Eldningsekonomi Hjälp !

Skriv svar
granath
Ungskog

Eldningsekonomi Hjälp !

Inlägg av granath »

Hejsan, ett tag sedan man var här nu, men så är det när man har klarat sig ett tag. har en massa olika frågor som jag hoppas någon kan ta sig tid till att svara på.

Panntemperatur ? vad ska den ligga på, blir det billigare ju lägre den är ?, hur lågt kan den ligga ?, min temp ligger på 75 grader.

Shunten, vad e den till för förutom att strypa värmen på elementen ? det gör man ju på elementen väl ? min shunt är öppen helt.

Termostaterna på elementen, är dom temperaturkänsliga och stänger när temperaturen nått en viss temperatur?

Cirkulationspumpen ? ska den vara av eller på ?
Jag har min av för jag har fått för mig att det kostar mycket i ström.
men å andra sidan har det slagit mig att vattnet som leds tillbaka av självcirkulationen är så kallt att det går mer pellets och att jag hade tjänat på att ha på pumpen.
har märkt att elementen är varma uppe vid och kalla nere.

Vilken effekt ska jag använda ? vilket ger bäst ekonomi ? jag kan ställa effekten själv på min brännare och kan inte säga nu vad jag har ställt den på. vad är en bra balans i matnings %

Vill sänka min förbrukning för jag tror den är för hög, för närvarande så drar min anläggning en säck om dagen.
jag använder lantmännens pellets.

Dom som undrar vad jag har så är det en gammal ved/olje panna duplomat med en agrotec spannmålsbrännare (funkar bra till pellets med.)

ställ gärna motfrågor
tack på förhand
Utrustning:
Agrotec brännare i en gammal Duplomat kombipanna.
granath
Ungskog

Spjället ?

Inlägg av granath »

Spjället

ska det ställas in på något sätt ? den står öppet för fullt....
kanske släpper ut för mycket värme..
Utrustning:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

75°C låter helt OK.

Med shunten kan man styra hur varmt vatten man skickar ut, i en del fall kan man sänka förbrukningen lite vid att bara shunta ut "lagom varmt" vatten till elementen. Dessutom beror det på om man har termostat-ventiler eller "bara" vanliga "strypventiler", har man "strypventiler" kan man styra hela husets temperatur med en shuntstyrning med lämpligt placerat innegivare.

Och sedan "Termostaterna på elementen, är dom temperaturkänsliga...", hur skulle jag veta det?I MITT hus är alla ventiler på elementen med termostatstyrning men jag har ingen aning om hur det är i ditt hus. I mitt hus har jag alltså termostat på varje element och då ställer jag shunten på "full patte", sedan reglerar huset sig själv.

Om det fungerar utan cirkulationspumpen är det väl OK men "mycket ström"? Min pump är vald en del större än nödvändigt av olika orsaker, den drar 46W och det är knappast "mycket".

Och du kan INTE lita på att det blir kallare vatten tillbaka utan pumpen än med pumpen, du har en faktor som är otrolig viktig och det är flödet. Högt flöde och lågt temperaturfall kan betyda exakt lika mycket energi som lågt flöde och hög temperaturskillnad, energimängden räknas ut med Flöde x Temp. skillnad.

Och om huset är lagom varmt i båda fall är skillnaden nog ganska nära noll, energimängden som går åt för att hålla rummen lagom varma är den samma.

Och vilken effekt som är bäst... jag har en Janfire NH brännare och har faktisk testat det, mitt anlägg verkar vara mest effektivt runt 9-11kW men det är MITT anlägg som är en helt annan panna och brännare.

Och skorstensspjället SKA STÅ HEL ÖPPET!!! Att strypa det kan ge en minimal vinst OCH en våldsam ökad risk för en massa skit som askdamm i pannrum, risk för rökgasexplosion, risk för CO i pannrummet osv.

Du verkar tro att du har en enorm förbrukning och att den kan sänkas mycket men du kanske inte vet om att de 3-4 kallaste månader på ett år slukar runt 50% av årsförbruket, jag höll på att smälla av då jag började 2005-12-22, trodde att det var sinnessjukt dyrt att elda med pellets men sedan gick det snabbt ner i förbruk igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
granath
Ungskog

Inlägg av granath »

hur tar man reda på om termostaterna på elementen är temperaturkänsliga ? det enda jag vet är att det är danfoss.
Utrustning:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mina är ställbara med en skala 1-5 på med en pilmarkering. De är gjort av grå/vit plast som en "mugg" över själva ventilmekanismen, den har räfflor för att luft kan strömma igenom.

Ett exempel
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
granath
Ungskog

Inlägg av granath »

mina är gamla som gatan, men stämmer in ganska bra på din beskrivning
Utrustning:
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Står det Danfoss på dem är det helt säkert termostater (dvs temperturkänsliga)
Mina danfoss har följande karaktäristik:
1= 14 C
2= 17 C
3= 20 C
4= 23 C
5= 26 C
Max= 28 C

Sen händer det ibland att termostaten kärvar och kan behöva lite underhåll eller bytas ut.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
granath
Ungskog

Inlägg av granath »

då får jag kolla upp modell och leta datablad så jag har koll på det då..

En annan fråga angående element.
Hur gör ni ?
alla elementen tillslagna eller bara utvalda rum ?
jag har 2 av 5 element på med normalt flås nere och 2 av 3 igång uppe som bara är en aning ljummiga
Utrustning:
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Bäst brukar vara att alla element är igång och justeras så att tempen balanseras och blir så jämn som möjligt i hela huset (kanske lite svalare i något rum)
Om alla element är ljumna och tempen i huset är lagom så är det perfekt.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eldar du pellets så kan du gott sänka pannans driftstemp så den startar vid 60-65° men om du eldar spannmål rekomenderas högre temp på 75-85°
Det blir mindre förluster ju lägre temp du kan köra pannan på..

Radiatorerna ska va varm uppe o sval/kall nere o det bästa är om du har shunten så lite öppen att rätt temp inne ändå nås, Det är därför man monterar en shuntstyrning/motorshunt..
Då kör man med helt öppna termostater o stryper in dessa på radiatorkoppelreturen tills rätt rumstemp nås, Sedan kan man ha radiatortermostaterna ställda så dom stryper vid nån/några graders övertemp pga kamin/solinstrålning mm.. Har man shuntstyrning med innegivare så sköter den om att shunta ut tillräckligt varmt vatten för att hålla vald innetemp..
En shuntstyrning typ termomatic cbj/automix 20 borde du skaffa..

Cirkulationspumpen ska vara på men du kan iof klara dej med självcirkulation, Pumpen kan du köra på läge 1 o då drar den 25-35 Watt så det är inga stora summor den drar..

Om du vet vilken märkeffekt pannan har med ved/olja så ställ effekten på brännaren till 70-75% av den, Pannans märkeffekt 20 kW= max inmatad effekt i brännaren på 13-15 kW (ca 3 kg pellets/tim el ca 4 kg havre/tim ska den dra då)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompa13
Späd planta

Temperatur på cirkulationsvattnet?

Inlägg av Tompa13 »

Vilken temperatur bör cirkulationsvattnet ha ut från pannan?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Beror väl lite på utetemp ..isolering av huset Stora "värmekällor "mm....Men låt säga skulle det räcka med mellan 50-55 C när det är myggfritt så är det ju glädjande :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Min framledningstemp är ca 34° vid 0°C utetemp.
Sedan justras den ungefär en grad upp / sjunkande grad utetemp.

0°C ute = 34°C framledning
+10°C ute = 24 °C framledning
-10°C ute = 44°C framledning
osv.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Skriv svar