Har under flera år kört en CTC 1100 family 20 med Viking Bio brännare och fick aldrig detta att fungera optimalt. Ständiga driftstopp och olika typer av störningar gjorde eldnigen till ett elände. Roster och brännarrör byttes flera gånger och likadant brännspiralen. Var mycket missnöjd.
Kör idag (i annat hus) en Flex A i en större CTC 1100 och plöstligt funkar det utmärkt. Kapat turbolatorerna 6 av 9. Kör ca 350 kg pellet mellan sotningarna men kan om jag är lite slö köra mer. Sommartid sotning var 3e eller 4e vecka, vintertid varje vecka. Har på två år bytt en säkring i i brännaren samt vattensäkringen en gång. Rengör brännaren regelbundet med tryckluft, ibland också pannan. Skitigt som f-n men det gör gott för apparaterna. Använder munskydd och mask vid dessa tillfällen.
Ny brännare till ctc1100
-
- Prima virke
Jag var o kladdade i en annan tråd med... MEn jag vill slå ett slag för kombinationen Viking bio samt CTC1100. Värmer upp en 100kvadrats kåk från 36 som ej är tilläggsisolerad (än), 2 glasfönster samt div otäta dörrar (tills idag
) Nollgradigt ute så ligger jag på ca 9kg om dagen. Iofs kör jag Norsk pellets som jag upplever bättre.
Har märkt några små grejer som spelar in riktigt rejält på denna brännare.
1. Motdraget. Råkade justera så det vart för lågt drag vilket medförde GRYM åtgång av pellets.
2. Matarskruvens vinkel. För låg vinkel gjorde för mej att doseringen vart ostabil.
3. Den som var här och justerade in min brännare, bommade switchen för plast/metall skruv. Vet inte om det eg spelar boll, men tycker det funkar bättre nu när det är omjusterat.
Ska justera om brännaren nu efter att ha bytt till Norsk pellets från Laxå pellets och se om man kommer ner lägre i förbrukning.
Farsgubben fick problem med sin Janfire och Laxåpellets. Om det var något mer spån eller om de var lite löspressade vet jag inte men hans interna matarskruv satte igen sej hela tiden. HAn kör nu Norsk pellets med gott resultat. Jag som har en Viking bio hade inte detta problem då den brännaren bara har en dämplucka som rörlig del inuti.

Har märkt några små grejer som spelar in riktigt rejält på denna brännare.
1. Motdraget. Råkade justera så det vart för lågt drag vilket medförde GRYM åtgång av pellets.
2. Matarskruvens vinkel. För låg vinkel gjorde för mej att doseringen vart ostabil.
3. Den som var här och justerade in min brännare, bommade switchen för plast/metall skruv. Vet inte om det eg spelar boll, men tycker det funkar bättre nu när det är omjusterat.
Ska justera om brännaren nu efter att ha bytt till Norsk pellets från Laxå pellets och se om man kommer ner lägre i förbrukning.
Farsgubben fick problem med sin Janfire och Laxåpellets. Om det var något mer spån eller om de var lite löspressade vet jag inte men hans interna matarskruv satte igen sej hela tiden. HAn kör nu Norsk pellets med gott resultat. Jag som har en Viking bio hade inte detta problem då den brännaren bara har en dämplucka som rörlig del inuti.
Nicklas_Kga hur har du löst det med termostater och hysteres?
Pannan har bara 145 liter vatten och jag tycker det blir många starter
nu när det blivit kallare. Har ställt upp brännarens hysteres till 18 grader och ändå startar brännaren rätt ofta. Kör på effekt omkring 12 kilowatt.
Tycker nästan nu att man skulle ha en isolerad tank på 500 liter att koppla till pannan.
nu när det blivit kallare. Har ställt upp brännarens hysteres till 18 grader och ändå startar brännaren rätt ofta. Kör på effekt omkring 12 kilowatt.
Tycker nästan nu att man skulle ha en isolerad tank på 500 liter att koppla till pannan.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Abene...köper du en tank blir det inte så många starter ..Desto läängre.. går väl brännaren i stället
....
Inte så mycket inbesp.....endast tändelement som räcker längre..
Och du kan beställa bubbelmassagebadkar de la enormos...utan problemo
Mvh

Inte så mycket inbesp.....endast tändelement som räcker längre..
Och du kan beställa bubbelmassagebadkar de la enormos...utan problemo

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Kör på underhållselden så slipper du många uppstarter.abene skrev:Nicklas_Kga hur har du löst det med termostater och hysteres?
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
-
- Prima virke
Jag har en tempsensor i ett av dykrören så det blir visserligen en del extra starter när man tar varmvatten, men inte så överdrivet ändå.abene skrev:Nicklas_Kga hur har du löst det med termostater och hysteres?
Har ställt på alla termostat element på max och "justerat" in de 2 gamla kran elementen på övervåningen sen styr jag innetempen med shunten. Blir lite rännande i pannrummet när det växlar temp kraftigt men skall inhandla en automatisk shuntreglering inom kort.
KAn tillägga att vi har en innetemp på 22 grader och då går det ca 10-11 kilo pellets /dygn med 1-3 plus dagtid och -3/-4 nattetid.
Kör på modulerande effekt, men pannan hinner upp i temp långt innan brännaren startar högeffekten. Sparade ca 3-4 kilo om dygnet när jag ställde om till modulerande.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).