Bulkföråd

Skriv svar
Joachim A
Energiprofet!

Bulkföråd

Inlägg av Joachim A »

Sitter och Skissar på mitt bulkföråd nu det börja bli dax.

Funderar på dubbla skruvar i förådet som skruvar fram pelletsen till flexskruven som matar brännaren borde bli lite mer plats för pellets även om man har 45° lutning. vad tror ni?

Bild[/img]

Bild

Bild
Thermia Biomatic 20+
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om jag förstått din ritning rätt så tänker du ha skruvarna ligga helt öppet i botten på varje kona.

Jag skulle avråda från detta då du har flera faktorer som talar emot att det fungerar.

1. Du använder en skruv med kärna som gör att matningen kommer att gå väldigt tungt.
2. Du kommer att få driva dessa skruvar med motorer som har en hög effekt för att detta skall fungera, och det finns inga garantier att snäckväxlarna som du nog måste använda dig av håller för denna påfrästning.
3. Du kommer att mangla sönder mycket pellets till spån, som i sin tur gör att det går ännu tyngre.
4. Denna spiralskruv med fast kärna är gjord för spannmål och inte pellets, nackdelen här är att pelletsen hakar i varandra och börjar rotera med runt, spannmål har inte denna storlek och beter sig inte på samma sätt.

För att du skall driva detta iland så måste du dosera pelletsen ner till skruven. Med en sådan här spiral skulle jag rekommendera en maxfyllning på 60% om du såg skruven ligga i ett rör som exempel.

Vill du veta mer så skicka ett PM.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du kan bara köra en skruv i taget,eller att det är hälften så stora spiraler.Skall du ha trattar vid utloppen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det är bara ett utkast än så länge men det blir givetsvis ett "tak" över skruvarna ska bli mer detaljerade ritningar framöver. tanken var att få så lite rasvinklar som möjligt, kanske rent av tre skruvar. skruvarna är tänkta att sluta lite ovanför nästa del av förådet där en vanlig flex skruv tar över
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar