Hej vänner.
Jag har sökt ganska mycket på forumet men inte fått svar på alla mina frågor.
Situation just nu:
Baxi Innova 30
Viking BIO (06)
Monterad i nedre luckan
Keramiken sitter kvar (vill kunna konvertera till ved då det är som kallast (Dec-Feb)
Frågor:
Finns det några fördelar (eller nackdelar) med att montera brännaren i övre luckan i stället?
Är det stor nackdel att jag har keramiken kvar?
Hoppas på medlemmarnas samlade kunskap och kompetens för att förbättra min installation.
MVH / Rayyan
Pelletsbrännare i Baxi Innova
Pelletsbrännare i Baxi Innova
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Keramiken är ingen fördel att ha då det är många kWh som lagras i den, Först ska den värmas sen kyls den ner utan att komma huset tillgodo..
Jag gör tvärt om mot dej, Eldar ved under sommar halvåret då det är bekvämast o jag kan tänka mej att förbrukningen under dec-feb är ganska lika som för övriga året för dej..
Jag gör tvärt om mot dej, Eldar ved under sommar halvåret då det är bekvämast o jag kan tänka mej att förbrukningen under dec-feb är ganska lika som för övriga året för dej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andre'.
Vi har nog lite olika förutsättningar för jag förbrukar:
Nov-Feb. 3140 kg (785 kg/mån)
25 kg/dygn
Mar- Okt. 2060 kg (258 kg/mån)
11,2 kg/dygn (Pellets 6 mån, el 2 mån)
Siffrorna är avrundade.
Jag har dag-för-dag statistik i excel men vet inte hur man pluttar in det i inlägget.
Tackar för din input Andre'
Hoppas någon mer kan svara på om det finns fördel att montera brännaren i övre luckan (med keramiken fortfarande kvar)
BTW.
Jag har ju tur som har pannan i källaren/garaget under huset så jag får en del nytta av pannans värmeförluster. Det innebär också att det blir onödigt varmt i garaget när man ska meka med bilar och annat.
Vi har nog lite olika förutsättningar för jag förbrukar:
Nov-Feb. 3140 kg (785 kg/mån)
25 kg/dygn
Mar- Okt. 2060 kg (258 kg/mån)
11,2 kg/dygn (Pellets 6 mån, el 2 mån)
Siffrorna är avrundade.
Jag har dag-för-dag statistik i excel men vet inte hur man pluttar in det i inlägget.
Tackar för din input Andre'
Hoppas någon mer kan svara på om det finns fördel att montera brännaren i övre luckan (med keramiken fortfarande kvar)
BTW.
Jag har ju tur som har pannan i källaren/garaget under huset så jag får en del nytta av pannans värmeförluster. Det innebär också att det blir onödigt varmt i garaget när man ska meka med bilar och annat.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
I första inlägget skrev du dec-feb vilket bör bli halva årsförbrukningen ungefär, Kan tänka mej runt 500-600 kg för nov..
Visst kan vår förbrukning skilja sej åt, Ni har bla mycket fuktigare klimat under höst/vinter vilket jag märkt gör mer än man tror.. På våren då vi har riktigt torr luft går det ca 200 kg/mån mindre vid samma medeltemp som höst månaderna.. För vv går det bara ca 60 kg/mån hos mej..
Fördelen att ha brännaren i övre luckan är ju större askutrymme..
Tyvär är förlusterna från keramiken mestadels genomströmningsförluster så man har ingen nytta av den..
Enligt äfab kan så mycket som 40 kWh finnas kvar i en vedpanna (vatten/keramik) vilket är 8-9 kg pellets..

Visst kan vår förbrukning skilja sej åt, Ni har bla mycket fuktigare klimat under höst/vinter vilket jag märkt gör mer än man tror.. På våren då vi har riktigt torr luft går det ca 200 kg/mån mindre vid samma medeltemp som höst månaderna.. För vv går det bara ca 60 kg/mån hos mej..
Fördelen att ha brännaren i övre luckan är ju större askutrymme..
Tyvär är förlusterna från keramiken mestadels genomströmningsförluster så man har ingen nytta av den..
Enligt äfab kan så mycket som 40 kWh finnas kvar i en vedpanna (vatten/keramik) vilket är 8-9 kg pellets..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd