Gerkros pelletspanna
Gerkros pelletspanna
Har varit i kontakt med Gerkros på Irland angående deras Woodpecker pelletspanna. Kunde konstatera att de även hade den för utomhusbruk!
Lite innovativt och djärvt kan väl tyckas men man slipper nog sotaren iaf. Utan tvekan kan den nog anses som lättsotad inklusive skorstenen.
Frågan är : vad tycker svenska myndigheter om en sådan lösning? Bygglov, brandsäkerhet osv
Bifogar en länk till pdf http://gerkros.ie/downloads/15kW.pdf
Vad tror ni om denna lösning?
Lite innovativt och djärvt kan väl tyckas men man slipper nog sotaren iaf. Utan tvekan kan den nog anses som lättsotad inklusive skorstenen.
Frågan är : vad tycker svenska myndigheter om en sådan lösning? Bygglov, brandsäkerhet osv
Bifogar en länk till pdf http://gerkros.ie/downloads/15kW.pdf
Vad tror ni om denna lösning?
Tror inte det skulle fungera här p.g.av snön. Det ser ut som den tar in brännarluften genom slitsarna i dörrarna och hos mig skulle den bli begravd i en snödriva i första bästa snöstorm. Hade när jag köpte mitt hus vattenpumpen i ett separat pumhus men efter alla problem första vintern var jag tvungen att gräva och flytta in pumpen i källaren istället. Ett sånt lyft det blev att ha den varmt och torrt i källaren istället för en igensnöad bod med hungriga möss. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
snillet: ska vi slå vad? installera en sådan utomhuspanna och du ska se största snöfallet i historien och det ligger kvar i evigheter... 
Nej allvar: enl. bilderna är dess förråd inget att skryta med, 110kg räcker inte många dagar när det blir kallt på riktigt.
Den är självrensande i brännkammeren... men inget om HUR den gör det, även självrensande i rökvägen... men inget om HUR den gör det.
Modulerande i 5 steg med 30% effekt som minimum: helt OK... men egentligen ganska likgiltigt sett från mitt synpunkt. Det är bara när det är som kallast att mitt hus kommer över 4,5kW i värmebehov men har man ett större ställe med högre förbruk kan det vara trevligt... men då blir det knas med 110kg förrådet, räcker för kort tid.

Nej allvar: enl. bilderna är dess förråd inget att skryta med, 110kg räcker inte många dagar när det blir kallt på riktigt.
Den är självrensande i brännkammeren... men inget om HUR den gör det, även självrensande i rökvägen... men inget om HUR den gör det.
Modulerande i 5 steg med 30% effekt som minimum: helt OK... men egentligen ganska likgiltigt sett från mitt synpunkt. Det är bara när det är som kallast att mitt hus kommer över 4,5kW i värmebehov men har man ett större ställe med högre förbruk kan det vara trevligt... men då blir det knas med 110kg förrådet, räcker för kort tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Större förråd borde väl inte vara något större problem att fixa. Men lösningen borde väl vara bra för dem som idag "bara" har elvärme och vill konvertera till vattenburen värme och som inte vill ha VP. (Blir kanske inte speciellt många personer.......)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Men vitsen med den var väl just att ställa enheten utomhus? Större pelletsföråd går väl inte in i skåpet och skott sig fram och fylla pellets mitt i vintern låter inte bättre än när jag hade mitt pumphus, en gång hade en mus tagit sig in och gnagt i elkablarna så det blev kortis. Det är bara ett exempel på problemen som drabbade mig den vintern. Det är förstås så att brist på vatten drabbar snabbare än stoppad pelletsvärmare, vid vattenbristen så var det bara att ge sig ut i snålblåst, mörker och 20 minus och felsöka. jag kommer i alla fall inte att sätta en pelletspanna i en liten plåtlåda på gården. Därimot kan jag tänka mig en ordentlig seperat byggnad för pannan om jag skulle elda med flis eller ved som tar plats och smutsar ned. Det har några grannar, men med eget bränsle så blir det en annan ekonomi i att bygga separat rymlig pannsentral. Mvh HSE.
Nu kanske det där med snö är ett problem, fast inte i hela sverige.
Min tanke var att sätta den längst in i en "carport".. "under tak" . Skyddad från regn och blåst och ha en 8-10 storsäckar inrullade under samma tak.
Behöver inte skotta eller så. Visst blir det "utomhus" och lite kulvertar men det går ju att lösa. Fast 110 kg förråd är lite lite men en slussmatare och en skruv och lite givare så går det att fixa sådant också.
Men då börjar det väl mer likna en traditionell extern panncentral
Min tanke var att sätta den längst in i en "carport".. "under tak" . Skyddad från regn och blåst och ha en 8-10 storsäckar inrullade under samma tak.
Behöver inte skotta eller så. Visst blir det "utomhus" och lite kulvertar men det går ju att lösa. Fast 110 kg förråd är lite lite men en slussmatare och en skruv och lite givare så går det att fixa sådant också.
Men då börjar det väl mer likna en traditionell extern panncentral
Min sambo komifrån Irland, och jag är där flera gånger och har besökt många husen ( hennes bekant och anhörig så), där jag har "smygtitt" nej, men flesta kör med oljeeldning, och vanligare står dom ute under tak, oftast typ hundkoja eller utomhus nära med hus. De oljepanna är bara 1/3 storlek mot svenssons oljepanna. Ungefär 80x45x45 cm.
Irland aldrig blir så kallt som minus o snö. men alltid skit kallt blåsig och ofta iskallt vind på vintern. Nästa alla hus har öppetspis, kör med kol, vissa få villaägarna som har inbyggt pelletsspis är ganska nytt för några år sen för dom än vi har funnits lång bak med pelletskamin.
Som föräldrar har olje säger att de förbrukning 600-800 liter per år på 73 kvm plan hus endast uppvärmning hus, seperat med varmvattentapp el-varmvattenberedare.
Ja, vi ska till Irland nästa vecka hos hennes föräldrar, så jag kan väl passa på ut och hitta om någon återförsäljning har hemma sådan woodpecker eller nå annan typ. Så har jag någon att göra, annars låna hennes bror motorcykel och turen
Irland aldrig blir så kallt som minus o snö. men alltid skit kallt blåsig och ofta iskallt vind på vintern. Nästa alla hus har öppetspis, kör med kol, vissa få villaägarna som har inbyggt pelletsspis är ganska nytt för några år sen för dom än vi har funnits lång bak med pelletskamin.
Som föräldrar har olje säger att de förbrukning 600-800 liter per år på 73 kvm plan hus endast uppvärmning hus, seperat med varmvattentapp el-varmvattenberedare.
Ja, vi ska till Irland nästa vecka hos hennes föräldrar, så jag kan väl passa på ut och hitta om någon återförsäljning har hemma sådan woodpecker eller nå annan typ. Så har jag någon att göra, annars låna hennes bror motorcykel och turen

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Ja precis, dom har inte konstruera efter nordens hårda väder. Det är alltid roligare att nyfik på verklig än bilder 

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Pannrumshärskare!
I USA är det vanligt att ha pannan ute.
Det finns påkostade modeller som är gjorda i rostfritt.Fast dom kör bara med överförbränning på dom.

Det är dessutom vanligt att koppla ihop allt med PEX rör.
I många stater börjar dom förbjuda utomhus pannor.Dom är inte så miljövänliga
Det finns påkostade modeller som är gjorda i rostfritt.Fast dom kör bara med överförbränning på dom.

Det är dessutom vanligt att koppla ihop allt med PEX rör.
I många stater börjar dom förbjuda utomhus pannor.Dom är inte så miljövänliga
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Sedan kostar det energi att hålla pannbyggnaden varm, med pannan i källaren kommer spillvärmen huset till godo. Men som sagt, kör man på egen ved är separet pannhus en helt annan sak. Pelletspanna är inte så nedsmutsande och utrymmeskrävade som en flis/vedhantering. Mvh HSE.