Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm ger plana lika mycket effekt som vakuumrör/m2 byggyta nu då det är kallare ute? :roll:

Mitt i sommaren har man ju hört att dom plana ska kunna ge mer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag kanske missuppfattat men betyder "plana solfångare" att de är monterade horisontellt? D,v,s, ligger ner så mottagarytan pekar rakt uppåt?
Om det är fallet så borde det ge en vinst på sommaren då solen går en ganska hög bana och därmed blir fångarna exponerade under längre tid.
På höst-vinter-vår så funkar inte det montaget lika bra så klart.

Kanske ha en "säsongsinställning" på montaget. Sommar horisontellt. Övriga årstider luta upp så vinkeln passar bättre mot solen.

Svara gärna för jag planerar solfångarinvestering.

Har tidigare haft solfångare för uppvärmning av pool men det krävde inte så stor ingenjörsvetenskap utan det bara funkade.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nej, montagevinkeln har inget att göra med namnet. Med plana solfångare menas de som har en "stor" plan absorbatorplåt (eller flera mindre) under glas, typ Lesol 3 och Lesol 5 m.fl.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Vakumrör ska vara lite bättre vid svagare solljus, som tex på vintern. Men det är inga stora skilnader. Dels är solinstrålningen betydligt lägre under vintern och dels tinar snön bort fortare på de plana.

Plana har däremot betydligt högre toppeffekt men bara under en kort period varje dag (vid vinkelrät instrålning). Det uppvägs av att vakumrörens har jämnare effektkurva (pga rund kollektor levererar de toppeffekt under flera timmar).

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

OK! Så nu får man stå här "dum och fattar inget" Fast man lär sig något varje dag. Plötsligt så förstår man.

Ska läsa på lite mer innan jag ställer fler korkade frågor.

Men det där med horisontellt monterade (plana) solfångare kanske inte var helt kass? Finns det uträkningar på det?

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Perpetum
Stor entusiast!

Inlägg av Perpetum »

André skrev:Hmm ger plana lika mycket effekt som vakuumrör/m2 byggyta nu då det är kallare ute? :roll:

Mitt i sommaren har man ju hört att dom plana ska kunna ge mer..
Hej

Det hänger på övertemperaturen, d v s hur stor skillnad man har mellan solfångarens medeltemp och utetempen.

Under hösten sjunker instrålad effekt och anläggningen kommer aldrig upp i de temperaturer som gör en plan solfångare underlägsen jämfört med vakuumrör. Under sommaren är en plan solfångare bättre eftersom övertemperaturen är låg. Under en klar och kall vinterdag ska vakuumrör vara bättre, men å andra sidan är ju instrålad energi liten...och hur ofta är det riktigt kallt nuförtiden ?

SP gör ju sina beräkningar, men de utgår ju från enbart solfångaren som enhet. Det är ju inte riktigt rättvisande eftersom många av de kWh som inhämtas årligen då instrålningen är låg kommer att försvinna i värmeförluster från rör. Misstänker att detta gynnar vakuumrör, men jag vet inte ärligt talat. Jag är nöjd med mina plana, och många andra är nöjda med sina vakuumrör... :wink:

Det blir ett nollsummespel. Köp/bygg det som är billigast per kWh.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rayyan skrev: Men det där med horisontellt monterade (plana) solfångare kanske inte var helt kass? Finns det uträkningar på det?
Horisontellt är bara bra om du bor nära ekvatorn.
Menar du lodrät montering (på vägg)?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Hade det med i mitt inlägg först men tog bort det (ekvatorn) för där är det ju självklart.
Inte horisontellt på vägg utan platt på platt tak sas.
Ibland skriver man samtidigt som man tänker och då kan det bli förvirrande.

Lodrät mot husvägg kanske är bättre på våra breddgrader? Eller förlorar man för mycket på sommaren (då det kanske ändå är överskott på solvärme)
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ju närmare horisontellt man monterar dessto större är chansen att man fyller sin acktank och systemet går i kok, gäller då främst plana solfångare där det är svårt att få till partiellförångning (går på vissa modeller).

Jag har mina plana solfångare, Lesol 5AR, nedsänkta i taket (inga betongpannor under) med 23° taklutning. Med denna lutning och 11,3 m³ i solfångararea är det inte svårt att fylla en acktank på 1800 liter. Har fått installera en SYR-ventil för att kunna "dumpa" VV när solen "gasar" på för mycket.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Precis som perpetum säger men vi kan kolla ännu noggrannare.
Jag antar att Andre´drog mina siffror mot Leh´s eller.

Mitt system ville hela lördagen tillverka varmt vatten, medeltempen i fångaren låg på 64°C( 58°in & 70°ut) under tiden 10,00-15,00. Siffrorna något putsade. Mellan ca 10,15-13,45 låg effekten in i tank på 4,3-4,87kW.

Ska trimma detta men jag behöver en större pump, 70°C är för högt men den orkar inte dra ner till 60°C som jag skrivit i programmet. Borde även ge några mer Watt med ett högre flöde och lägre temp.

Leh har du dina siffror.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rayyan skrev: Lodrät mot husvägg kanske är bättre på våra breddgrader? Eller förlorar man för mycket på sommaren (då det kanske ändå är överskott på solvärme)
Du tänker helt rätt. Man förlorar en hel del på sommaren men å andra sidan finns det både bättre tillgång på sol och man har lägre förbrukning. En lodrät placering kan ge mer på vintern då det verkligen behövs men då gäller det att man har tillräckligt stor yta för att även klara sig på sommaren.

En tumregel är att ha samma vinkel som den breddgrad man bor på. Men har man bara en liten panel så bör man vinkla ner den för att åtmindståne klara sig på sommaren, har man stor solfångare kan man vinkla upp den för att minska risken för överhettning och öka utbytet på vår och höst.

Så tänker iaf jag.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag funderade ganska mycket på vad och hur man skulle göra. Det jag kom fram till som en rimlig lösning för för och nackdelar var att använda höst och vårdagjämning som gränser. Om jag inte minns fel så står solen optimalt då om du valt att köra på breddgraden där du bor(varje fall hos mig).
T.ex så ville jag klara mig fram till höstdagjämningen och vårdagjämningen kändes inte helt ouppnåelig.

Men oavsett i hur mycket man tar i så räcker det inte om det inte finns sol.
Men som shakespear säger så bör anläggningen klara sig Juni,Juli och alla Augusti utom 2008 :( .

Jag har sedan höstdagjämning fått in ungefär 450kWh alltså en halv kubik ved vilket jag tycker är ok.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke

Inlägg av leh »

Wodda skrev:Precis som perpetum säger men vi kan kolla ännu noggrannare.
Jag antar att Andre´drog mina siffror mot Leh´s eller.

Leh har du dina siffror.
I lördags gick mitt system mellan 10:30 och 15:40. Det är den västsydvästliga riktning på mina solfångare som gör att starten blir så pass sen.
Temperaturen på solgivaren har legat mellan 35 och 42 grader. Hela tanken höll ca 25 grader klockan 10 så den var kall. Mitt system är för närvarande inställt på att ligga 12 grader över tanktemperaturen(solgivaren).

Jag fick under dagen in 6,5kWh. Högsta effekt 2 kW.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Roli skrev:Och hur ofta behöver den avfrosta sig? Beror väl till stor del på utetemperaturen, men om vi säger just nu när tempen pendlar kring -5 till 0 grader.
Ändrar lite här för att lägga till lite.

Väldigt olika pg.a luftfuktigheten. Nu när det var kallt o klart går den timme i alla fall o lite mer, eller tills den når rätt temp på accan 50-51 grader ut ur platten.

När det är rått o runt nollan 50 minuter i alla fall.

Så här funkar det

1: den går som vanligt o ingen is på kondensorn= går till 50-51 grader, väntar till tempen sjunker till 42 grader o går igen till intemp platt är 47 grader = ut 50-51.

2: Om givare kondensor = med -7 grader under x minuter går avfrostningen igång, tar som sagt 30 sek-1 minut för kondensorn och totalttid kansek 3-5 min. Sedan går den tillbaka i stnd by om tempen är över 42 grader i tanken. Är den under startar pumpen direkt.

3: Om pumpen avfrostats och det bygger på mycket, så går den på reglertid sedan förra avfrostningen, denna tid kan alltså ställas för något så när optimal COP. Denna tid står nu på 50 minuter har jag för mig. Alltså tvingas pumpen att ej köra en avfrostning innan denna tid gått ut.

Problemet som sagt är nu runt +1--3 kanske då det är mycket fuktigt. Sedan när det blir klart bygger det inte på något nämnvärt alls, även vid minus.

Pumpen klarar precis att ge till huset så jag ångrar inte 9,0 kWh, som kanske ger 7,0 kWh vid minus 7 te.x.

Drar 2,25 kWh i driftsläge har jag för mig.
Senast redigerad av Anders S den ons 05 nov, 2008 05:47, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!

Inlägg av Anders S »

Från det ena till det andra. Jag tror jag frågade någon annan stans, men.

Är det någon som laborerar med tempdiffen över året typ 8-10 grader på sommaren och 6 grader på höst vinter?.

Starttempen typ 8 grader på sommaren och 10-12 på vintern eller tvärt om. Samt stopptempen på 2-4-6 grader?.

Bara nyfiken om någon kommit fram till något vettigt som mäter.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar