Risk för stopp i vacuumslang?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Mina "komponenter" sitter på DIN-skena om det är den som sitter i ett "modernt" säkringsskåp som du menar.
kommer att framgå på mina bilder när jag får in dem....... någon gång.

Skall försöka göra en liten "enkel" genomskärningsskiss (på "sugburken") när jag får tid. En skiss säger mer än tusen ord i det här fallet......

Ursäkta om mitt svar har dröjt lite men familjen har tillbringat den senaste veckan på lite varmare breddgrader, Kanarieöarna kan rekommenderas så här års 8) 8) 8)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Hej Roli!

Ok, då är ditt elskåp byggt ungefär som jag skulle byggt själv. Några reläer och tidsreläer som triggas av microbrytaren helt enkelt. Ett enkelt fungerande system. Kan säkert vara av intresse för de som vill bygga nåt maximalt billigt.

Jag vill dock kunna ha lite mer kontroll på saker och ting, bl.a kunna ha längre intervall mellan fyllningarna, tidsstyra extra fyllning vid lämplig tid så att den inte går ingång på natten onödigtvis, generera larm vid fel och övervaka vacuumsuget och varna för igensatt filter. Allt detta tror jag mig kunna få till med en PLC-styrning och några givare. Sitter just och klurar på alla detaljer i systemet nu. Det blir givetvis lite dyrare, men också coolare! :)

En bonus är ju att det finns en ledig ingång för att koppla in en lambdasond från rökröret. Borde man kunna läsa av i PLC'n och ge feedback för att (manuellt) ändra förbränningsinst. på pannan.

Jag tänker mig presentera systemet på forumet med alla detaljer, inköpslistor och totalpris. Så kan vem som vill bygga ett likadant som byggsats :)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Naturligtvis så kan man "fixa" mer med en PLC-styrning än med ett "simpelt" system med tidreläer mm, men det blir lite dyrare som du säger med också roligare om man gillar att programmera.

Jag har också haft funderingar på att "förskjuta" mina pelletsfyllningar till att endast utföras dagtid men inte kommit till skott. Man blir med tiden van vid ljudet från vakuumsystemet......... Men vill man så är det lätt gjort med en klockströmbrytare i serie med microbrytaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar