Mäta förbrännings effektivitet?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
kricken_
Stor entusiast!

Mäta förbrännings effektivitet?

Inlägg av kricken_ »

Hejsan alla!

Jag har efter mycket surfande på olika forum utvecklat ett stort intresse av att lära mig mer om hur man förbättrar förbränningen i en ved panna så nu till några frågor.

Om man får förbränningen bättre borde väl även utsläppen bli bättre ur miljö synpunkt?

Finns det något sätt att mäta själv om man lyckas minska utsläppen?

Hur beräknar/mätar man fram en så korrekt verkningsgrad som möjligt utan att lämna in pannan på typ sp.

Jag vet att man kan väga veden och mäta fukthalt så vet man hur mycket energi man tillför men det ju svårt att avgöra vad som är en förlust ur pannan eller ur rör och tankar, sen kan iaf inte jag lita till hundra på mina tempmätare.

mvh kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Du kan börja med att läsa Äfabs förklaring. Ett tipps !!

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... grader.pdf

Hoppas att du blir klokare av denna förklaring..

Enl. Äfab ligger Verkningsgraden på Viadruspannan på ca: 75 % ..

Ved Profilen..
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jo verkningsgraden vet jag är 75% det jag vill är att kunna mäta om vissa förändringar jag gjort med pannan har ökat denna verkningsgrad och även då om den har blivit bättre ur miljö synpunkt.

Bara en så simpel sak som turbulatorer borde ha ökat effektiviteten till det bättre.
Rubens sätt att tända pannan var ännu en förbättring.

Men jag kan ju inte få några rättvisande siffror på hur mycket verkningsgraden har förbättras och utsläppen minskat om den har det.

Det enda jag kan gå efter nu är att jag förbrukar väldigt mycket mindre ved nu för att värma samma mängd vatten än när pannan levererades.

Sedan så håller jag på med lite andra förändringar också så det vore roligt att kunna mäta lite mera noga om det gör någon skillnad.

Men tack för länken även fast jag redan hade läst vad som stod där men det brukar aldrig skada att läsa engång till alltid kan man ha missat något .
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Kricken
Ett tips på hur du kan räkna ut förlusterna som lämnar pannan med rökgaserna i Watt

Här är en enkel formel och givna tal är inte 100% exakta av förståliga skäl!

Men kan ändå ge en vägvisning hur mycket en ändring kan spara i ca Watt.

Utgångs tal är
13m³ förbränningsluft per kg ved som eldas
Värmetalet per m³ luft per °C är 0,36 Watt

Räkne exempel

Mängd ved 1 KG * 13m³ ............. = A rökgaser (13 m³ )

förbrännings luft * 0,36 Watt/m³/C° = B * A = C ( 4,68 Watt /°C )

..........1 kg.......=......13 m³ * 0,36Watt = 4,68 vatt per m³ och°C

rökgastemp .............200°C * 4,68 = 936 Watt i rökgasförlust

Enkelt räknat för oss vanliga ..
utan att gå in på rökgas analyser vilket ändå är försumbara skilnader
om färgen på skorstens röken är skimmrande av vatten ånga
genomskinligt mycket lätt färgad ljust grå ja ni vet hur ånga dimma kan se ut till färgen.

Man kan faktiskt få mer värme ur veden än själva veden innehåller!
Den värmen tas ur vatten/fukt som finns i veden som bildar vätgas som också är brännbar med högt energi innehåll.

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 13 okt, 2008 08:18, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Är det enda sättet att öka effektiviteten ytterligare att sänka rökgas temperaturen?

Eller blir den även bättre med effektivare förbränning eller blir det bara större rökgas förluster då eller är inte effektivare förbränning = hetare rökgaser?

Tjänar man något på att isolera pannan mera det sitter ju bara 3-4cm tjocka typ gullfiber skivor runt den orginal.

Tack tipset om att räkna ut förlusterna i rökgaserna ruben, det är alltid bra att lära sig nya saker det underlättar väldigt mycket för att skapa sig en bild om hur saker och ting hänger ihop.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Kricken
Har lite mycket omkring mej just nu som måste göras,
Men har mer intresanta svar på dina frågor
som även kan ge ledtrådar till ett varför det går att förbättra förbränningen !

Det är inte bara rökgas temperaturn som är vägledande om hur hög verkningsgraden är eller blir.

Utan även om man kan sänka rökgasmängden i m³ som lämnar pannan
och ändå förbränna samma antal kilo / timme utan att höja rökgastemeraturen.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ursäkta Ruben ! Men hur menar du nu :?:

Jag förstår ingenting :roll: :roll:

Ved Profilen..
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Detta verkar intressant.

Väntar med spänning på svar från dig ruben.

Snart så kanske pannan börjar fungera som jag vill.
Alla tips och råd som jag (eller andra) fått har ökat effektiviteten väldigt mycket men nån/några procent till skulle vara fantastiskt att lyckas få ut..
Skriv svar