Mycket ljud från motorn eller internskruven i Bioline 20

Simson
Ungskog

Mycket ljud från motorn eller internskruven i Bioline 20

Inlägg av Simson »

Har alltid hört innan att en pelletsbrännare inte för mera väsen än en oljebrännare, vilket var viktigt för oss eftersom vår sovavdelning ligger nära pannrummet.

Är därför lite besviken :( på det ljud som vår brännare ger ifrån sej under drift. Om det är motorljudet eller om det är internskruven (som drivs av motorn) vet jag inte. Det är ett lågfrekvensljud vilket gör att det förutom nära pannrummet kan höras överallt i huset. Det går inte via radiatorerna. Dessutom så händer det att det gnisslar gällt när mekaniken snurrar den övre delen av brännarkoppen (uppskattningsvis var 8-10 varv med internskruven). Detta ljud stör nog mer eftersom det är rätt gällt.

Har någon upplevt motsvarande problem? Hur har ni åtgärdat detta :?:
Kan man ljudisolera brännaren? Kan väl knappast gå, den ska väl ha lufttillförsel för att kunna fungera och då kommer ljudet den vägen.

Har tagit upp ny tilluftskanal till pannrummet så att jag skall kunna täta dörren helt och därmed få lite lugnare i sovavdelningen. Det är en spegeldörr så jag tänkte börja med frigolit på de tunna speglarna samt tätningsband i karmen och se vad det hjälper. :wink:

Andra förslag på lösning :roll: ?

//Simson
Stenhus i Malmö. 109 kvm+109 kvm suterängplan.
Gammal oljepanna, EGOR. Tigex dragregulator. Ecotec Bioline 20 pelletsbrännare.
100 liter extra vv-beredare seriekopplad efter pannan.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Oljud från mekaniska delar i själva brännaren kan vara luriga, dessa kan ju fortplanta sig i pannan och vidare i rören, men vad som är normalt för din brännare har jag ingen aning om.

Skruven däremot kan låta en hel del också men det brukar man kunna lösa genom att hänga upp den i i gummi en bit mellan taket och skruven, min skruv lät något fruktansvärt i hela huset när jag monterade den första gången i kedja, jag bytte till en gummistropp (sån du har till kapell på släp) mellan kedjan och skruven och nu är det helt tyst i resten av huset och stör inte något alls.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

När det gäller den "rörliga" delen på brännarekoppen så har jag också haft problem med gnissel när den snurrar, ett ljud som skär igenom.

Och det går att bli av med, jag har lyckats. Det kommer förvisso tillbaka efter ett tag igen med då är det "bara" att göra om samma sak igen.

Undermedlet som tar bort gnisslet heter spissvärta och finns på tub. Nu var det nog en 8-9 år sedan som jag köpte min tub på en liten lanthandel strax utanför Lindome så jag vet inte exakt var man kan få tag på det, men jag kommer snart själv att behöva köpa en ny tub.

För att bli av med oljudet så tar man lite snärta på en pappersbit och strycker ut på själva ringen (den som roterar) och då helst uppe i "hörnet" om du förstår vad jag menar. Det kan även fungera att stryka lite på själva brännarkoppen är ringen roterar men det brukar inte räcka lika länge, som när man stryker på själva ringen.

Om du lyfter upp ringen så går det att se på brännarkoppen vilka ytor som "gnider" mot varandra. Det brukar vara lite blankare på koppen där. Och det är just motsvarande ytor som skall "bestrykas" lite lätt på själva ringen. Spissvärtan fungerar sedan som ett smörjmedel (har för mig att det innehåller grafit) och tar bort gnisseloljudet ca. 2-3 månader ibland mer. Det hänger på hur mycket brännaren går eftersom det till slut bränns bort.

Hör gärna av dig om du lyckas med att bli av med oljudet samt var du isåfall fick tag på spissvärta.

Låter det mycket från internmotorn så bör du nog ganska snabbt se över smörjningen i själva växellådan. Annars slutar det med ett haveri.
Min nuvarande motor (nummer 2) lät rätt så mycket för några veckor sedan. Strax därefter fick jag haveri på matarkuggen. Lyckades få tag på någon av de sista reservkuggarna så jag slapp byta motor. När jag gjorde detta så upptäckte jag också att övriga kuggar samt deras stift var slitna. Fick byta två, hade sparat min gamla motor med växellåda. Så den fick rycka in som reservdel. Den gamla motorn hade gått strax över 10000 timmar men kugghjulens hål och axlar var knappt slitna. Den nya motorn som "bara" hade gått nästa 5000 timmar hade bra slitna hål i kugghjulen samt axlar som nästan var halvt avslitna. Allt beror nog på att den andra motorn var dåligt smord.
Nu med "nyagamla" kuggar och nytt fett så är den nästan ljudlös vid gång.

Edit: Smörjmedlet heter inte spissvärta utan "Sterling ugn-svärta"
Senast redigerad av Roli den ons 22 okt, 2008 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Det där var intressant, Roli! Eftersom jag köpte min RB-skruv begagnad får jag nog ta och skruva isär den och inspektera skicket! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

Jag hade mycket oljud från bränaren när den skulle köra igång.
Det var skruvarna på själva motorn som drar internskruven som satt lösa, jag tog bort motorn och centrera upp den och drog åt.
Vilken skillnad, nu hörs den inte alls.
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

micke_932 skrev:Skruven däremot kan låta en hel del också men det brukar man kunna lösa genom att hänga upp den i i gummi en bit mellan taket och skruven
Jag förstår, jag tror du syftar på matarskruven från pelletsförrådet. Det jag menar är ínternskruven i brännaren som matar in pellets i eldhärden. Brännaren hänger redan i pannan så jag vet inte om denna del kan "gummisäkras" ännu mer.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Angående gnisslet från kransen runt brännkoppen - vad jag minns har Ecotec tagit fram en bronsring som ska få bort gnisslet, det är tydligen ett inte helt obekant problem. Det kändes lite aktuellt för min del i början, men gav sig med tiden.

Allmän reflektion - min brännare låter, trots lite mekaniska ljud, betydligt mindre än den gamla oljebrännaren, men det kanske var den som var onormal...
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

Roli skrev:För att bli av med oljudet så tar man lite snärta på en pappersbit och strycker ut på själva ringen (den som roterar) och då helst uppe i "hörnet" om du förstår vad jag menar. .
Nej, jag vet inte vad du menar med "hörnet". Brännaren är ny för mej och jag har bara haft den ute och rensat en gång (häromdagen). Om du kan beskriva lite närmare vad du menar så skall jag kolla det nästa gång jag plockar ut henne. Skall också leta efter spissvärta.
Roli skrev:Låter det mycket från internmotorn så bör du nog ganska snabbt se över smörjningen i själva växellådan. Annars slutar det med ett haveri.
Jamen min brännare har bara gått 40 timmar så det kan (väl :shock: ) inte vara dags för en smörjning?

Finns det någon annan som bor i eller nära Malmö så jag kan komma och lyssna om min brännare är onormalt högljudd eller inte :?:

//Simson
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

Yngveax skrev:Jag hade mycket oljud från bränaren när den skulle köra igång.
Det var skruvarna på själva motorn som drar internskruven som satt lösa, jag tog bort motorn och centrera upp den och drog åt.
Vilken skillnad, nu hörs den inte alls.
Hmm, synd du bor så långt bort. Hade gärna kommit förbi och jämfört ljudvolymen.

Är det någon annan som har upplevt samma sak (alltså inte att man bor för långt borta utan att det är problem med ljudnivån som man lyckats lösa).
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

ak skrev:Angående gnisslet från kransen runt brännkoppen - vad jag minns har Ecotec tagit fram en bronsring som ska få bort gnisslet, det är tydligen ett inte helt obekant problem. Det kändes lite aktuellt för min del i början, men gav sig med tiden.

Allmän reflektion - min brännare låter, trots lite mekaniska ljud, betydligt mindre än den gamla oljebrännaren, men det kanske var den som var onormal...
Bronsring låter ju väldigt mycket enklare än att jobba vidare med att isolera dörren osv. Skall kolla med min installatör.

Lät din oljebrännare mycket? Själva förbränningen är ju nog lite högljuddare från vår gamla oljebrännare jämfört med nu, men just motorn/internskruven/(eller vad det nu är) låter väldigt mycket mer.

//Simson
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Oljebrännaren var inte att leka med, det dånade i hela källaren när den jäkeln gick. Nu är det oftast bara ganska stillsamt rassel, bortsett från tändningsfasen som ju låter en del. Man får komma ihåg att en Ecotec innehåller ganska mycket mekanik som i princip kan skapa oljud, på så vis är det ju lite skillnad mot de flesta övermatade brännare.

Ha lite tålamod med gnisslet innan du skaffar en bronsring (om inte installatören bjuder på en, vill säga), hos mig försvann det i princip helt efter någon vecka (eller så har jag blivit döv på den frekvensen...)
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Simson skrev:Jamen min brännare har bara gått 40 timmar så det kan (väl :shock: ) inte vara dags för en smörjning?
Kanske inte, men jag har hört/läst om en del motorer som var dåligt smorda redan "från fabrik"...... Min motor (nr:2) hade mindre fett i sin växellåda än vad motor (nr:1) hade, den som satt på när brännaren installerades. Är din brännare helt ny så borde väl installatören fixa till oljud...... eller....

Med hörnet menar jag det hörn som finns "inne" i själva ringen (den som roterar) som man ser när man lyfter upp själva ringen. Du har ju en Bioline så det borde vara lätt att lyfta upp den. På min brännare så är elspiralen ivägen, måste böjas upp lite för att få loss ringen.

Ett litet tillägg angåeende mitt "smörjmedel", det heter inte spissvärta, jag var och läste på tuben igår kväll, utan "Sterling ugn-svärta" och dess normala användningsområde är att svärta gamla gjutjärnsspisar och kaminer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Japp, där är den. Tuben med ugn-svärta, exakt den som jag använder hemma.

Tack för länk till återförsäljare.

Att köpa en kartong med tuber känns lite "over kill" med tanke på att den tub som jag har hemma har räckt i ca 8-9 år och den är inte slut än......
Moderator
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

Roli skrev:...jag har hört/läst om en del motorer som var dåligt smorda redan "från fabrik"...... Min motor (nr:2) hade mindre fett i sin växellåda än vad motor (nr:1) hade, den som satt på när brännaren installerades. Är din brännare helt ny så borde väl installatören fixa till oljud...... eller....

Med hörnet menar jag det hörn som finns "inne" i själva ringen (den som roterar) som man ser när man lyfter upp själva ringen.
Skall kolla med min installatör angående smörjning. Vad gäller själva ljudet så menar han att det är normalt, men jag har ju inget att jämföra med.
Det kanske är normalt ljud från en Bioline men i så fall så har dom lite kvar att göra med produktutvecklingen. :?: Är det någon annan på forumet som bor i Malmö och har en Bioline 20 som jag kan jämföra med??.

Jag får som sagt kolla på ringen nästa gång jag asksuger. Kan liksom inte just föreställa mej ett hörn på en en ring :? - men de ger sej kanske när jag håller den i handen. Vad gäller medlet så verkar det finnas tillgängligt i specialbutiker så det skall nog inte vara problem att skaffa lokalt.
Skall dock vänta ut det lite längre och se om det försvinner som "ak" skriver.

Edit: Fixat med citeringen / Roli moderator
Skriv svar