Plattvärme växlare som förvärming?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
kricken_
Stor entusiast!

Plattvärme växlare som förvärming?

Inlägg av kricken_ »

Hejsan alla..
Jag har fått tag i en plattvärmeväxlare billigt skulle det gå att använda den som förvärmning av vatten till vv-beredare.
Tänkte sätta den på radiator returen isådana fall det blir minst rördragning så.
Jag har bukar ligga runt 30-35° på returen räcker det som förvärming?

MVH Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

I princip så skulle det väl kunna fungera ....
meeeeen...
du menar att du skulle sätta den på returen från radiatorkopplet som går till tankens botten...
Hur är det med flödet i den ledningen??? brukar vara väldigt lågt.. speciellt när det ÄR VARMT ute och om det är höög temperatur fram till shunten...
Och när man då tappar vatten så kommer det efter en stund ha kylt ned hela växlaren , eftersom det kommer in mycket kallt vatten, och lågt flöde på det som skall värma upp .....

MEN du kanske har fått tag i en värmeväxlare som har en stor volym och om det är x antal liter i sekundärsidan ... så kan man ju iallafall tappa det innan man inte har så mycket nytta av den...

Kanske en liten förådsberedare på Tex 25 liter som värms av returvattnet... då skulle det inte göra så mycket om det tar en stund att få upp värmen i den...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Har funderat på detta idag och insett att det blir en skit dålig lösning..
När jag behöver förvärming som mest (sommaren) då shuntar jag ju inte ut något på elementen.
Skulle nog ha tänkt hela vägen innan jag frågade.
Men finns det något annat bra sätt att koppla in den så att man även får förvärming på sommaren?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Du kanske skulle satsa på att använda dig av att förvärma vattnet med hjälp av avloppsvattnet.....
Finns instruktioner på hur man bygger en sån..
Det fungerar både sommar och vinter.. :o)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar