaka hur bra pannan än är justerad. har jag fel?
Ang stickprop. varför skulle det vara olagligt?
kör ju med termostaten, den om något borde ju känna av om pannan kokar. (sålänge den inte har pajat) det går även bra att koppla RB till pannan termostat om man stopar i ett extra kretskort. har haft denna funktion tidigare.
B16 är inte den kopplad till strömen konstant? får den endast ström via pannan som ex en vanlig oljebrännare då?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
I pannor SKA det finnas en mekanisk(?) överkokningssäkring (enl. vad jag vet), den ska även fungera "självständigt" och får inte återställas automatisk.
Detta gör att om din brännare har t.ex. en PT100 temperatursensor som styr termostaten RÄCKER DET INTE om inte det ÄVEN finns ett överkokningsskydd som bryter strömmen om det behövs.
Uttagen måste alltså vara kopplat via överkokningsskyddet men att det sedan kan vara praktisk att kunde koppla loss brännaren vid rensning eller liknande är en annan sak.
Det är alltså så att strömmen till brännaren ska brytas om överkokningsskyddet utlösas, har du brännaren ansluten till ett vanligt vägguttag är det alltså en olaglig installation pga. den potentiella fara som finns. Faran består i att OM programmet får spader (eller är dåligt utfört eller vadfansomhelst) och den bara eldar på utan stopp kan det sluta med en pannsprängning (om säkerhetsventiler är täppta igen) och i sista ända brand, båda delar har hög risk för personskada.
Och ja, det är osannolika scenario... men "osannolik" betyder bara att det händer sällan... precis som 3-Mile Island-olyckan. Enl. Hasse & Tage var det ju så osannolikt att det faktisk aldrig har hänt...
Så att ha brännaren ansluten med stickpropp är i mina ögon mycket farligt och definitivt inget kvalitetsstämpel.
Detta gör att om din brännare har t.ex. en PT100 temperatursensor som styr termostaten RÄCKER DET INTE om inte det ÄVEN finns ett överkokningsskydd som bryter strömmen om det behövs.
Uttagen måste alltså vara kopplat via överkokningsskyddet men att det sedan kan vara praktisk att kunde koppla loss brännaren vid rensning eller liknande är en annan sak.
Det är alltså så att strömmen till brännaren ska brytas om överkokningsskyddet utlösas, har du brännaren ansluten till ett vanligt vägguttag är det alltså en olaglig installation pga. den potentiella fara som finns. Faran består i att OM programmet får spader (eller är dåligt utfört eller vadfansomhelst) och den bara eldar på utan stopp kan det sluta med en pannsprängning (om säkerhetsventiler är täppta igen) och i sista ända brand, båda delar har hög risk för personskada.
Och ja, det är osannolika scenario... men "osannolik" betyder bara att det händer sällan... precis som 3-Mile Island-olyckan. Enl. Hasse & Tage var det ju så osannolikt att det faktisk aldrig har hänt...
Så att ha brännaren ansluten med stickpropp är i mina ögon mycket farligt och definitivt inget kvalitetsstämpel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ska personer utan "nödig kännedom" koppla in saker såsom pelletsbrännare?Torsten skrev:Finessen med stickpropp är ju att även en person som ej har "nödig kännedom" om el kan koppla in en pelletsbrännare. Naturligtvis bara om brännaren i fråga redan från fabrik är försedd med såväl driftstermostat som maxtermostat. Är detta olagligt så ska genast landsfiskal kopplas in för att få bukt med ofoget.
Jag vidhåller att det är bäddat för felaktiga/farliga inkopplingar när det sitter en stickpropp som anslutning.
I värsta fall kan någon i sin iver att få igång grejjerna bara koppla in stickproppen och tänka att det där med termostat och givare det fixar jag lite senare.
Kan inte se en enda fördel med att brännare är försedda med stickpropp!
Det är min åsikt och det kommer behövas mycket möda till att ändra den.
Ha det bra.
PS. Läs frågor som ställs på forumet så ser du att det finns personer utan "nödig kännedom" som funderar på att koppla själva
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Det är väl absolut inget som hindrar att man klipper av stickproppen och kopplar en brännare till pannans överkokningsskydd så får man ytterligare en säkerhetsnivå. Inget att vara avundsjuk över.
Hur bra fungerar överkokningsskyddet på en panna som varit installerad i 40 år? Kanske förre ägaren var där någon gång på 70-talet och skruvade och fick ihop det lite fel - ingen som vet.
Jag tycker nog att det som standardutrustning skulle följa med både ny termostatgivare och nytt överkokningsskydd när man köper en brännare men så är tyvärr inte fallet.
Hur bra fungerar överkokningsskyddet på en panna som varit installerad i 40 år? Kanske förre ägaren var där någon gång på 70-talet och skruvade och fick ihop det lite fel - ingen som vet.
Jag tycker nog att det som standardutrustning skulle följa med både ny termostatgivare och nytt överkokningsskydd när man köper en brännare men så är tyvärr inte fallet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Han hade väl inte "nödig kännedom"Torsten skrev:Det är väl absolut inget som hindrar att man klipper av stickproppen och kopplar en brännare till pannans överkokningsskydd.
Hur bra fungerar överkokningsskyddet på en panna som varit installerad i 40 år? Kanske förre ägaren var där någon gång på 70-talet och skruvade och fick ihop det lite fel
Om man jämför installationer gjorda för 40 år sedan, där kanske en klåpare gjort fel för 30 år sedan med att installera en pelletsbrännare idag så anser jag att man är ute och cyklar.
Du kan inte finna ett enda godtagbart argument för att en komplicerad sak såsom ett värmesystem endast ska kunna kopplas via stickpropp.
Som att forsmark bara behöver jordad handske och jordfelsbrytare så är allt OK.
Sorry. Tillvaron är mer komplicerad än så.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Varför följer det då inte med så självklara saker som temostatgivare och övertemperaturskydd, nya och fungerande, när man betalar 15000 - 20000Rayyan skrev: Du kan inte finna ett enda godtagbart argument för att en komplicerad sak såsom ett värmesystem endast ska kunna kopplas via stickpropp.
för brännare med tillbehör.
En del brännarfabrikanter levererar inte ens med en termostatgivare utan personer som kanske helt saknar kännedom om blir tvingade att köpa till extra termostater och koppla in själv. Det tycker jag verkar farligt förutom att det också är olagligt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten: "...att det som standardutrustning skulle följa med både ny termostatgivare och nytt överkokningsskydd när man köper en brännare..."
Så du menar alltså att folk, när de installerar brännaren, måste dränera systemet för vatten, byta termostat + skydd, och sedan fylla på vatten igen?
Min (och de flesta) termostat & överkokningsskydd sitter direkt i vattnet och har alltså inget dykrör, dessutom tror jag att pannan typgodkänning innehåller dessa enheter, man kan alltså inte byta "hej vilt".
Och "...ytterligare en säkerhetsnivå"????
Du menar väl: "så att installationen blir laglig" antar jag, eller?
Om en eldsvåda startar nära brännaren och den är kopplat dumt får man inget på försäkringen och polisen kan även ha synpunkter av typen "allmänfarlig vårdslöshet".
Ska jag vara ärlig tycker jag att din inställning till säkerhetsfunktioner visar att du saknar vitala delar för att uppnå "nödvändig kännedom".
fisketorp: "så det är fläkten som flåsar på för att blåsa bort den lösa askan?"
En del brännare har den funktion och då bör det blåsa INNAN elden startas.
Men de bör även blåsa EFTER att brännaren har slutat mata in pellet (vid eldningsslut), detta då för att förbränna den sista pellets, i annat fall kan de ge upphov till gasbildning som, om precis allt skiter sig och det är fullmåne typ, kan ge en explosion/puff.
Så du menar alltså att folk, när de installerar brännaren, måste dränera systemet för vatten, byta termostat + skydd, och sedan fylla på vatten igen?
Min (och de flesta) termostat & överkokningsskydd sitter direkt i vattnet och har alltså inget dykrör, dessutom tror jag att pannan typgodkänning innehåller dessa enheter, man kan alltså inte byta "hej vilt".
Och "...ytterligare en säkerhetsnivå"????
Du menar väl: "så att installationen blir laglig" antar jag, eller?
Om en eldsvåda startar nära brännaren och den är kopplat dumt får man inget på försäkringen och polisen kan även ha synpunkter av typen "allmänfarlig vårdslöshet".
Ska jag vara ärlig tycker jag att din inställning till säkerhetsfunktioner visar att du saknar vitala delar för att uppnå "nödvändig kännedom".
fisketorp: "så det är fläkten som flåsar på för att blåsa bort den lösa askan?"
En del brännare har den funktion och då bör det blåsa INNAN elden startas.
Men de bör även blåsa EFTER att brännaren har slutat mata in pellet (vid eldningsslut), detta då för att förbränna den sista pellets, i annat fall kan de ge upphov till gasbildning som, om precis allt skiter sig och det är fullmåne typ, kan ge en explosion/puff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
En liten fingervisning på regler. Jag kan citera 100 till om det behövs
fsvi.se/nytt-nyttigt/filer/fastbransle000420.doc
Det är inte bara regler som kommit till för sitt eget självändamål
Trots allt så är de till för att skydda oss medborgare. Både dig själv, din familj och andra i din omgivning.
Viktigt att poängtera det här för många som installerar sin pelletsanläggning själva.
DET ÄR INTE ALLTID SÅ ENKELT SOM MAN KAN TRO!
Den som är det minsta osäker på inkopplingar ska absolut ta hjälp från expertis.
Torsten ska definitivt ta in en kunnig person innan inkoppling (med beaktande på Torstens tidigare inlägg)
Glöm inte att det kan vara farligt det vi håller på med om man gör fel.
Gör man rätt så har de flesta (alla godkända) utrustningar inbyggda säkerhetssystem som säkerställer sin/din egen säkerhet.
Lycka till och var försiktiga. I all välmening.
MVH/Rayyan
fsvi.se/nytt-nyttigt/filer/fastbransle000420.doc
Det är inte bara regler som kommit till för sitt eget självändamål
Trots allt så är de till för att skydda oss medborgare. Både dig själv, din familj och andra i din omgivning.
Viktigt att poängtera det här för många som installerar sin pelletsanläggning själva.
DET ÄR INTE ALLTID SÅ ENKELT SOM MAN KAN TRO!
Den som är det minsta osäker på inkopplingar ska absolut ta hjälp från expertis.
Torsten ska definitivt ta in en kunnig person innan inkoppling (med beaktande på Torstens tidigare inlägg)
Glöm inte att det kan vara farligt det vi håller på med om man gör fel.
Gör man rätt så har de flesta (alla godkända) utrustningar inbyggda säkerhetssystem som säkerställer sin/din egen säkerhet.
Lycka till och var försiktiga. I all välmening.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Vet ej på andra brännare men RB har ju egen termostat med överhettningsskydd som fimpar strömmen den vägen så där funkar det hur bra som helst med stickpropp, vet ej hur det funkar med andra brännare.Och jag undrar samtidig en sak: i de inlägg som har varit anges det att brännarena ansluts med vanlig stickpropp i ett vägguttag, detta ses som ett kvalitetsmärke. Efter vad jag vet är det ganska olagligt om inte uttaget är kopplat via överhettningsskyddet i pannan... eller har jag missuppfattat? Alltså inte stickproppen som sådan men att brännaren inte kan katastrofstoppas av överkokningsskyddet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fungerar det överhettningsskydd OBEROENDE av elektroniken i brännaren? I annat fall är det INTE fullgott enl. reglerna!
På Janfire NH Mody finns det också en termostat baserat på en PT100 givare, den fimpar också brännarens funktion om det blir för varmt i pannan men den är INTE ett överkokningsskydd då detta SKA vara helt oberoende av brännarens elektronik.
Så jag är mycket tveksam till att RB skulle vara laglig bara med det "överhettningsskydd".
På Janfire NH Mody finns det också en termostat baserat på en PT100 givare, den fimpar också brännarens funktion om det blir för varmt i pannan men den är INTE ett överkokningsskydd då detta SKA vara helt oberoende av brännarens elektronik.
Så jag är mycket tveksam till att RB skulle vara laglig bara med det "överhettningsskydd".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Min VB gör urblåsning före start och efter stopp.Icecap skrev: fisketorp: "så det är fläkten som flåsar på för att blåsa bort den lösa askan?"
En del brännare har den funktion och då bör det blåsa INNAN elden startas.
Men de bör även blåsa EFTER att brännaren har slutat mata in pellet (vid eldningsslut), detta då för att förbränna den sista pellets, i annat fall kan de ge upphov till gasbildning som, om precis allt skiter sig och det är fullmåne typ, kan ge en explosion/puff.
Den gör precis det du säger, ventilerar före start och förbränner de rester av pellets som finns efter stopp. Däremot så tar den inte bort någon aska från "brinnutrymmet"
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
samma här .men jag har så bra förbränning så det blir mest askfjun
av allt
..men visst tar även jag bort lite slagg när jag ändå liks" sotar pannan...
Mvh
av allt



Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Mycket liv för ingenting. Men har inte din ctc256 panna också ett termostatvred på framsidan. Bakom kåpan till vredet sitter ett dykrör i vilket panntermostatens givare samt övertemperaturskyddet sitter. Jag har båda dessa enheter kvar som minne av min ctc265 panna. Inte behöver man tappa ur något vatten för att byta övertemperaturskyddet till något nyare och bättre där. Kanske din panna är en nyare modell där man ändrat på detta?Icecap skrev: Så du menar alltså att folk, när de installerar brännaren, måste dränera systemet för vatten, byta termostat + skydd, och sedan fylla på vatten igen?
Min nuvarande panna tillverkad år 2004 i det högteknologiska Finland har också ett övertemperaturskydd instoppat i ett av de fyra dykrören.
Enda jag har att anmärka mot säkerheten på dessa pannor är att övertemperaturskyddet ju vore ändå bättre om det vore av smältsäkringstyp. Då vore man tvingad att åtgärda problemet med kokning innan man köpte ett nytt övertemperaturskydd. En återställnigsknapp lockar gärna till att "prova" igen utan att åtgärda problemet.
Som sagt, 30-40 år gammalt säkerhetsutstyr skulle bytas på vilken industri och i vilken panncentral som helst men i hemmen förblir det gamla utan översyn tills det skrotas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ja, du har rätt. Men jag är lite skeptisk till att SYR-ventil verkligen är ett krav på pelletsanläggningar. För ved förstår jag att det behövs men pellets fungerar ju på samma sätt som olja, och för olja behövs väl inte SYR-ventil?!Icecap skrev:Fungerar det överhettningsskydd OBEROENDE av elektroniken i brännaren? I annat fall är det INTE fullgott enl. reglerna!
På Janfire NH Mody finns det också en termostat baserat på en PT100 givare, den fimpar också brännarens funktion om det blir för varmt i pannan men den är INTE ett överkokningsskydd då detta SKA vara helt oberoende av brännarens elektronik.
Så jag är mycket tveksam till att RB skulle vara laglig bara med det "överhettningsskydd".
Hur många är det egentligen här som har SYR-ventil installerad i sin pelletsanläggning?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Nu har du målat in dig i ett hörn käre Torsten.Torsten skrev:Enda jag har att anmärka mot säkerheten på dessa pannor är att övertemperaturskyddet ju vore ändå bättre om det vore av smältsäkringstyp. Då vore man tvingad att åtgärda problemet med kokning innan man köpte ett nytt övertemperaturskydd. En återställnigsknapp lockar gärna till att "prova" igen utan att åtgärda problemet.
Som sagt, 30-40 år gammalt säkerhetsutstyr skulle bytas på vilken industri och i vilken panncentral som helst men i hemmen förblir det gamla utan översyn tills det skrotas.
Om man byter/tar bort säkerhetsutstyret till din nivå har man absolut inte tillfört något alls.
Med dina tips för självinstallation så skrotas de (säkerhetsdelarna) samtidigt som nyinstallationen utförs.
Om installationen utförs av en person med ett visst mått av ansvar så testas överhettningsskyddet iom nyinstallation.
Så gör jag!
Min panna har t,o,m instruktion för test av överhettningsskydd. Men den instruktionen är väl överflödig eftersom ordet överhettningsskydd egentligen talar för sig självt.
MVH/Rayyan.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)