Äter tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
panhead
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 nov, 2008 12:05

Äter tändelement

Inlägg av panhead »

Hej. Har en Eurofire som jag installerade nov -04. Hade bara haft den igång en vecka inna första elementet sa upp sig "var såklart utomlands och hade husvakt". Sedan har det fortsatt genom åren, skulle tippa på att jag bytt ca 10st på 4år. Har pratat med supporten på Baxi och dom har ej haft nåt bra svar. Har bra förbränning och drag mm, brännaren tar ca 2 min på sig att gå upp i driftläge inkl matning av startdos. Vi har även en likadan brännare i en fastighet på jobbet och det är lika med den, det längsta mitt element har hållt är ca 5-6 månader. Vart därför förvånad när jag läste i en tråd här att någon haft sitt i 2,5 år och det fortfarande funkar. Fick även till svar för ca 2 år sedan att dom hade fått en dålig leverans och därför har jag fått dom flesta gratis genom åren men ändå. Tacksam för svar. Jens
panhead
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 nov, 2008 12:05

Inlägg av panhead »

Bör väl tillägga att jag har termostaten ställd på 63-85 grader så det blir långa gångtider och inte så värst många starter.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Grannen har en eurofire från 2006 och den går fortfarande på första tändelementet, körs året runt och ca 70-80 grader på vintern.

Om det inte är taskiga tändelement så måste det ju vara någon yttre omständighet, hur är det med nätspänningen ? du har inga glödlampor som pajar ofta i huset eller liknande ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
panhead
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 nov, 2008 12:05

Inlägg av panhead »

Nej inget som jag har lagt märke till. Vet inte om jag monterar det konstigt men det finns ju inte så många sätt att göra fel på tycker jag. Brukar skjuta in det i röret tills det tar stopp sedan backa någon mm för att det inte skall ligga emot godset i framkant. Är ju fruktansvärt nöjd med brännaren förövrigt.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Väldigt stora skillnader i hållbarhet för tändelementet.
Kan det vara så att det på de nyare brännarna finns aktiverat en funktion som pulsar spänningen till tändelementet för att det ska hålla längre.
Senast redigerad av Torsten den tor 06 nov, 2008 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Mycket möjligt.
Min -06 tar mellan 4-5 minuter i Uppstart-läget innan den går
över i Min-läge...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

går snart in på år 2 med min brännare och har inte bytt tändelement än....
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

Jag har tidigare haft bekymmer med att "härdsmälta" har bränt hål på tändelementet och med kortslutning som resultat av detta. Jag har flyttat tändelementet bakåt, och det har gjort att livslängden har blivit längre. Jag kör brännaren 7-8 månader per år, och elementets hållbarhet är nu c:a 2 eldingssäsonger. Tidigare så fick jag byta ungefär två gånger per år.
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
Gottis
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 18:36
Ort: Torsåker

Inlägg av Gottis »

Jag har haft min eurofire i 6 år, har bytt start element 1 gång. Jag tror
att du har något som är fel. har däremot ingen aning vad det kan vara
som felar.
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Tändelem.

Inlägg av svinevik »

fläktvarvtalet (kylluftmängden) påverkar nog livslängden av tändele
Fabrikens inställare har tänkt på detta tror jag nog. Hade Biona förut som förbrukade dyra delar. Jag är helnöjd med min beg. Euf. (4500h)
Skriv svar