lambda?!

Skriv svar
chevy-34
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:46
Ort: trollhättan

lambda?!

Inlägg av chevy-34 »

hej, läste i annan tråd att det fanns lambda styrning till pelletsbrännare, en liten tanke då, vad är det för typ av lambdasond som skall användas? och vilket lambdavärde skall eftersträvas?
anledningen till frågan är att jag har en bredbands lambda för bil liggande komplett med driver och pc interface efter tidigare synder( läs programerbar efi för bil)
funderde på om den går att använda för att justera pannan med...
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Bra och kul ide! Jag har också gått och funderat på vilken sorts lamdasond som krävs under pelletseldning.

Kanske någon med lamdasond kan vara vänlig och titta efter om det finns fabrikat, modell eller typbeteckning på denna så vi andra kan få tips om vad de proffessionella fabrikaten använder ?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
För närvarande så känner jag till max två lambda som går att använda vid pelletseldning, ett av märkena är Bosch men har tyvärr tappat bort det andra fabrikatet. Det kanske har dykt upp något nytt, men varför inte ta och sök på forumet för det har skrivits och diskuterats om detta tidigare. Ett tips! Annars så säljer Ekontroll färdiga kit.
www.ekontroll.com
chevy-34
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 18:46
Ort: trollhättan

Inlägg av chevy-34 »

ja bredbandaren är av märket bosch, men det finns ju somsagt ett flertal sorter, tanken bakom detta är ju att den kanske kan sluta ligga på hyllan och komma till användning... har sökt men skall söka mer...
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Hej, jag köpte precis en bradbands-lambda av HqTec. Den har ingen display men man kopplar in datorn till den så ser man värdena på den, eller så låter man datorn logga värdena. PC-interface och programvara följer med. Jag har dock inte hunnit testat den ännu så jag vet inte i praktiken exakt hur det fungerar ännu.

Den kostade med programvara och allt 1870:-

Se mer på http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Skriv svar