Skillnad slinga/förrådsberedare i ack.tank

zetor
Ungskog

Skillnad slinga/förrådsberedare i ack.tank

Inlägg av zetor »

När jag nu håller på och undersöker marknaden för ackumulatortank att ansluta mot en Ling 25 havrepanna, pratar en del försäljare för att förrådsberedare är bättre än slingor för tappvarmvattnet.
Sen finns det förståss de som säger tvärt emot, jag hade också tänkt förbereda med en solslinga i tanken.

Därför ställer jag frågan till Er på detta forum med mera erfarenhet än försäljarna, vilket är att föredra, förrådsberedare eller dubbla slingor?

Jag har planer på att klara mej med en 500 lit. tank.

Inverkar de olika alternativen på skiktningen i tanken?

Någon som direkt vill rekommedera något speciellt märke på tank?

Hälsningar från blivande havreeldare på Åland.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Om du inte redan har har sett det så såg jag ett inlägg under följande sida. Skrolla ner en bit så hittar du en svar/kommentar kring ack tankar.

http://www.solenergiteknik.se/dok/solen ... fragor.asp

Och har du inte sett Råd & Röns test av acktankar finns den här.

http://www.radron.se/templates/test____3718.asp

Råd & Rön vet jag testade en tappvarmeautomat för att värma varmvatten från acken. De har även en kommentar kring att beredera skulle var bättre än slingor (men vad vet jag har ingen acktank själv). Artikeln är dock på större tankar (750L och 1000L) vet inte vad konsekvenserna är för en 500 L.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det du ska börja med är att ta reda på vad du har för tappvatten. Är det mycket kalk så är det förrådsberedare som gäller. Nu mera finns det i och för sig något som kallas kalklösare/jonbrytare för att lösa problem med kalk, men hur der funkar vet jag inte.

Slingor ger högre utbyte från solfångarna. Sök efter vad Klaus Lorenz har skrivit.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle lätt tagit slingor.Ska du dessutom ha solslinga så är
det ju inget att tveka på. Jag har en 10m förvärmnings slinga och en 15m vv slinga inga problem att duscha länge när tanken är i 50 grader.

Satsa på en tank med bra isolering. 90 pur är bäst

kolla in boken. Ackumulatorsystem - en installations och dimensioneringsguide. Finns på biblan.

/Andreas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eller A-Tank med 100 mm pur..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders G
Stor entusiast!

Re: Skillnad slinga/förrådsberedare i ack.tank

Inlägg av Anders G »

zetor skrev: jag hade också tänkt förbereda med en solslinga i tanken.
Med en yttre värmeväxlare för solfångeriet kan du lägga in hetast vatten i toppen, och ladda in halvljummet vatten lägre ner.
Med en solslinga får du en kallare tank totalt.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders G skrev: Med en yttre värmeväxlare för solfångeriet kan du lägga in hetast vatten i toppen, och ladda in halvljummet vatten lägre ner.
Med en solslinga får du en kallare tank totalt.
Man kan också ha två solslingor, en högt och en lågt i tanken.

En yttre värmeväxlare känner inte av vad tanken har för temperatur (högt och lågt).

Har man två solslingor och en styrutrustning som kan styra en växelventil så laddas tanken där man behöver det.
Min styrutrustning prioriterar varmvatten, dvs är solfångarvattnet tillräckligt varm, varmare än övre delen på tanken så går det till övre delen på tanken. Dit laddas det så länge som solfångaren har varmare vatten än tank. Och det laddas tills den ställbara max tempen uppnås därefter växlar det över till tank botten. Är det inte tillräckligt varm så laddas tankbotten.
Detta fungerar väldigt bra. Tanken skiktas bra med denna lösning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Hur har du kopplat?

Är solslingorna utdragna ur tanken så att du har prioriterings ventiler mellan dem osv?
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

[quote="Roli]
...En yttre värmeväxlare känner inte av....[/quote]

Naturligtvis måste man styra, men två slingor väljer väl inte själva heller???? Whats the difference?
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kan väl styra vattnet vart man vill även om man har en pvv
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Erik skrev:Hur har du kopplat?

Är solslingorna utdragna ur tanken så att du har prioriterings ventiler mellan dem osv?
Slingorna är utdragna ur tanken. Returerna är i mitt fall hopkopplade och går till solcirkpumpen. På tilloppen sitter en växelventil som styr om värmen skall gå till övre eller nedre slinga. Styrutrustningen sköter detta, dvs känner av om det är någon mening att ladda den övre eller inte och växlar mellan övre och nedre. Bäst hade det varit om man kan ha växelventilen på returen (mindre varmt där) men min ventils utformning medgav inte detta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders G skrev:[quote="Roli]
...En yttre värmeväxlare känner inte av....
Naturligtvis måste man styra, men två slingor väljer väl inte själva heller???? Whats the difference?[/quote]

Skillnaden är att min styrutrustning känner av om det är någon mening eller inte att ladda den övre slingan.

Har man växlare och fasta "blandningsventiler" som styr åt vilket håll vattnet skall ta vägen så finns risken att "blandningsventilen" laddar för kallt vatten till tankens övre del, dvs det soluppvärmda vattnet är kallare än tankens vatten och man får en ofrivillig kylning av det övre tankvattnet. Detta fenomen kan inte inträffa, som i mitt fall, om man låter en styrutrustning bestämma om det skall laddas högt eller lågt i tanken. Är inte det solvärmda vattnet varmare än tankens vid den övre slingan så hamnar det på den nedre slingan.
Den styrutrustning som jag har är inte speciellt mycket dyrare än en "vanlig" on/off styrning för solfångare, kostar ca 2000:- plus växelventil ca 800:-. Exakta priser varierar beroende på vem som säljer (det här med olika påslag osv...).

Om någon är intresserad så kan jag mejla över styrutrustningens monteringsanvisningar för studier.

Styrutrustningen har dock ett litet "fel". Cirkpumpen i solsystemet får ej vara kraftigare än 120 VA eftersom styrutrustningen också varvtalsreglerar cirkpumpen och klarar ej kraftigare pumpar.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle jag köpt acktank idag hade de blivit med slingor..
Kollade idag på vid kl 9 då va hela acken 70 grader shunten har varit stängd sedan dess.. Nu kl 19:30 va tanken 50 grader i topp o 43 i botten så de verkar inte va nån höjdare med förådsberedare när man bara tar ut vv... Skiktningen verkar inte bli så bra då, tempen sjunker jämt över hela tanken.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

sammanfattning

Inlägg av snillet »

En enkel sammanfattning kan kanske vara att om man har mycket kalk i vattnet bör man ha förrådsberedare för att slippa problem.

Har man INTE mycket kalk i vattnet så är dubbla slingor eller Tappvattenautomat det bästa ur skiktningssynpunkt.

Det vattnet som kyls av förrådsberedaren måste ju rasa ned genom tanken och störa skikten.

Enkelt förklarat alltså, sen finns det ett antal lösningar på allting ju med inladdningen från sol m.m.......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Stjäl den här tråden lite. Vad anses vara hög kalkhalt? Sitter med ett anlayspapper framför mig, men vet inte riktigt vilket värde jag skall titta på. pH?
Hade bestämt mig för slingor, men hade glömt bort detta som jag läst för länge sedan.

//Jocke
Skriv svar