Är jag lurad?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
acsMike
Fröträd

Är jag lurad?

Inlägg av acsMike »

Hur mycket ved får man plats i en 1.5 kubiks säck? Knappast 2 kubik, eller är det något mått jag inte hört talas om ännu?

På denna sida säljer de ved, "2 kubik i säcken". Säcken är standard 1.5 kubik.

http://www.stockholmsvedlager.se/priser.html
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det finns ju olika sätt att mäta kubikmeter för virke på.
Blir olika mycket luft mellan veden, beroende på om den är som stock, barkad, kapad, klyvd, stjälpt, travad, kastad i sjön eller hur det nu ser ut. De har kanske räknat med ett mått och levererar ett annat?

Eller så är det för att de är stockholmare...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Med det priset så är man lurad oavsett.

De kanske har skjälpt (hur fan stavar man sktjäälppt) mått för 2 m3 och sedan stoppar veden i säck och då räcker 1,5 m3 säcken till-om man pressar duktigt.

"I krig och kärlek är allt tillåtet" :wink:

Edit:
Hoppsan. Det slank in ett svar medan jag producerade mitt.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Rayyan skrev:Med det priset så är man lurad oavsett.
Otvivelaktigt. Tyvärr bor jag då i Stockholm.
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

apersson850 skrev:Det finns ju olika sätt att mäta kubikmeter för virke på.
Hittade denna formulering: "Veden levereras i 2kubiks säckar på pall." Det anger i och för sig inte hur mycked ved man får, men att att säckarna är på 2 kubik, vilket inte stämmer.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Ett tips när ni köper ved betala alltid för fast mått (fub) nu är väl det svårt när om man köper färdig kapad/kluven ved.
Men om ni köper ved av tex en bonde och den blir levererad med lastbil så ta längden x höjden x bredden x 0.47 löv 0.58 barr.
0,47 resp 0,58 är hur mycket ved traven innehåller resten är alltså luft,snö,grus,bark osv.
För den som säljer veden får betalt på detta sätt om han/hon säljer veden till en industri.
Jag tycker att själptmått osv är bara ett sätt att lura folk det blir ju förbaskat svårt att avgöra om du verkligen har fått korrekt mängd ved.
Man läser på dessa forum att folk tror att dom fått 20m3 på bara en lastbil det är en omöjlighet iaf här uppe väger färsk björk (som väl de flesta eldar med) minst 1000kg/m3fub en normal timmerbil får max lasta 10ton när den har kran monterad.
Jag har svårt att tro att åkaren skulle riskera att åka fast för överlass när han skall köra ved.
Har man 10m3/fub kan det aldrig bli mer ved det enda som ökar är ju luften och hur noga ni än travar så kan ni inte ens få traven i närheten så tät som när den ligger på en lastbil.

Detta inlägg vart kanske lite OT men tror att många kan behöva veta det.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Daven
Gallringsobjekt

Inlägg av Daven »

Jag har provat 1,5m3 storsäck och eftersom jag skulle betala för veden så mätte jag upp två säckar för att få en hum om rymden.

Med max 45 cm vedlängd så blev det ganska exakt 1m3 staplad ved.
Då fyllde jag säckarna direkt från en kombimaskin i och för sig men jag tog med allt, även tvet( skräp), när jag staplade upp innehållet.

/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Den här är rätt så bra att ha http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/lathund.cfm

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

kricken_ skrev:Ett tips när ni köper ved betala alltid för fast mått (fub) nu är väl det svårt när om man köper färdig kapad/kluven ved.
Men om ni köper ved av tex en bonde och den blir levererad med lastbil så ta längden x höjden x bredden x 0.47 löv 0.58 barr.
0,47 resp 0,58 är hur mycket ved traven innehåller resten är alltså luft,snö,grus,bark osv.
För den som säljer veden får betalt på detta sätt om han/hon säljer veden till en industri.
Jag tycker att själptmått osv är bara ett sätt att lura folk det blir ju förbaskat svårt att avgöra om du verkligen har fått korrekt mängd ved.
Man läser på dessa forum att folk tror att dom fått 20m3 på bara en lastbil det är en omöjlighet iaf här uppe väger färsk björk (som väl de flesta eldar med) minst 1000kg/m3fub en normal timmerbil får max lasta 10ton när den har kran monterad.
Jag har svårt att tro att åkaren skulle riskera att åka fast för överlass när han skall köra ved.
Har man 10m3/fub kan det aldrig bli mer ved det enda som ökar är ju luften och hur noga ni än travar så kan ni inte ens få traven i närheten så tät som när den ligger på en lastbil.

Detta inlägg vart kanske lite OT men tror att många kan behöva veta det.
Bra skrivet för så är det!!
Jag själv köper långved på detta sättet.Fick hem två travar i våras.Dvs två lastbilslass.Dessa två lass innehöll tror jag 22-23 fastkubik.Jag betalade 300kr fastkubiken+frakt 400kr/lasset.Nu har ju veden blivit dyrare i år ca 30% upp här i Jämtland.Har ju en storåkare från trondheim(Norge) denne åkare kör med 15 timmerekipage här på Jämtland,denne norrman köper upp allt i vedväg.Ved är nämligen horibelt dyrt i Norge.Så tyvärr är det väl bara att inse att priset styr tillgången,ganska svårt faktiskt att få tag på lövved häruppe numera.TROTS att jag bor i ett skogslän!!

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Men det går bra att köpa torrgran oxå :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Sååå... det visade sig... efter ett snack med leverantören att de kan ha skickat ut fel säck till mig. Drog av det på fakturan. Om de säger att de gjorde ett misstag så får jag anta att det var unikt, och att de inte testar varje gång.
Skriv svar