hej, vet att min fråga kan kanske liknas lite vid frågan hur långt är ett rep, men försöker lite ändå...
jag skall installera en pelletsbrännare i min panna, det är en Diom olja/el från 1987, den har en väldigt liten lucka där brännaren skall sitta bara 100mm hög och 195mm bred, det gör ju att urvalet av brännare blir lite begränsat om man inte vill bygga om pannan, vilket iofs inte är nått större problem, men är det värt besväret? det finns så vitt jag vet bara en lämplig brännare som "passar" rätt i, det är den låga varianten av roslagsbrännaren,
vad jag vill med min fråga är att få lite åsikter om brännaren, är det ett bra alternativ eller bör jag satsa på att bygga om brännarluckan så jag kan använda tex Nibe pb10, Baxi eurofire, eller viking bio.
pga brännkamamrens form så måste det vara en framåtbrinnande brännare
dom övriga brännarna förutom roslagsbrännaren kräver modifiering av vattenmanteln i pannan, är det värt arbetet, svetsjobbet är inget problem, inte att fräsa en ny lucka heller, det kommer det bli under alla omständigheter.
är tacksam om ni har åsikter och tips i brännarval osv, jag har för avsikt att installera själv.
Har pratat med en leverantör av nibe och baxi brännaren dom sa att garantin är den samma oavsett om man installerar själv eller inte.
tack på förhand.../ulf