Regler för byte av skorsten?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Tompamannen
Prima virke

Regler för byte av skorsten?

Inlägg av Tompamannen »

Någon som vet vad som gäller när man byter skorsten?
Jag har idag ett brandsäkert schakt, typ 60x60cm med invändig gips där skorstenen löper.
Skorstenen består av ett stålrör som är 150mm invändigt och isolerat med ull och hönsnät.
Tänkte ta bort denna och montera en 150mm's helisolerad istället, inuti det gamla schaktet. Är detta något som jag behöver upplysa myndigheterna om eller räcker det att jag ringer sotarn och ber honom komma och provtrycka för att se att allt är tätt?
Jag ändrar ju inget i husets konstruktion eller utseende som kan vara till fara för mig själv eller nån annan. Snarare så att jag ändrar något till det bättre eftersom den nya skorstenen är helisolerad och om sotaren godkänner installationen så bordeväl allt vara okej?
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är nog bara att byta och sen ringa sotaren...
Själv satte vi in en braskamin ny skorsten genom vinden ringde sotaren -provtryckning -KLART... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej ! Jag tycker att det borde räcka med att bara ringa till sotarna . Men ! Nu är det så här att i vissa kommuner krävs bygganmälan när man gör en vesentlig förändring och en vesentlig förändring är när man byter ut hela skorstensröret. Det kan av vissa byggnadsnämnder klassas som en nyinstallation då krävs en bygganmälan. Kontakta byggnadsnämnden eller sotarna och fråga så att du inte åker på ett svartbygge. Det är nog säkrast!!!

Jag har skrivit om detta i andra trådar att jag tycker det är fel att reglerna skilljer sig mellan olika kommuner bara för att det blev en lag ändring 2004 som bollade över vissa beslut och delegeringar till kommunen. Detta borde vara generellt lika i hela landet.

Jag tycker att det borde räcka att bara ringa till sotarna!!!

Ved Profilen..
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Ronald>>
Helt säker på detta med braskamin?
http://www.sundsvall.se/husochhem/bygga ... 12576.html kan man läsa:

Jag vill installera en braskamin/kakelugn. Vad gäller då?

Svar: Bygglov krävs endast om kaminen/ugnen fordrar ny skorsten som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende och om byggnaden ligger inom detaljplanelagt område. Däremot måste du alltid göra en bygganmälan.

Ved profilen>>
Jag tror du har rätt. Jag måste nog lämna en bygganmälan i och med att det är ett detaljplanerat område.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du har nog rätt Tompamannen ringde nog nån på kommun och frågade gjorde nog en bygganmälan....Börjar bli glömsk ...fast det var 5 år sedan
vi installerade ....Får skylla på det :roll: :oops:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan även tillägga att bygganmälan som det heter nu. ( Bygglov finns inte mera ). Är till för att det skall bli rätt installationer redan från början.

Dvs : Att innan man börjar att göra om en skorsten eller annan ombyggnation i byggnader så kontaktar man byggnadsnämnden i kommunen där man bor och kollar vad som gäller. Det kan även gälla ett pannbyte som ett exempel.

När man då ansöker om bygganmälan sker ett så kallat sammråd mellan berörda parter så att inte installationer eller ombyggnaden göres fel redan från början. Detta samråd finns bara i vissa kommuner ännu ( Tyvärr ) Kan bli flera..

Det finns många exempel på installationer som vissa har gjort innan en besiktning av anläggningen eller ombyggnaden har gjorts som inte uppfyller kraven enl gällande bestämmelser som ex. ( BBR ) Boverkets byggregler ställer. Om man då har gjort en ombyggnation som inte uppfyller kraven som gäller, då måsta man riva / jäv..as och göra om installationen. Det är inte värt detta bestyr.

Kollar man vad som gäller innan man börjar ombyggnationer så kan det i dom flesta fall även löna sig ekonomiskt....

Ved Profilen.......
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Skickade iväg ett mail till stadsbyggnadskontoret i Göteborg igår och fick svar idag att det räcker att skorstensfejaremästaren godkänner den nya rökkanalen. Underbart :D

Ved Profilen>>
Bygglov finns kvar i allra högsta grad. Bygganmälan är vad man kan kalla för "bygglov light". Dvs. mindre ingrepp i huset som inte kräver sammanträden med berörda parter osv. Exempelvis när jag satte in en braskamin med skorsten för 3 år sedan så var ingreppet så pass måttligt att det räckte med en bygganmälan á 975:-. Då togs godkännandebeslutet av en tjänsteman på stadsbyggnadskontoret. För större ingrepp, nybyggnation, utbyggnader osv. krävs fortfarande bygglov och ett sånt kostar från ca. 6000:-.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja det finns många munnar att mätta på kommunhuset hmm .... :(
(angående bygglovsärende))

Mvh
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Är ju inte insatt i hur mycket arbete som egentligen ligger bakom för att alla ska vara nöjda och belåtna..

men hur i helav friden kan det kosta från 6000kr kommunen är väl inte direkt på plats och gör mätningar, ritningar och dirigerar åt dig utan läser igenom de uppgifter du lämnar.

Samma när vi annsökte om att få kompletera vårat avlopp. kostade runt 1500kr. då var visserligen gubben här och kikade men är väl inte mycket mer än att han skriver ut ett godkännade papper och sedan för in och skriver ut ett nytt godkännade när avloppet är klart.
låter verkligen värt 1500kr ?=/

Eller är det mycket mer arbete bakom som vi oförståda inte vet om.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Editering: Har tagit bort 2 st "tomma" inlägg från Tompamannen / Roli moderator
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

fisketorp>>
Avgiften baseras på hur mycket arbete stadsbyggnadskontoret får lägga ned i ärendet. Brukar finnas en prislista att ladda ned från kommunernas hemsidor. Bygganmälan brukar ju kosta runt tusenlappen och kanske lite däröver. Då gäller det enklare grejor som en tjänsteman själv kan ta beslut på. Att ett bygglov kostar 6000:- och uppåt är för att stadsbyggnadskontoret då tar upp ärendet när dom har sammanträde. Då sitter ju alla politiker-topparna med och ska besluta om ett godkännande, och deras arvoden är ju som bekant ganska bra.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tompamannen skrev:fisketorp>>
Avgiften baseras på hur mycket arbete stadsbyggnadskontoret får lägga ned i ärendet. Brukar finnas en prislista att ladda ned från kommunernas hemsidor. Bygganmälan brukar ju kosta runt tusenlappen och kanske lite däröver. Då gäller det enklare grejor som en tjänsteman själv kan ta beslut på. Att ett bygglov kostar 6000:- och uppåt är för att stadsbyggnadskontoret då tar upp ärendet när dom har sammanträde. Då sitter ju alla politiker-topparna med och ska besluta om ett godkännande, och deras arvoden är ju som bekant ganska bra.
Förstår inte riktigt varför det ska betalas för att dem ska göra sitt arbete.

Dem står ju inte utan lön ifall det inte är någon som behöver några anmälningar godkända över ett tag.

Ett litet arvode är ju inte att klaga över, allting kostar och något får det ju gå på.

Men det kallas väl inte heller till extramöte bara för att behandla ens ärende? Dem lär ju ta upp mer saker på detta möte.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar