Pellets i vedpanna

Här diskuteras allt kring vedeldning
acsMike
Fröträd

Pellets i vedpanna

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Är det möjligt att elda pellets i en vedpanna? Måste man göra stora ingrepp i den, eller kommer det inte att gå alls?

Bara undrar... :-)

Edit: Jag menar, går det att installera en pelletsbrännar-tillsats utan att man behöver byta ut hela pannan?

Edit2: Just min panna går det att bränna olja i också, med tillsats.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det går bra att elda pellets i vedpanna, Därimot är det inte alltid så lyckat med pellets i oljepanna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Jag trodde (?) att en oljepanna var extra bra lämpad för övergång till pellets, men som sagt, det vet jag ju egentligen ingenting om. :wink:

Jag har hittat en tillverkare av brännare som säger att just min panna faktiskt är bra lämpad. Jag har tilll och med hittat en begagnad som suttit i just min typ, så nu går jag över!

Edit: Direktcitering borttagen........ / Roli moderator
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

acsMike skrev:...så nu går jag över!
Jag har nämligen ingen lust att betala 700-1000 för en kubikmeter ved. Då kan jag lika gärna stoppa in pengarna i pannan.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Vart får man betala så mycket för veden?? :shock:

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Om du inte köper 15 kubik åt gången, så är det priset i Stockholmsområdet. 500 om du har tur eller köper privat.

Här har folk inte alltid släpvagn så man måste fixa hemkörning och betala för den, och har man släp så kan man oftast inte ta mer än 2 kubik åt gången.

Den egentliga orsaken till priserna i storstan är väl gissningsvis att de flesta kör med fjärrvärme eller pellets/el.

Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Okej ! då har ja haft tur då? Fick betala 2000:- för 2 årsförbrukningar men då får ja kapa o klyva själv :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Den egentliga orsaken till priserna i storstan är väl gissningsvis att de flesta kör med fjärrvärme eller pellets/el.[/quote] Nja vet i fanken! Ja känner en gammal timmeråkare från Vagnhärad han levde på att köra ut virke till små bygghandlare i Stockholms området! Ja törs inget lova men ja skickar ett pm till dej om ja får rätt pån? :D
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Matab skrev:Okej ! då har ja haft tur då? Fick betala 2000:- för 2 årsförbrukningar men då får ja kapa o klyva själv :)
Ja, det är just det. ;-) Det blir en del jobb, men om kan man ta det så lönar det sig. Själv har jag inte tid.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Oki doki :)
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Matab skrev:Ja törs inget lova men ja skickar ett pm till dej om ja får rätt pån? :D
Jag uppskattar det! -- Men det behövs inte. Nu har vi bestämt oss att installera en pelletsbrännare i pannan. Det är lockande att slippa kringarbetet med veden, även om det är trevligt i sig.

Tack än en gång.

(Å andra sidan ska det vara lätt att plocka ur brännaren om man får lusten tillbaka!!!)

(Å tredje sidan har vi faktiskt en kamin också, men där räcker det med mindre mängder.)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag sparar mer pengar per timme när jag gör det än vad jag tjänar när jag jobbar (jämfört med oljan jag köpte innan jag gick över till ved, alltså).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

acsMike skrev:
Jag har hittat en tillverkare av brännare som säger att just min panna faktiskt är bra lämpad. Jag har tilll och med hittat en begagnad som suttit i just min typ, så nu går jag över!
Då är det bara att handla.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Nu är det gjort! Men vilket oljud alla rörliga delar ger! Nåja, går väl att stänga dörren till pannrumet ;-)

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Trevligt.. Går själv lite och funderar på att skaffa en pelletsbrännare med veckoföråd..

Får man fråga vad kalaset gick på?
Skriv svar