Termostat?

Skriv svar
Hellmann
Späd planta

Termostat?

Inlägg av Hellmann »

Hej jag har en sådan här sak på väggen men jag har ingen aning om hur man ställer in den , det ända jag har fått reda på är att den är av märket Billman om det nu stämmer...

Så om nån vet hur man ställer in den vore jag tacksam för nu reglerar den värmen till mina element lite som den vill...
Gärna om nån vet en sida på nätet som man kan läsa om den...

Tack så jättemycket på förhand...

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Intressant sak :)

De olikfärgade 'hjulen' på bild 2 - vad börjar och slutar graderingen på?
Kan det vara rumstemperatur för tre olika delar av dygnet man ställer på dessa hjul? Färgerna på hjulen stämmer iaf med färgerna i rutorna på fronten.

Med visarna där det står 21,21 kanske man väljer mellan vilka tider på dygnet termostaten ska vara aktiverad.

Vet du vart det som ska kontrolleras ska kopplas in?
Du får testa att koppla in en multimeter och mäta ohm där så ser du när den slår till och från beroende på vad du ändrar.
Hellmann
Späd planta

Inlägg av Hellmann »

Dom färgade hjulen är timmar tror jag då dom har 1 till 24 i nummer , vissa av hjulen sitter det som små piggar på som jag antar är när det ska slå till...

Där det står 21,21 är temperatur för ändrar jag på dom så rör sig shunten nere vid pannan...

jag hakar bara fast det på väggen det är 3 bläck som kommer emot varandra då...

Tack för dina svar än så länge..

Edit: Direktcitering borttagen. Försök att undvika citering när ni svarar direkt under det inlägg som avses,
forumet blir så svårt att läsa om alla ständigt skall citera...... / Roli moderator
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Hellmann
Bilden visar en rumstermostat
med nattsänkning,
Tror att den innehåller även ett vecko timer för eventuel helg /veckosluts
programering

Enkelt utryckt, en omkopplare som stryrs av tid, som kan programeras
efter önskad värme vid ett vist klockslag .

Men jag har en erfarenhet av att kortare tider har ingen besparnings effekt!
En tid mer än några dagars sänkning börjar en besparning,

Men är man ute efter svalare temperatur när man skall sova är ju en helt annan sak!

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Hellmann
Späd planta

Inlägg av Hellmann »

Fast grejen är det att jag vill ställa in den så att den går lika hela dygnet , som det är nu släpper det bara på värme frampå morgonen och inget sen under hela dagen , plockar jag bort den helt så är ju elementen varma hela tiden och det behövs ju inte....
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Hellmann

Fast grejen är det att jag vill ställa in den så att den går lika hela dygnet ,

som det är nu släpper det bara på värme frampå morgonen och inget sen
under hela dagen ,

plockar jag bort den helt så är ju elementen varma hela tiden och det behövs ju inte....

Svar på ovan
Klockan har flyttbara ryttare som påverkar bryt och tillslags funktionen,

på så vis kan tex temperaturen sänkas ifrån klockan 22.00 och ö kas från klockan 4.30 för att hinna få upp värmen tills man siger upp.

Alltså skall det finnas en flyttbar ryttare som sänker värmen på kvällen
och en till som slår till värmen på morgonen. på utsatta tider!

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Hellmann
Späd planta

Inlägg av Hellmann »

Tack Olle45 för svaren

Jo jag har fattat som att man ska ställa in dessa hjul på sidan för att på så sätt få ett tillslag när den ska starta samt sluta , men då jag inte har en aning om vilka av dessa 4 hjul man ska ändra på dom är ju i olika färger , sen på andra sidan finns en knapp och trycker jag på den så är det en liten markering på framsidan som ändrar färg och det är samma färger på den som på hjulen...

Vad jag hade önskat var om nån visste var man kan få tag i en bruksanvisning till den... :)
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej !

Ring till Siemens Building Automation (Building Technologies).
Växel: 08-578 410 00

Var trevlig och berätta att du vill ha hjälp med en gammal Billman (Landis & Gyr) Rumsgivare.

Jag önskar dig lycka till !
Hellmann
Späd planta

Inlägg av Hellmann »

Tack bamyl

Ska ringa till dom i veckan som kommer , kan ju hoppas på att dom har en gammal bruksanvisning liggandes nånstans fast det är väl inte troligt misstänker jag..
Skriv svar