Isolering i dragluckan

Skriv svar
Abbe
Lärjunge!

Isolering i dragluckan

Inlägg av Abbe »

När jag sotade sist funderade jag lite över isoleringen som sitter inne i min draglucka, vad gör den egentligen för nytta...eller gjorde när här bränndes olja!?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej !

Vart inne sitter den ?

/Bamyl
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag har en Tigrex, bakom själva tippluckan sitter en bit cylinderformat rör som är klätt invändigt med isolering. Min gissning är att det tar ner areastorleken lite men jag ser inte riktigt poängen med detta då röret i skorstenen är 125mm om jag inte minns fel...Som sagt , förut satt där en oljebrännare, det kanke finns någon poäng som jag inte riktigt förstår...?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lägg gärna upp en bild så är det lättare att förstå var den sitter. I min Tigex (som numera ligger som reserv) finns det ingen isolering.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla
Oki det gäller ...

Dragbegränsare Tigex 25 och isoleringen bakom luckan.
Den kom till för att dämpa resonansljudet som kom ifrån oljebrännaren.

Men vid pellets eldning har isoleringen inte samma betydelse längre?

Sedan har pellets eldningen kommit och inget sådant resonans oljud ?
Jag har själv inte börjat med pelletseldning än, men jag kommer tillhöra denna grupp också.

Ett tillägg i ämnet,
Hur kan man se om en dragbegränsare är underdimensionerad ?
Enkelt ! det kan man se om dragbegränsarens lucka står vidöppen länge,
att den hamnar helt öppen när det blåser ute kan vindstötar orsaka tillfälliga ökat drag som kan störa förbränningen negativt

Länk
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Lånar tråden lite..

Olle45: Har själv en Tigex här hemma som jämt står max öppen när brännaren går. Går det att räkna hem ett byte av draglucka till nån större modell pga en rätt dimensionerad draglucka gör att pelletsförbrukningen minskar?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar