Problem med Flex A stannar ibland

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
tpsoft
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av tpsoft »

ja gör gärna det, är så fruktansvärt trött på brännaren just nu
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

tpsoft skrev:ja gör gärna det, är så fruktansvärt trött på brännaren just nu
Läget är detsamma. Hans snabba renovering drar ut på tiden. Som gammal bilmek kunde han lätt svetsa ihop sprickorna och byta lagren men brännaren stannar ändå. Elektroniken är nog inte hans specialområde riktigt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
tpsoft
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av tpsoft »

oki tack ändå, får väl ringa någon som byter termostaten i veckan och hjälper inte det så vet jag inte vad nästa steg är, typ en helt ny brännare eller nåt eftersom det då uppenbart är problem med den.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Flex-A är ju en väl beprövad trotjänare och om den börjar strula är det antingen fel på elektroniken eller signalerna in till den.

Enl. vad jag förstår är felet "utlöst flamvakt" och om "allt" är kollat hade jag bytt den termostat som används som flamvakt. Självklart hade jag kollat för glappkontakt osv i hela brännaren och då speciellt koncentrerat mig på flamvakten.

Hade det inte hittats några problem hade jag bytt termostaten som sagt, hade det löst problemet hade jag kastat den gamla termostat, löste det inte problemet hade jag lagt den på hyllan som reservdel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Ska man gå efter felkoden som du beskriver så är det inte flamvakten. Du skrev att den blinkar två ggr växelvis på de översta dioderna, då är det "troligen elspiralen som eventuellt gått sönder eller är för dålig så det tar för lång tid att tända upp. Brännaren har slocknat eller misslyckas." (Detta enligt manualen). Men eftersom du har bytt elspiralen så tror jag mer på att inställningarna i din nya box är åt skogen som i sin tur gör att den "misslyckas" eller "slocknar". Den kanske bara är ytterst lite felinställd som gör att den bara stannar ibland. Det kan räcka med förändrat lufttryck ute för att det ska spöka till det.
Har du testat att skruva upp resp. skruva ner doseringslängden?? (Den översta potentiometern) Hur ser det ut i brännarkoppen när den stannat?? Kan det vara så att den kväver sig själv??
Nu har jag inga superkunskaper kring detta men jag tycker precis som du att det vore märkligt om termostaten pajat bara för att du bytat ut en trasig styrenhet.
Hoppas det löser sig för dig. Lite synd att slänga ut en "trots strul" såpass fin brännare.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
tpsoft
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av tpsoft »

Hej alla medhjälpare lite uppdatering i det hela.
Har idag varit hos installatören 2 gånger igen och bytt lite delar, det som är gjort denna dag är i rätt ordning:
1. Byte automatsäkring (6 A)
2. Byte panntermostat (för att försäkra att felet inte ligger där)
3. Byte flamvakt

Och gissa vad, självklart är felet kvar.

Om man tar ut brännaren efter att den larmat så brinner/glöder det fortfarande i brännarkoppen.

Ska ringa installatören igen så får han komma ut och kolla på alla inställningar osv då jag nu har eliminerat alla fel på min sida av anläggningen. Han berätta idag om en dam i södra delen av Skåne som har något liknande problem med sin brännare och där skulle han byta ut hela brännaren för att prova och definitivt avgöra var felet var, där var det dock en betydligt större anläggning med diverse styrningar om jag förstod han rätt.
C.M.R.
Fröträd

fel

Inlägg av C.M.R. »

Hade jag varit du så hade jag begärt att din brännare tas in för provning/lagning och att du under tiden får ha en lånebrännare.
Funkar lånebrännaren är det ju inget fel på pannan, termostaten mm.
Funkar inte lånebrännare heller så får man ju leta felet i draget, antal turbulatorer,baffelplåt,ändra inställningar på brännaren, ev motdragslucka e.t.c.
Men detta är nog det bästa/enda sättet att komma till rätta med problemen
Dessutom är det mycket lättare för servicefirman att hitta felet om de får ha den och provköra den några dar.
(Och dom slipper ju kostnaderna för att åka ut till dej gång på gång.)
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Jag tror det löser sig när du får kollat dina inställningar!
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
tpsoft
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av tpsoft »

Så nu verkar det som om det eventuellt har löst sig. Installatören var här i morse och håll på och provade att byta ut elektronikboxen som redan är bytt en gång och sedan dess har det iaf fungerat.
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Vad bra! Dåkan man ju säga att det var inställningarna ändå... :lol:
Hoppas det fungerar för dig nu...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)