Skomakarns barn går med trasiga skor brukar det ju heta och tidigareblackarrow skrev:Och jag som tyckte jag hade mycket rör och krökar på mitt system...![]()
Att temperaturen sjunker något kan bero på att du har en stor förådsberedare i toppen på tanken och att denna inte värms upp så snabbt. Det var ju bara 5 grader.
Skulle detta dykrör kunna vara vridet 180 grader så att långa och korta rören blivit växlade!?
ägare sägs ha varit rörmokare så det förklarar en del

Då är pannrummet ändå ett av dom snyggare områdena ska du veta

Dom 5 graderna är allså pannan och inte tanken, tanken tappade närmare 20-25
grader enligt termometern. Det skumma där är ju att toppen (överdelen) svalnar till
samma temp som botten (mätt vid dykröret under patronen) innan botten börjar svalna.
Jag hade också en teori om att det skulle vara felvänt/spegelvänt, men om tanken är kall
och man börjar elda upp så att toppen är varm och då shuntar ut max så blir utgående temp
motsvarande tanktempen så jag tror den suger ur toppen, frågan är bara vart returen hamnar.
Det är inte sååå himla mycket jobb, mitt i allt virrvarr så kan man misstänka att
ägaren har tänkt till en aning, för radiatorkretsen har avstängningar och det ena expantionskärlet
likaså, så jag behöver bara släppa på trycket till tanken för att konna koppla isär det.
Just nu känns det som om man får ta och göra det bara för att få visshet i vad f-n som
pågår där inne i tanken, även om ev. ombyggnationer nog får vänta till
mer förutsägbart väder.
//Magnus