Vet att det tagits upp tidigare, men kunde inte riktigt hitta det igen?
Har en Nibe City med plats för 6 turbolatorer, har 5 i nu! Tycker att jag ligger lite högt i rökgastemp vid nysotat, upp mot 200 grader vid lågeffekt. Har fin förbränning för övrigt.
Finns det några risker med att köra med alla 6 i, förutom de uppenbara övertryck i brännkammaren, och kanske hög temp i fallrör? Blir det kanske större slitage på brännarrör och roster?
Hur kan jag annars justera med matning och luft. Vill inte gärna pilla för mycket eftersom den verkar bra inställd. Skulle jag kunna sänka både matning och luft lika mycket? Då borde väl den relativa inställningen vara samma fortfarande men med mindre effekt? Eller tänker jag fel???
Tacksam för hjälp.
Hur många turbolatorer har ni i?
Hur många turbolatorer har ni i?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Hellre än att plocka ut olika antal turbulatorer, ska man istället korta dom så alla blir lika korta. Annar kommer ju givetvis rökgaserna först att söka sig till röret/rören utan turbulator i. Och redan där får du en stor förlust.
Röken följer ju minsta motståndets lag. Röken ska ju gå jämt upp i turbulatorerna inte bara vissa.
Röken följer ju minsta motståndets lag. Röken ska ju gå jämt upp i turbulatorerna inte bara vissa.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Jag en CTC family 40, relativt ny oljepanna, som jag konverterat till pellets. Funkar utmärkt med Flex A. Har försökt med alla turbolatorer men det funkar inte. Blir övertryck med driftstopp som följd. Har kapat 6 av nio turbolatorer till hälften vilket har gett en jämt och trygg drift. Började med att jag tog ut en turobl. men då fick jag intrycket av att rökgaserna sökte sig till detta tomma rör vilket kändes fel (syntes på sotningslocket i pannan) och förbruknigen ökade markant. Alltså - kapade turbol. ger bäst resultat.
CTC 1100 Family 40
Janfire Flex A
280 kvm 3+1 vån
Janfire Flex A
280 kvm 3+1 vån