Shunta hög temp vs låg temp

Skriv svar
robocom
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 01:23

Shunta hög temp vs låg temp

Inlägg av robocom »

Förutom vid köldknöppar så behöver jag sällan shunta ut mer än ca 50 grader. Har sedan jag flyttat in (drygt 1 år upplevet pelletsen som billig, Biomatic 20+).

Men nu börjar jag bli gammal vad gäller fysik man lärde sig i skolan.

1. Pannan står alltid på 80 grader för varmvattnet.
2. Om jag shuntar ut 50 grader till radiatorerna och enligt termometrarna får tillbaka 40 grader. Skulle då pannan dra mer pellets om jag shuntade ut 70 grader och fick tillbaka 60 grader?
Det är ju i Celsius mätt samma förlust, dvs 10 grader.

Jag känner mig lite övertygad om att jag missar någon fysisk princip här. Kan någon vara vänlig och förklara skillnaden i ex de ovanstående fallen i fråga 2?

Det "känns" som att pannan drar mer pellets ju högre temp jag skickar iväg, oavsett om returen ligger kring det normala 5-10 grader. Så förutom min förmodade avsaknad av en fysikalisk princip så borde ju inte pannan bry sig om huruvida den måste värma radiatorvattnet från 40 till 50 grader eller 60 till 70 grader - det är fortfarande 10 grader Celsius.

Jag missar SÄKERT något här, uppskattar om någon vill ta sig tid till att förklara.

Tack!

Robban
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det du missar är flödet.

Jag antar att du har termostater på elementen. Vid en högre fremledningstemp minskar de flödet. Om bara tempdifen är känd går det inte att räkna ut effekten.

En högre framledningstemperatur ger inte nämvärt högre förbrukning, såvida inte innetempen ökas. Men det beror lite på hur rören är dragna. Om al spillvärmen kommer huset tillgodo på ställe som ändå skulle värmas upp är det inga förluster. Om rören är dragna i en krypgrund eller kulver som inte behöver uppvärmning så ger det ökade förluster och lite högre förbrukning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Man ska alltid eftersträva så låg framledningstemp som möjligt för minsta förlusterna, Därför är en shuntstyrning bra att ha :wink:

Pannans börvärde kan du gott ställa ner till 70° för att minska förlusterna från den, Du bör klara vv ändå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

André: "Man ska alltid eftersträva så låg framledningstemp som möjligt för minsta förlusterna..."

Det är ju inte sant! Precis som Shakespeare skriver är det bara när värmen inte kommer någonstans till godo att det är spilld värme, jag vill lägga till att det är spilld värme även om något ställe blir varmare än önskat men om det är som i mitt hus där alla värmerören är nära mitten av huset, där "pannrummet" inte kan bli "för varmt" pga. planlösningen är all värme som kommer i huset nyttovärme.

Alltså är det alldeles likgiltigt för mig att sänka framledningstemperaturen, gör jag och minskar värmeutstrålningen från rören på det vis det måste jag kompensera så att elementen ger mer värme.

Detta är precis som med direktverkande el: det är inte lönt att köpa lågenergilampor till inomhusnelysning, den värme man inte få från lamporna ska elementen ge istället, slutsumman är att det enda man får med lågenergilampor inomhus i det fall är dyrare lampor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Det är en bra regel att man ska ha så låg framledningstemperatur som möjligt. Det är rätt ovanligt (tror jag) att alla rör går centralt i huset. I allmänhet går rören utefter väggarna, där radiatorerna sitter. Jag har sett värmebilder på hus utifrån där sockeln strålar ut mycket värme för att rören ligger där de ligger.

Men, sänker man för mycket får man räkna med att det märks i form av kallare golv eftersom kylan lätt leds in där.

Robocom, din känsla att det går mer pellets med högre framledning är välgrundad.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inte för intet att man kan spara in kostnaden för en shuntstyrning på 1 år.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Svenno
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:18
Ort: Borås

Inlägg av Svenno »

Min erfarenhet efter snart fem års eldande är att låg framledningstemp är det klart mest effektiva. Har ett stort hus som är om och tillbyggd under många år och har värmerören kors och tvärs genom huset. Jag låter shuntautomatiken leda fram lämplig (låg) temp beronde på yttertemp som ges av en utegivare. Ställer termostaterna på nästan maxläge och sänker dem under vintertid om det är riktigt kallt och framledningstemp är hög =(varmt i rummet). Justerar shunten om det visar sig att det blir kallt totalt sett i huset. Gnäller ungarna som bor på övervåningen höjer jag framledningstemp ngt. Har f.ö. alltid panntemp på ca 80 grader.
CTC 1100 Family 40
Janfire Flex A
280 kvm 3+1 vån
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Låt säga att man har 10% i framledningsförluster. Om man sänker framledningen från 60 till 40 grader så halveras dessa (på ett ungefär). Då har man alltså sänkt sin förbrukning med drygt 5%.

Det är fullständigt orimligt att pelletsförbrukningen skulle sänkas så pass mycket att det skulle märkas (utan avancerad loggning och flera års trend-kurvor). Förbrukningen varierar betydligt mer från dag till dag beroende på andra faktorer (teex ute-temp och vind).

Det är också orimligt att man skulle kunna spara in en shuntstyrning på ett år i en normal villa (endast pga sänkt framledning). Med exemplet ovan skulle man ha en årförbrukning på över 50000kr för att spara in en shuntstyrning på 3000kr.

De flesta villor har dessutom antagligen lägre förluster än 10% eftersom det mesta av förlusterna stannar i huset. Har man högre förluster så borde de åtgärdas i första hand. Isolering är billig.

MEN en shuntstyrning har även den positiva egenskapen att man får en jämnare inne-temp. Jag har märkt av egen erfarenhet att element-termostaterna inte är så bra på att reglera. Med lagom framledningstemp funkar de bättre. Iom att temperaturen inne blivit jämnare har vi kunnat sänka medeltemperaturen inne. Man brukar säga att 1 grad lägre inne ger 5% lägre förbrukning. Det är där den stora vinsten ligger. Jämnare inne-temp och sänkt förbrukning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Håller med Shakespeare.

Tex när solen skiner mitt på dagen och man utan shuntstyrning skulle få en högre temperatur på några grader, det då man tjänar pengar på en shuntstyrning!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag anser iaf att det inte finns några nackdelar med en shuntstyrning med innegivare men nån kanske kan ange nån fördel att shunta ut full temp o radiatortermostaterna styr tempen, Det ända som kan anse vara en fördel är att man slipper lägga ut ca 2000:- nått annat finns inte..

Med acktank är det istort ett måste med shuntstyrning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BSOD
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 18:30
Ort: Västerås

Inlägg av BSOD »

En annan fördel med låg framledningstemp är att det blir mindre oljud i termostaterna... När vi flyttade in var det hög temp på sekundärkretsen, så alla termostaterna "skrek" för att de var hårt instrypna. Efter att jag sänkte temperaturen på sekundärkretsen så försvann det oljudet helt.
Kombipanna Egor m. oljebrännare(!) Bentone.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jasså? För mig är det tvärtom. Ställer jag framledningen för lågt så öppnar termostaterna för fullt och elementet susar. Fast det susar iof bara med cirkpumpen på 2an eller 3an och jag kör för det mesta på 1an.

mvh


Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BSOD
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 18:30
Ort: Västerås

Inlägg av BSOD »

Aha... då drog jag nog en lite för snabb slutsats. Jag tror att jag sänkte framledningskurvan och pumpen samtidigt. Oljudet försvann i samband med det. Det var rätt tokigt injusterat, så jag var tvungen att göra många åtgärder samtidigt för att få net tempen inomhus...
Kombipanna Egor m. oljebrännare(!) Bentone.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Furetör skrev:Jag har sett värmebilder på hus utifrån där sockeln strålar ut mycket värme för att rören ligger där de ligger.
Precis sådär ser det ut på mitt hus, inte mycket man kan göra åt det som inte består i stora investeringar och mycket arbete. Vid -10 grader ute och runt 50-55graders framledningstemp (klent enrörsystem) så är sockeln 5-6grader varmare än väggen ovanför, även på de ställen som väggen ovanför är tegelvägg vilken står direkt på sockeln.... (-70 tals hus, blandat trä å tegel).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar