Pannan slut?

Skriv svar
mrsmp
Prima virke

Pannan slut?

Inlägg av mrsmp »

var nere och skulle sota av den gamal pannan ifran 62. marker att det verkar valdigt morkt inuti, som att askan ar svart. Komemr da pa att det varit varit svart att fa upp varmen och roktemp de senaste dagarna. oppnar nedersta luckan och dar kommer det sakta men sakert fram vatten. Den har tackat for sig elelr hur??
Nu ar det ju sondag, kan inte ringa nagon forran imorgon, men kan jag kora anda utan att det hander nagot sa att vi iallafall har inte fryser inatt?
Vad kan handa.
Fan ocksa, sitter har och far panik, detta kommer kosta massor! :cry: :cry:
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Gör som jag, byt panna själv. Då behöver det inte kosta så mycket.

Just det ja, kan ju nämna att det tog mig fyra veckor... :lol:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

ja det hade jag kanske kunnat om jag haft en aning om vad som kravs!
Jag sag att det fanns begagnade pannor pa blocket, far val dra hem den och forsoka kontakta nagon rorlaggare. Bara aventyret att fa den ut och in bavar jag infor!
Men, kan jag kora med den trots att den lacker? Riskerar jag skada nagot ytterligare?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag körde min läckande panna några veckor och det gick väl sådär. Jag gjorde systemet nästan trycklöst vid pannan, ventilerna på elementen var täta så ingen luft kom in den vägen. Det var ju på våren så jag inväntade bara varmare väder.
Kan du få ut den gamla pannan genom pannrumsdörren? Att såga ned en panna i delar är ett riktigt skitjobb.
Att anlita en röris för att installera en begagnad panna är nog ingen bra affär men kan man göra det själv blir det skaplig timpenning.
Hade mitt problem inträffat på hösten hade jag inte kunnat göra jobbet själv för det tog lång tid. Då hade jag nog beställt en ny CTC Ecoflex.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Om du kan se vart det läcker, kolla om du inte kan få någon svetskunnig bekant att hjälpa dig med å lappa ihop hålet å kör grejerna fram till våren iaf, de e f-n så mycket enklare att byta panna på sommaren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

Tack for alla svar! Det verkar sippra fram i nedre luckans framkant, men det kan ju finnas mer som jag inte kan se. Just nu kor jag sa smatt anda och det verkar inte komma ut nagot vatten nu som jag kan se iallfall. Men pannan kommer ju inte upp i mer an 50 grader. Vi har iallfall ca 18 grader just nu och lite varmvatten. Har tittat lite pa blocket, i varsta fall satter jag in en begagnad med hjalp av nagon rormokare. Aven om dom har saftig timpeng sa ar det ju nagot dom kan och bor val inte ta sa forbannat lang tid.
Skriv svar