Risk för stopp i vacuumslang?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Varför "måste" det vara kapacitiva givare med....?? De kostar ju en hel del.....
Jag har inga sådana i mitt system och det fungarar utmärkt.

Tillslag sker med den vipplucka som finns i botten av cyklonen. Varje gång som den vippar upp så går förrådsskruv och sugare ett bestämt antal sekunder. Därefter slås skruven av först och sugaren går en bestämd tid för att "rensa" i slangen. När vakummet försvinner i cyklonen så öppnar vippluckan och tömmer ut pelletsen. Är det "tomt" i förrådet under cyklonen så vippar luckan upp igen och en ny "sugcykel" startar, är det inte det så förblir luckan öppen tills nivån sjunker så mycket att luckan vippar upp igen och startar en ny "sugcykel".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Intressant! Vippluckan blir då alltså "låst" av en drös med pellets tills det tömt under den?

Verkar ju vara en enkel princip. Enda problemet jag kan se med det är ju att du får ganska många tillslag på dammsugaren. Om pelletsmängden får sjunka under en lägre nivå så får dammsugaren jobba mer sällan (men under en längre tid istället).

Har du PLC-styrning för tidsstyrning och reläer eller nån enklare princip?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Japp det stämmer, pelletsen låser luckan.
Om jag minns rätt från ett test jag gjorde för ett tag sedan så "levereras" ca. 8-8,5 kg pellets per sugcykel så det blir inte så många tillslag på sugaren per dygn. Tror nog sugaren mår bättre av t.ex 5 stycken 3 minuterskörningar än en 13 minuters. Att den långa tiden blir mindre än 15 beror på eftergångstiden.

Det som styr sugare och skruv är en kontaktor (3-fas på skruvmotor), ett relä och två tidreläer om jag nu minns rätt. Har nog en "funktionsskiss" hemma som jag kan scanna om intresse finns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Intresse finns absolut. Scanna och lägg in vetja. Alltid intressant med teknik.

Har du foton också så är det bara ännu bättre.

MVH/R
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Är mycket som skall fixas just nu, men uppgifter kommer så fort jag hinner.
Moderator
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Principen med reläer och tidsreläer etc påminner om min gamla brännares styrelektronik. Det är nog gott och väl, men det ska ju monteras ihop på lämpligt sätt också, helst kanske på nån form av kretskort i sockel. Lite bökigt låter det som för en som sällan pillar med dylikt. Jag är ju programmerare till yrket så en överkomlig PLC-variant känns mer naturlig, speciellt som man ju också kan använda den för annat. Inte minst kan det ju vara kul att lära sig lite ny teknik. Men samtidigt är man ju ekonomisk lagd och en bra byggbeskrivning på old-school elektronik kan ju övertala den bäste... ;)

Noterar också att både Rolis, Karlas och Mafas lösningar bygger på en kombinerad sughink och cyklon. Pellvac har separerat dessa. Dvs det suger till sughinken först. Det smul och spån som flyger vidare hamnar sen i cyklonen med en skräphink kopplad, dvs en föravskiljare innan dammsugaren.
Fördelen med Pellvacs lösning är att det väl lär bli mindre spån i mellanförrådet... Nackdelen kan ju vara att det blåses vidare en del finfragment till föravskiljaren som annars hade stannat i sughinken och varit brännbart. Ingen aning om det blir såna mängder att det spelar nån roll...
Fördelen med era kombinerade lösningar är också att det blir en komponent mindre i pannrummet. Å andra sidan går ju Pellvacs cyklon utmärkt att använda som askcyklon när man ska aska ur (bara man tömmer bort spånen först :)
Så många val...

Finns det nåt bra tips på en enkel och bra sughink? Pellvacs kostar ändå drygt två tusen och innehåller inget annat än slanganslutningar, tittglas och motviktslucka
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här kommer länkar till Kretsschema och komponenter till mitt "styrsystem" för vakuumtransport.

Bilder "in i styrburken" kommer senare då tid finnes....
Men relän mm sitter placerade i "burken" enligt "komponet skissen" sedan är det en massa kablar mellan dem ser ut lite som ett skatbo.....
Moderator
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Tack för schema.

Vore intressant också att se hur sughinken är konstruerad. Det är ju en nyckelkomponent att få att fungera perfekt i en sån här lösning. Klaffluckan och microbrytaren måste ju funka 100%.

Finns det nån fail-safe om exempelvis microbrytaren inte ger korrekt signal och styrningen tror att luckan är öppen hela tiden? Då lär ju systemet suga hinken full och det blir inge bra...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Microbrytaren slår till först när luckan stängs, även om luckan skulle vara öppen och microbrytaren skulle slå till av någon anledning så går det nog inte att suga då eftersom det krävas att luckan är stängd för att få något vakuum i systemet.

Själva "sughinken" kan du se utifrån här som den såg ut innan jag "förlängde" biten under vippluckan så att den skulle kunna ha mer pellets i sitt "internförråd". Detta för att slippa bli "pelletstorsk" mitt i natten ifall matningssystemet drabbas av problem, vilket det gör när pelletsen innehåller mycket damm och finmaterial.

Materialet i "sughinken" består av ventilationsmaterial förutom cyklonen i toppen. Om önskemål finns så kan jag när tiden medger försöka rita upp en liten förenklad sprängskiss?
Moderator
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Millennium III rekommenderas.

Den är jätteenkel att använda och programmera för en "novis", även jag som har skolbetyg m.m. i PLC programmering tycker den är smidig.

Men skaffa datakabeln, de e inte roligt å knappa å ha sig på själva burken .....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad kostar en sådan? Och vem saluför denna?

(Finns säkert någon "billig" återförsäljare på nätet.....)
Infot har säkert redovisats tidigare men hellre en gång för mycket än en för lite. :wink:
Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns rätt många att välja på, Millenium är en av dom dyrare och om du inte behöver analog in/ut så kan man komma undan med andra.

Elfa har Millenium där kan du kolla på den (men köp den inte där, ELFA är kopiöst dyra).

http://www.conrad.se har en del att välja på också till vettiga priser, Siemens LOGO!, Moeller, Moeller Easy (artikelnr. 198086 för att ta ett exempel) som är nästan exakt likadan som Millenium men oftast lite billigare, speciellt startpaket med PLC, mjukvara och kabel brukar vara mycket billigare än Millenium och dom programmeras på exakt samma vis.

Exempelvis kostar ett komplett kit 1990 spänn ink. moms på conrad (art.nr: 198436)

Om man inte behöver display och fixar låda själv så kan 124079 vara ett billigt alternativ, ca 500 spänn.

Siemens LOGO! är en enklare modell med bara digitalt och programmeras med ladder, antingen i PC eller direkt i displayen, lite knöligare men dom brukar vara rätt billiga.

Kostnaden för själva PLC'n brukar ligga från 1000 spänn och uppåt beroende på bestyckning osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Behöver man analoga ingångar för en kapacitiv givare egentligen, borde väl gå att läsa av "digitalt"? Dvs över en viss spänning = on och under en viss spänning = off. Kan man kalibrera ingången så man får detta beteende även med en i grunden analog givare?

En microbrytare är ju av sin natur on/off, men kan man bara läsa av dylika om man har en PLC med bara "digitala" ingångar?
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Roli skrev:Microbrytaren slår till först när luckan stängs, även om luckan skulle vara öppen och microbrytaren skulle slå till av någon anledning så går det nog inte att suga då eftersom det krävas att luckan är stängd för att få något vakuum i systemet.
Skulle gärna se lite mer i detalj hur just vippluckan är konstruerad. Förstår inte konstruktionen utifrån den bilden tyvärr...
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Roli skrev:Här kommer länkar till Kretsschema och komponenter till mitt "styrsystem" för vakuumtransport.
Grävde runt lite på diverse elfirmor på nätet och det finns nätdelar, reläer, tidsreläer och kontaktorer för montering på DIN-skena. Så jag antar att det går att bygga upp motsvarande ditt elskåps nuvarande pryttlar med DIN-komponenter. Om man nu skulle vilja det.

Om jag nu kör på din modell med microbrytare i vippluckan i mitt system så kommer jag nog ändå att köra allt via en PLC för att kunna programmera logiken. Och jag lägger nog till en kapacitiv givare i toppen av sughinken som överfyllnadsskydd ifall nåt går på tok...
Skriv svar