Mycket ljud från motorn eller internskruven i Bioline 20
Vi hade mycket oväsen från vår brännare när den var nyinstallerad, både hög- och lågfrekventa ljud. Det blev tystare med tiden, idag låter den hyfsat lite. Precis som hos dig brummade det i hela huset när den gick (murat hus) och jag höll på att bli tokig, nu surrar den på sin höjd och vi störs inte alls. Gnisslar gör den ibland vid uppstart, men jag har inte forskat så mycket i det utan sprutat ner lite silikonspray på slussvingarna. Jag inbillar mig att det blir lite bättre av det.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Min utrustning är klart tystare än oljebrännaren var, den startade med en dov "puff" som väckte mig på natten fast sovrummet är på övervåningen. Har haft tre olika brännare och alla har låtit lika mycket och luktat illa. Så jag föredrar pelletsbrännaren men visst låter det, i mitt fall när matarskruven går. Men i alla fall inget jag vaknar av på natten. Och det luktar numera gott i källaren. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .