Innegivare ska det bli men var?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Innegivare ska det bli men var?

Inlägg av Pellabella »

Jaha, så har hösten börjat komma till Skåne ockå och vi kom på att vi inte blivit färdiga med upprustningen av värmesystemet. Bäst att sätta fart alltså! :)

För det första hade vi tänkt skaffa automatshunt med innegivare. Är sååååå trött på att springa upp och ner till källaren och ändra på shunten så fort vädret blir mildare eller kallare! Tills slut ORKAR man inte så man struntar i att det blir lite varmt och onödiga pellets går upp i rök. :(

Men hjälp mig nu med lite tips och funderingar är ni snälla:

1)Vad ska jag tänka på när det gäller placeringen av innegivaren? Visst är det så att den helst inte ska sitta i ett rum där man har en del "gratis"-värmekällor som t ex vardagsrummet med tv:n, lampor tända, familjen är samlad och alstrar värme etc?

2)Sen undrar jag: Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska välja märke på automatshunten? Speciella finesser som kan vara bra att ha eller nåt annat "bra att tänka på"?

3)En sista grej, sist jag diskuterade innegivare med vår installatör så verkade han tycka att man i stället skulle sätta en ute-givare. Han ville inte riktigt hålla med om att en innegivare var bättre.

Vad är era åsikter om inne- resp utegivare?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Innegivare, sätt den i det rum som förbrukar mest energi (övervåning, nordvägg, mycket fönster typ), ställ elementermostaten i det rummet på fullt öppen. Klart!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Tack joeri91942 :)

Då var mina tankar rätt så riktiga.

Hmmm, då blir det nog köket tror jag... ligger mot norr samt har två rätt stora fönster och jag upplever köket som rätt kyligt i jämförelse med andra delar av huset.

I övrigt till dig och alla andra:

Något speciellt att tänka på i valet av shunt med givare?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Köket är nog inte bästa rummet, om du lagar mat så att spisen värmer upp det så kommer ju shunten att upptäcka "attans vad varmt det håller på att bli" och strypa uttempen till elementen.... och så blev det helt plötsligt kallt i resten av rummen!

Rummet med givaren bör ha så lite tillskottsvärme som möjligt från kaminer, sydfönster, spis och liknande.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

joeri91942 skrev:Köket är nog inte bästa rummet, om du lagar mat ......

/Jörgen
Men jag lagar aldrig mat :D

Jo men visst har du rätt! Ok då får jag fundera vidare. Har ett rum sidan om vardagsrummet som vi bara är i ibland. Finns två stora fönster där också och inga extra värmekällor förrutom elementet. Kan kanske vara lämpligt.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej,

Jag köpte shuntautomatik med innegivare efter ett test i Råd och Rön och de tyckte att innegivare var bäst.
Nu så här i efterhand kan jag bara le och bekräfta att det är helt rätt, åtminstone i mitt hus.
Jag satte innegivaren centralt i huset (1½ plan med källare) i hallen, men en bra bit ifrån ytterdörren på en innervägg. Har funkat klockrent! :D
Den håller temperaturen inom en halv grad från inställt värde, oavsett vad det är för väder ute, snöstorm, solsken eller bara svinkallt!
Jag betalade ca: 2000 SEK för min CBJ + RS och det är en väldigt enkel installation. Har inget dygnsur med nattsänkning eller så. Det verkar som om det ger en väldigt liten skillnad om ens någon skillnad alls. Tror det blir bättre komfort med samma temperatur hela tiden också.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Husets värmesystem är ju också en betydande faktor till hur väl man lyckas få en innegivare att fungera. Vi har ett enrörssystem, som är väldigt trögt vilket inte ger en optimal lösning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kosmoz
Ungskog

Inlägg av Kosmoz »

Rekommenderar både ute- och innegivare. Du får än bättre reglering med det.
Kolla gärna upp möjligheten att fjärrstyra shunten med textmeddelande. Bekvämt och tryggt om man är borta en tid. Har en Ouman 201 med SMS funktion i svärfars hus (som står tomt 60 mil bort) sedan några år. Med oljebrännaren på ett relä och cirkulationspumpen på ett annat relä så kan man sätta på pannen och pumpen när det blir senhöst och vid behov justera upp värmen i huset innan någon kommer dit.
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Skriv svar