Vad händer när man har för lite tilluft i pannrummet?

Skriv svar
Simson
Ungskog

Vad händer när man har för lite tilluft i pannrummet?

Inlägg av Simson »

Har förra helgen tätat min pannrumsdörr för att brännaren förde för mycket liv tyckte jag. Dörren var tidigare rejält otät och stod säkert för mycket av tilluften som förbränningen behövde. Tog i samma veva upp ett hål i väggen till verkstan för att skapa luftflöde. Hålet är cirka 10x20 cm, tyckte det skulle räcka.

Innevarande vecka så har pelletsförbrukningen sprungit iväg rejält, ungefär fördubblats :shock: jämfört med de tidigare 3 veckorna, och så himmla mycket kallare har det inte varit även om termometern krupit ner nån grad även här i Malmö.

:?: Får panna för lite luft och kan det då leda till högre pelletsförbrukning? Jag tycker inte att askan ser annorlunda ut jämfört med tidigare.
Hur märker man om pannan får för lite luft?
Stenhus i Malmö. 109 kvm+109 kvm suterängplan.
Gammal oljepanna, EGOR. Tigex dragregulator. Ecotec Bioline 20 pelletsbrännare.
100 liter extra vv-beredare seriekopplad efter pannan.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Om det finns någon sorts siktglas i pannan så man kan se lågan så blir den orange/röd vid för dålig syresättning. Annars kan man kolla skorstenröken en stilla dag - ryker det svart har man alldeles för dåligt med luft. Man får en fingervisning i alla fall.

Hålet du tagit upp bör räcka under förutsättning att verkstaden har ordentlig tilluft.

Angående förbrukningen - fel bränsleblandning (tex för lite luft) => icke optimal förbränning => högre bränsleförbrukning. Ungefär som att köra en Saab 99 från -76 med choken utdragen, kan man säga.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Jag vill minnas att det är lag på att pannrumet skall ha en ventil mot yttervägg eller igenom en luftkanal utifrån !
Och måttet av minst samma storlek som skorstens arean.

Till exempel vad kan hända om en oljebrännare inte för syre så det räcker till ?? första stadiet blir röken svartare allt efter som syret tar mer o mer slut, tillsist slockna om man har tur.
Kan också explodera så kraftigt att något kan gå sönder tillo med murad skorsten alvarligt skadas mm

Labba inte med syretillförsel till pannrumet !

Det med förbränning som inte får förbrännings luft som inte räcker till
går oförbrända brännbara gaser ut utan att avge någon värme
med ökad bränsleförbrukning.

( Nu vet jag inte vad sotaren säger om kanal anbringas emot ytterväggens panrumms ventil och lodrätt ner till golvet, här är ett alternativ på att få behålla värmen i pannrumet )

mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag har gjort som så att jag haft pannrumsdörren lite på glänt med en centimeterspringa ungefär. Om dörren går igen när brännaren går så har jag
ansett att det blir undertryck i rummet och öppnat ventilen mer.
Man vill ju inte ha för mycket tilluft till pannrummet eftersom detta ger extra genomströmningsförluster.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar