Spjället efter pannan

Skriv svar
lillPiP
Fröträd

Spjället efter pannan

Inlägg av lillPiP »

Jag är fortfarande ny på allt med detta och pellets och har många frågor... :D

Spjället som sitter på rökröret efter pannan. Måste detta vara HELT öppet eller kan jag typ som jag ändrade det nyss ha det halvt öppet? För med halvt öppet så kan jag få en rökgastemp på 175 gradera mot ett öppet spjäll som gav mig 135-140 grader. Är detta rätt sätt att göra??

Fick "hjälp" av någon typ från en rörmokare med att få fart på allt så den skulle bli injusterad osv. Rörkmokaren själv kunde inte ett skit om pellets och detta var något som snart är borta sa han. Alltså en värmepumpsälskare som jag blir så himla trött på! Vill jag ha värmepump hade jag skaffat det isf! Jaja, han ringde in någon kille han kände som var "kung" på detta med pellets. Jag tyckte inte att hans hjälp var värt fem öre ens.. Va ju för fasiken jag som sa till honom vad han skulle göra typ...herregud!
Han öppnade spjället på max iaf och sa till mig att täta motdragsluckan...vilket jag inte gjort, tycker det låter fel.....
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Spjället skall vara helt öppet annars får du ett "mottryck" i pannan eftersom du minskar arean på rökrör (med spjället). Detta mottryck tycker inte pelletsbrännaren om, en del modeller kan kompensera för mottryck men inte alla. Hur det är med din brännare vet jag inte.

Sedan så skall motdragsluckan ej tätas. dess funktion är att se till så att brännaren får ett så jämn drag som möjligt när den brinner, utan att påverkas av vind och annat. Blåser det mycket så skall motdragsluckan stå och "vippa" i takt med vinden. Står den fullt öppen under längre tider så är den för liten, dvs kan inte öppna tillräckligt mycket.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Roli skrev:
"Står den fullt öppen under längre tider så är den för liten, dvs kan inte öppna tillräckligt mycket"

Eller kanske inställd på för lågt tryck?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Man kan väl strypa på spjället när det gäller pelletseldning. Det beror på Panna /skorstens höjd / area på rökkanal / rökgastemperatur mm. Sedan val av dragbegränsare etc.. Grundregeln är att vid pelletseldning att ha spjället helt öppet, men det är sanning med modufikation....

Nu är vi här igen! Med oseriösa installatörer som tror att dom kan pelletseldning. (Täta dragbegränsaren blir det bra :twisted: ) Skit snack säger jag...
Det enda sättet att kolla undertrycket i en skorsten är att mäta under drift vid olika tider under förbränningens gång. Det finns ingen annan genväg att gå. Men det är inte bara undertrycket i skorstenen som skall mätas det är även andra saker som är viktiga som matningen av pellets . Vilken effekt brinner brännaren på ? C0 / Co2 / O2 / Rökgastemp. mm.. Om inte den sakkunnige som besöker en pellets anläggning inte förstår innebörden av detta så har inte denna person kompitens att göra detta. Då tycker jag att vederbörande bör byta yrke. Mätningen kanske kan ge en finger visning hur stor dragbegränsare som bör installeras som exempel.

Dessutom lämnar en seriös pelletskunnig ett protokoll på vad som har gjorts på anläggningen.

Jag själv brukar göra en mätning först och visa kunden hur mätvärdet är på anläggningen. Sedan visar jag hur värderna blev efter injustering.

Ved profilen..
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Bild

Så jag kan alltså inte ha spjället enligt bild då eller?
Problemet med justeringen var att den rörfirma som jag brukat ta hjälp av hade fullt upp i flera veckor/månader frampå sa de i telefon och en annan firma konkade :( Så som det ser ut nu, ja, jag får justera allt själv så gott det går med någorlunda bra driftsekonomi tills jag får hjälpen att utföra den fina justeringen. När jag ringde denna andra rörfirman så trodde jag verkligen jag skulle få hjälp. Han sa att de skulle hjälpa mig men istället skickade de en hemmapulare :(
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan tyvär inte hjälpa dig! Man måste mäta . Men ser du att det funkar så prova . Hoppas att du kontaktar någon som har bra instrument att kolla detta med..
Varje anläggning lever sitt eget liv..

Ved Profilen..
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Ja för brännaren har inga problem med att starta osv iaf med denna inställning på spjället. Tack vare detta kommer jag upp i 175 grader iaf mot tidigare 135-140. OCh röken ser normal ut. Alltså kan knappt se den när brännaren går.
Firman som jag hoppas på hjälp ifrån som hade så mkt att göra har de grejer som behövs.
Hemmapularen som var här tittade bara på rökgastempen vid pannan. Då var brännaren inställd på HÖG-effekt och jag tyckte de gick mkt pellets då. Men tempen stämde då iaf. Frågade honom om tempen i skorsten men de va inte så viktigt sa han :(
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan inte din anläggning hur den fungerar här ifrån, men jag tycker iaf att du kör eller trimmar in din brännare på ett och samma effekt läge. Tester har visat att det är bäst. Många som inte har koll på effekten på brännarna kör med för hög effekt oftast handlar det om för mycket pellets matning så att brännarrören eller kopparna går sönder pga. för mycket pellets matning / för hög effekt.

Dessutom går det åt mera pellets.. Ännu en gång måste detta mätas med riktiga instrument. Detta går inte att se med blotta ögat..

Ved Profilen..
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Nej jag vet. Det får bli injusterat med instrument bara någon får tid någon gång...
VedProfilen....du ska inte till Värmland inom en snar framtid? ;)
Jag ställde om brännaren till Modulerande. Den kör på LÅG effekt först 20 min tror jag det är, sen växlar den över om den behövs till HÖG effekt. Men den kör endast på LÅG effekt för den behöver inte vara igång så himla länge..
Försöker justera själv så gott det går iaf, men fattar själv att hjälp behövs.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tror nog du kan justera in brännaren själv. Börja med att inte krångla till det hela med modulerande drift så blir det hela betydligt mer förståeligt.
I den här tråden får du förklarat fördelarna med att bara köra på lågeffektsläge Därigenom kan du justera både pelletsmatning och fläkt som på vilken annan brännare som helst. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7407

I en panna som din är det meningen att mottrycket i pannan ska åstadkommas av turbulatorerna. Jag kan inte se någon fördel i att dra igen spjället något. Däremot i en gammal kombipanna där röken nästan går raka vägen ut i skorstenen kanske man kan tjäna något i effektivitet genom att strypa spjället. Har du alla turbulatorer i och är dom hela eller avkapade?
Att köra på full effekt så mycket brännaren klarar är nog ingen bra ide.
Till normala behov räcker en uteffekt från brännaren på 11-12 kW. Då håller också roster och brännarrör längre.
Hur räknar man då ut effekten?
När brännaren är i normal drift (alltså inte modulerande), ta av slangen från fallröret och låt pelletsen ramla ned i ett kärl. Mata samtidigt brännaren med pellets genom fallröret.
Håll på så i 6 minuter och sätt tillbaka slangen igen.
Väg den pellets som matats fram under 6 minuter. Multiplicera vikten i gram med 10 så får du pelletsåtgången per timme.
Vanlig pellets har ett enegiinnehåll på 4,8 kilowattimmar per kilo.
Multiplicera 4,8 med antal kilo pellets per timma så får du effekten i kilowatt.

Ställa in brännaren med instrument är ju det bästa men pelletsmatningen är såpass ojämn att många anser det vara lyx att bränna 1500 kr varje gång man bytt pelletsbatch eller gjort något med brännaren. Ställa in efter skorstensröken är nog modellen om pellets ska bli billigare än värmepump. En helt lugn morgon vrider man steg för steg upp pelletsmatningen tills röken blir mörk. Sedan vrider man ned lite tills man ligger lite under det här gränsläget.
Fördelarna med att ställa in själv kan vara att man får brännaren inställd med den effekt man behöver och med så många turbulatorer som möjligt i pannan så att verkningsgraden blir bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar